Placering i cirkulationsplats med 1 körfält
Hej!
Jag kuggade uppkörning idag på att jag var felplacerad i en cirkulationsplats med bara 1 körfält. Ingen skäms mer än jag. Konstigt nog hade jag inga problem när det var 2 körfält!(dock så behövde jag bara svänga direkt till höger där)
Hur ska man egentligen placera sig i en cirkulationsplats med bara 1 körfält? främst undrar jag om placering i en vänstersväng och när man ska rakt framåt, höger känns mer självklar.
Ska man ligga nära rondellen i mitten för vänster och rakt fram?
tack så jättemycket på förhand
Ska du fortsätta i rondellen och inte svänga höger direkt så ligger du mot mitten. När du då paserar refugen så blinker du höger och placerar dig åt höger och inte in mot mitten.
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Läs här på länken om rondeller. Mycket bra där de även visar hur du ska ploacera dig.
Jag lägger mig alltid som om det vore två.
Jag tycker det verkar konstigt att man kan kuggas för en sån sak. Men tydligen kan man det (och min körskolelärare har också sagt åt mig att göra så). Är detta inte lite överdrivet? Är det två körfält köper jag att man blinkar ut och lägger sig i höger körfält när man ska ut. Men är det bara ett körfält i rondellen så ser jag inte poängen!?
Som jag förstått det så är det bra att tänka på placeringen i alla rondeller för tydlighetens skull. Du visar andra var du ska. Sen finns det vissa mopeder och motorcyklar som tror att det går att köra som en 2-filig bara för att de får plats. Så det kan vara bra därför också.
Senaste foruminläggen
Rubrik