Start > Körkortsforum > Lägga växel i friläge efter av…

Lägga växel i friläge efter avslutad körning

Gäst 2015-02-09 18:31 ! Citera #
Min trafiklärare har lärt mig att alltid lägga växeln i friläge efter vi avslutat körningen (när handbromsen dragits åt och jag stängt av motorn).
Alltså: Jag kör in till kanten, stannar, lägger växeln i friläge, stänger av motorn å drar åt handbromsen.

Nu har jag börjat köra privat och min handledare tyckte det va märkligt att jag blivit upplärd att lägga växeln i neutral och inte lägga i ettan, när handbromsen är i efter avslutad körning. Enligt honom, om handbromsen skulle strula och inte fungera och om växeln ligger i friläge - då kan bilen börja rulla. Om man istället har i ettan och samma sak sker, då rullar inte bilen. Enligt honom.

Vad är rätt/fel? Hur gör ni?
Gäst 2015-02-09 20:05 ! Citera #
Vad jag vet så har det där vart en längre diskussion och alla har olika svar. Men det bästa är nog att lägga i 1an, speciellt om du stannar i en backe eller hal väg eller något. Men 1an föredrar jag. Sedan kan du ju även köra iväg snabbare när du precis startat bilen.
Gäst 2015-05-14 10:16 ! Citera #
Då kan bilen börja rulla. Om man istället har i ettan och samma sak sker, då rullar inte bilen. Enligt honom.

NOOR
emmis 2015-05-15 13:02 ! Citera #
Brukar alltid lägga i ettan, jag gjorde inte det i början men sen var det just det där med handbromsen osv.
Jossan-88 2015-05-15 17:32 ! Citera #
Jag fick lära mig att alltid ha antingen ettan eller backväxeln i fast handbromsen var åtdragen :)
LinaLi 2015-05-16 21:04 ! Citera #
Ettan har jag :)
Gäst 2015-05-16 21:17 ! Citera #
Ettan alltid.
Gäst 2015-05-16 22:53 ! Citera #
Ettan lägger jag alltid i. Har blivit en vana att alltid lägga i en växel innan jag lämnar bilen.
Gäst 2015-05-17 10:26 ! Citera #
Om man vänder på det: varför skulle man INTE lägga i ettan, finns det någon nackdel med det? :|
Gäst 2015-05-17 23:45 ! Citera #
Gäst
Om man vänder på det: varför skulle man INTE lägga i ettan, finns det någon nackdel med det? :|

Du kan ha vilken växel som helst i :)
Och man lägger i en växel bara för att OM handbromsen skulle släppa under natten, då kan ej bilen komma i rullning om man har växel i :)
Själv har jag oftast backväxeln i bara för att jag alltid backar ut från min parkeringsruta, och då slipper man hålla på att växla innan man kör iväg :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
2
I dag 00:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo