Start > Körkortsforum > Varför får man inte ha högklac…

Varför får man inte ha högklackat vid övningskörning?

SarahL 2013-03-20 20:58 ! Citera #
Men får man köra bil med högklackade skor om man har körkort och ahr kört i flera år? Är det lagligt engligt vägverket att kunna köra med högklackade skor?
Jag 2013-04-16 13:48 ! Citera #
Jag ska precis börja övningsköra och når knappt fram till pedalerna. Tycker att det är grymt elakt av er som skriver att det bara är att dra fram sätet, det går inte så långt som kanske alla behöver!
Jossan-88 2013-04-16 14:40 ! Citera #
Jag har en kompis som hade exakt samma problem, hon nådde inte fram till pedalerna fast hon hade sätet fullt fram draget. Men dom kunde ändra på pedalerna så att dom vart längre, men precis som en annan användare skrev tidigare i denna tråd så var hon skyldig att säga till minst 24 timmar innan hon skulle köra så att dom hann ändra om pedal längden. Fråga mig inte hur dom gjorde, men dom fixade till det och hon fick sitt körkort till slut :)
Lena 2018-07-22 10:03 ! Citera #
Det beror mycket på vilken bil man har också. Vissa är lätta att köra i högklackat , andra nästan omöjliga för att pedalerna sitter för lågt, gäller främst kopplingen som är svår att trycka ner helt för att klacken tar i golvet.
hebb 2018-07-22 15:30 ! Citera #
Förr om jag minns rätt, hade man snarare ett annat synsätt på bilkörning. Då hade man t.o.m. tunna handskar för att få bra grepp om ratten. Man ska nog helt enkelt undvika klädesplagg som kan ställa till det för att utföra en säker körning.

Det rekommenderades även att man tar av dunjacka (och andra tjocka ytterkläder) för att sitta säkrast.

För att ta frågan i dagens läge är det som någon nämnde olämpligt att köra bil och prata i mobil och säkert finns det många som ansåg att det inte var något problem men forskningen visar nu att denna körning är så olämpligt att man måste införa lag på det.

Min sensmoral är att man anpassar sig och kör med bästa förutsättningar. Det finns säkert många som kör med högklackat men de flesta verka nog anse det vara en ökad risk för sig själv men inte minst mot andra trafikanter (stora som små).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo