Start > Körkortsforum > Kommer det bli 16årsåldergräns…

Kommer det bli 16årsåldergräns för eu-moped?

Gäst 2024-03-21 13:59 ! Citera #
Björn He 2024-03-21
Om jag krockat mer än 10 gånger(!) med fordonsförare som inte lämnat företräde vid väjningsplikt mot mig så VET jag att de som har körkort INTE (alltid) är tillräckligt färdiga för att köra ett fordon, med tanke på bristande kunskap om gällande trafikregler alternativt kanske bara bristande förmåga att tillämpa regler (framförallt väjningspliktsregler) på ett korrekt sätt.
Man kolliderar INTE, eller utsätter INTE andra trafikanter för risker, om man har lärt sig vilka regler som gäller om väjningsplikt och hur reglerna skall tillämpas (på ett korrekt sätt).

Den 16 år unga tjej på moped som en gång körde på min bil var tydligen inte tillräckligt uppmärksam på att hon måste ha väjt för min bil, som kom körande från en korsande väg till höger (i hennes körriktning) i en vägkorsning där högerregel tillämpas.
Vet inte de exakta omständigheterna så klart, men om du bara plöjer på genom en korsning och den enda tanken som finns i ditt huvud är ”jag har RÄTT”, bryter du mot Trafikförordning, 2 kap. 1§:

”För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.”

Detta ska tolkas som att du måste vara försiktig och uppmärksam, även om du kör på exempelvis en huvudled och har ”rätt”. Grundsyftet med trafikregler är att olyckor ska undvikas.
Björn He 2024-03-21 15:54 ! Citera #
Gäst 2024-03-21
Vet inte de exakta omständigheterna så klart, men om du bara plöjer på genom en korsning och den enda tanken som finns i ditt huvud är ”jag har RÄTT”, bryter du mot Trafikförordning, 2 kap. 1§:

”För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.”

Detta ska tolkas som att du måste vara försiktig och uppmärksam, även om du kör på exempelvis en huvudled och har ”rätt”. Grundsyftet med trafikregler är att olyckor ska undvikas.
Om det inte är rätt att köra som om man uppfattar att ”Jag har rätt att passera före eftersom jag har grönt ljus, kommer från höger (i ett tillfälle högerregel gäller) eller kör på huvudled” (med tanke på att det kan riskera att leda till trafikolycka), då borde det inte vara rätt heller att kugga en körelev som exempelvis kör mot väjningsplikt utan att lämna företräde (som faktiskt inte enbart vissa uppkörningselever utan även vissa förare som redan har körkort gör då och då) alternativt som kör mot rött ljus (som jag dock inte tror uppkörningselever brukar göra; de flesta fordonsförare brukar ha såpass mycket vett att de följer regler som att stanna vid rött ljus och vänta tills det är grönt).

Jag cyklade mot rött ljus en dag under höstterminen i årskurs 9, när jag var på väg till Engelbrektsskolan i Östermalm i Stockholms innerstad. Jag hade naturligtvis liksom de flesta andra lärt mig att man inte får fortsätta köra vid rött ljus men jag gjorde det ändå just då för att jag hade bråttom, jag hann komma till Engelbrektsskolan, där jag hade hemspråksundervisning, precis i tid till första lektionen och det hade jag inte hunnit om jag hade stannat före den där gatukorsningen (tills jag fick grönt ljus) bara för att jag ”var tvungen att stanna enligt lag”.¨
Lyckligtvis utgjorde jag ingen (jättestor) trafikfara när jag inte stannade före gatukorsningen trots stoppsignal utan cyklade vidare ändå, för jag cyklade förbi stoppsignalen nästan samtidigt som den korsande trafiken just hade fått grönt ljus och börjat köra - och i en sån situation borde man ju lugnt hinna se en cyklist åka mot rött ljus och stanna för cyklisten.
De som just fick grönt ljus var juridiskt sett skyldiga att stanna för mig som de gjorde nu (även om de blev arga och tutade åt mig för att jag hindrat dem och tvingat dem att stanna), dels med hänsyn till att de hann se mig cykla mot rött ljus i just en sån trafiksituation men främst med hänsyn till bestämmelsen i Trafikförordningen 2 kap. 1§ som du nämner, som påbjuder en trafikant att iaktta den omsorg och varsamhet som erfordras med hänsyn till omständigheterna för att undvika trafikolyckor.
Med hänsyn till skyldigheten att undvika trafikolyckor så har man INTE rätt att kollidera med andra trafikanter, utan man är skyldig att undvika kollision med en annan trafikant, oavsett om trafikanten anses ha brutit mot regler om väjningsplikt; att trafikanten inte anses följa regler är INGEN omständighet som fritar någon trafikant från sin skyldighet att undvika trafikolycka - och om de bilister som fick grönt ljus just när jag cyklade mot rött ljus inte hade stannat för mig, utan tvärtom försökt köra över mig (med flit), då anser jag att de hade gjort MER fel än mig, cyklisten, som inte hade stannat före gatukorsningen trots stoppsignal för mig, framförallt med hänsyn till att de just hade fått grönt ljus samtidigt som jag försökte cykla mot rött ljus, och om man i en sån trafiksituation inte stannar för cyklisten (utan försöker köra över cyklisten med flit) trots att man borde hinna se cyklisten och kunna stanna för den, då anser jag att det bör betraktas som brottet vårdslöshet i trafik.

(När jag hörde bilister som hade grönt ljus tuta åt mig så cyklade jag bara in till refugen vid mitten av den korsande körbanan, för att försöka släppa förbi dem, sen efter att ha tvingats stanna vid refugen för bilister i andra körriktningen som hade grönt ljus så cyklade jag vidare, och det gick ganska bra för mig att cykla mot rött - även om jag mycket väl kan ha ansetts bryta mot gällande trafikregler.)
Gäst som skrev 2024-03-21 19:42 ! Citera #
Björn He 2024-03-21
Om det inte är rätt att köra som om man uppfattar att ”Jag har rätt att passera före eftersom jag har grönt ljus, kommer från höger (i ett tillfälle högerregel gäller) eller kör på huvudled” (med tanke på att det kan riskera att leda till trafikolycka), då borde det inte vara rätt heller att kugga en körelev som exempelvis kör mot väjningsplikt utan att lämna företräde (som faktiskt inte enbart vissa uppkörningselever utan även vissa förare som redan har körkort gör då och då) alternativt som kör mot rött ljus (som jag dock inte tror uppkörningselever brukar göra; de flesta fordonsförare brukar ha såpass mycket vett att de följer regler som att stanna vid rött ljus och vänta tills det är grönt).

Jag cyklade mot rött ljus en dag under höstterminen i årskurs 9, när jag var på väg till Engelbrektsskolan i Östermalm i Stockholms innerstad. Jag hade naturligtvis liksom de flesta andra lärt mig att man inte får fortsätta köra vid rött ljus men jag gjorde det ändå just då för att jag hade bråttom, jag hann komma till Engelbrektsskolan, där jag hade hemspråksundervisning, precis i tid till första lektionen och det hade jag inte hunnit om jag hade stannat före den där gatukorsningen (tills jag fick grönt ljus) bara för att jag ”var tvungen att stanna enligt lag”.¨
Lyckligtvis utgjorde jag ingen (jättestor) trafikfara när jag inte stannade före gatukorsningen trots stoppsignal utan cyklade vidare ändå, för jag cyklade förbi stoppsignalen nästan samtidigt som den korsande trafiken just hade fått grönt ljus och börjat köra - och i en sån situation borde man ju lugnt hinna se en cyklist åka mot rött ljus och stanna för cyklisten.
De som just fick grönt ljus var juridiskt sett skyldiga att stanna för mig som de gjorde nu (även om de blev arga och tutade åt mig för att jag hindrat dem och tvingat dem att stanna), dels med hänsyn till att de hann se mig cykla mot rött ljus i just en sån trafiksituation men främst med hänsyn till bestämmelsen i Trafikförordningen 2 kap. 1§ som du nämner, som påbjuder en trafikant att iaktta den omsorg och varsamhet som erfordras med hänsyn till omständigheterna för att undvika trafikolyckor.
Med hänsyn till skyldigheten att undvika trafikolyckor så har man INTE rätt att kollidera med andra trafikanter, utan man är skyldig att undvika kollision med en annan trafikant, oavsett om trafikanten anses ha brutit mot regler om väjningsplikt; att trafikanten inte anses följa regler är INGEN omständighet som fritar någon trafikant från sin skyldighet att undvika trafikolycka - och om de bilister som fick grönt ljus just när jag cyklade mot rött ljus inte hade stannat för mig, utan tvärtom försökt köra över mig (med flit), då anser jag att de hade gjort MER fel än mig, cyklisten, som inte hade stannat före gatukorsningen trots stoppsignal för mig, framförallt med hänsyn till att de just hade fått grönt ljus samtidigt som jag försökte cykla mot rött ljus, och om man i en sån trafiksituation inte stannar för cyklisten (utan försöker köra över cyklisten med flit) trots att man borde hinna se cyklisten och kunna stanna för den, då anser jag att det bör betraktas som brottet vårdslöshet i trafik.

(När jag hörde bilister som hade grönt ljus tuta åt mig så cyklade jag bara in till refugen vid mitten av den korsande körbanan, för att försöka släppa förbi dem, sen efter att ha tvingats stanna vid refugen för bilister i andra körriktningen som hade grönt ljus så cyklade jag vidare, och det gick ganska bra för mig att cykla mot rött - även om jag mycket väl kan ha ansetts bryta mot gällande trafikregler.)
Bra svar, verkar som att du dela min tolkning av 2 kap. 1§ med det du skriver i mitten.

Angående ditt första stycke: Ja, absolut ska man köra vid grönt i vanliga fall i vanlig trafik. Det jag for efter var udda fall, typ att man har grönt och tydligt ser att det kommer en rödljuskörare som kör så fort att den inte kan stanna. Överdriven tveksamhet och försiktighet är inte heller bra.
Björn He 2024-03-21 20:37 ! Citera #
Gäst som skrev 2024-03-21
Bra svar, verkar som att du dela min tolkning av 2 kap. 1§ med det du skriver i mitten.

Angående ditt första stycke: Ja, absolut ska man köra vid grönt i vanliga fall i vanlig trafik. Det jag for efter var udda fall, typ att man har grönt och tydligt ser att det kommer en rödljuskörare som kör så fort att den inte kan stanna. Överdriven tveksamhet och försiktighet är inte heller bra.
De bilister som hindrades av mig samtidigt som de fick grönt ljus hade trots allt inte rätt att köra över mig (med flit), utan de var skyldiga att stanna för mig, oavsett om jag ansågs ha brutit mot trafikregler (exempelvis genom att inte stanna vid rött ljus), det är såvitt jag förstår så trafikskolelärarna menar när de säger att ”I trafiken har man aldrig några rättigheter utan man har bara skyldigheter”, och i det här fallet hade jag ändå som sagt cyklat mot rött ljus samtidigt som de nästan precis fick grönt ljus och började köra och i en sån situation borde man kunna se en cyklist åka mot rött och hinna stanna för cyklisten, att i en sån situation försöka köra över cyklisten (med flit) anser jag är vårdslöshet i trafik, eller i varje fall MER vårdslöst än att inte stanna före korsningen trots en stoppsignal.

En fordonsförare som har grönt ljus har såvitt jag vet INTE rätt att fortsätta köra (vid potentiell risk för trafikolycka), utan grönt ljus betyder att det är påbjudet att fortsätta köra om det kan göras på ett trafiksäkert sätt. Vid ett bevakat övergångsställe eller en bevakad cykelöverfart måste man som fordonsförare ALLTID stanna för gående eller cyklister (och ev förare av moped klass II) även när man själv har grönt ljus, om den gående eller cyklisten/mopedisten har börjat korsa körbanan vid grönt ljus men inte hunnit passera hela övergångsstället eller cykelöverfarten innan grönt ljus för fordonsförare. Sen måste en fordonsförare såvitt jag förstår även i övrigt se till att se upp för en eventuell gångtrafikant eller cyklist som inte följer trafikregler som att inte korsa körbanan vid rött ljus; i Norge och Sverige kan gående dock inte få böter på att korsa en körbana trots rött ljus för gående, om det görs trafiksäkert.
Björn He 2024-03-24 23:10 ! Citera #
Gäst 2024-03-21
Vet inte de exakta omständigheterna så klart, men om du bara plöjer på genom en korsning och den enda tanken som finns i ditt huvud är ”jag har RÄTT”, bryter du mot Trafikförordning, 2 kap. 1§:

”För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.”

Detta ska tolkas som att du måste vara försiktig och uppmärksam, även om du kör på exempelvis en huvudled och har ”rätt”. Grundsyftet med trafikregler är att olyckor ska undvikas.
En av de bilister jag krockade med gjorde ett fel som jag tycker borde vara absolut förbjudet, och det var att han svängde åt vänster i vägen för min bil som just närmade sig i mötande körriktning, trots att han inte skulle det utan han är tvungen att väja för att släppa förbi en mötande bilist innan en vänstersväng, och han svängde t.o.m. åt vänster i den gatukorsningen trots förbud mot vänstersväng, och det borde ju vara absolut förbjudet om det nu är så strängt förbjudet att göra så på uppkörningen (och jag krockade in i bakre högersidan på den där biljäveln). Han erkände själv att han inte fick svänga vänster just där men han gjorde det ändå, och det var rätt trafikfarligt gjort, att vänstersvängar kan medföra risk för sån trafikfara är kanske anledningen att vänstersvängar är förbjudna i vissa gatukorsningar, framförallt de flesta korsningar i Stockholms innerstad.
(Att svänga åt vänster trots vänstersvängsförbud i en sån gatukorsning borde tycker jag ge indraget körkort liksom att inte stanna vid rött ljus, med hänsyn till att grönt ljus i en sån korsning betyder att det är fritt att fortsätta köra rakt fram eller till höger, om det kan göras trafiksäkert, men INTE till vänster eftersom vänster är en förbjuden körriktning, och att svänga till vänster ändå bör därför anses som en trafikförseelse likställd med att köra vidare trots rött ljus.)

På uppkörningen kan man såvitt jag vet bli ombedd av uppkörningsinspektören att ta vägen till vänster i en korsning, och som körelev måste man då komma ihåg att INTE svänga till vänster om det finns ett uppsatt vägmärke som anger förbud mot vänstersväng, med hänsyn till att man då INTE får svänga vänster (och gör man det ändå på ett körkortsprov så kommer man naturligtvis att underkännas). Istället för att svänga till vänster trots förbud mot vänstersväng så måste man finna en annan alternativ väg in till den korsande vägen till vänster, och den lämpligaste vägen brukar vara en sväng in till höger och sedan en (lämplig) vändning för att kunna köra rakt fram i vägkorsningen.
För cyklister är det ganska enkelt att svänga vänster ”lagligt” i en korsning med förbud mot vänstersväng, när jag skulle cykla vänster i en sån korsning i innerstaden så svängde jag in till höger för att där backa och stanna bakom stopplinjen tills det blev grönt ljus för fordonstrafiken rakt fram därifrån.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo