Min trafiklärare har lärt mig att alltid lägga växeln i friläge efter vi avslutat körningen (när handbromsen dragits åt och jag stängt av motorn).
Alltså: Jag kör in till kanten, stannar, lägger växeln i friläge, stänger av motorn å drar åt handbromsen.
Nu har jag börjat köra privat och min handledare tyckte det va märkligt att jag blivit upplärd att lägga växeln i neutral och inte lägga i ettan, när handbromsen är i efter avslutad körning. Enligt honom, om handbromsen skulle strula och inte fungera och om växeln ligger i friläge - då kan bilen börja rulla. Om man istället har i ettan och samma sak sker, då rullar inte bilen. Enligt honom.
Vad är rätt/fel? Hur gör ni?
Körkortonline > Körkortsforum > Lägga växel i friläge efter av…
Lägga växel i friläge efter avslutad körning
Vad jag vet så har det där vart en längre diskussion och alla har olika svar. Men det bästa är nog att lägga i 1an, speciellt om du stannar i en backe eller hal väg eller något. Men 1an föredrar jag. Sedan kan du ju även köra iväg snabbare när du precis startat bilen.
Då kan bilen börja rulla. Om man istället har i ettan och samma sak sker, då rullar inte bilen. Enligt honom.
NOOR
NOOR
Brukar alltid lägga i ettan, jag gjorde inte det i början men sen var det just det där med handbromsen osv.
Jag fick lära mig att alltid ha antingen ettan eller backväxeln i fast handbromsen var åtdragen
Ettan lägger jag alltid i. Har blivit en vana att alltid lägga i en växel innan jag lämnar bilen.
Om man vänder på det: varför skulle man INTE lägga i ettan, finns det någon nackdel med det?
Gäst
Om man vänder på det: varför skulle man INTE lägga i ettan, finns det någon nackdel med det? Du kan ha vilken växel som helst i
Och man lägger i en växel bara för att OM handbromsen skulle släppa under natten, då kan ej bilen komma i rullning om man har växel i
Själv har jag oftast backväxeln i bara för att jag alltid backar ut från min parkeringsruta, och då slipper man hålla på att växla innan man kör iväg
Senaste foruminläggen
Rubrik
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera