Start > Körkortsforum > Varför får man inte ha högklac…

Varför får man inte ha högklackat vid övningskörning?

Gäst 2009-08-03 17:14 ! Citera #
Om man är kort och inte riktigt når till handledarens bils pedaler,
kan man få ha på sig högklackade skor då? Sandaler? Min handledare har ju själv höga skor på sig.
Och min körlärare har sandaler på sig, har inte vågat fråga.
x 2009-08-19 13:49 ! Citera #
Det är mycket svårare att köra med höga skor, så det är nog något du bör vänta med tills du är jättebra. Om man ska någonstans så kan man ju alltid a höga skor med sig i bilen och köra barfota eller i andra skor:)
Astray 2009-09-04 16:47 ! Citera #
Att ha högklackat för att man inte når ner till pedalerna avråder jag starkt ifrån, det är verkligen inte bra! Den största anldeningen är att du inte får precision nog i foten för att manövrera kopplingen, eftersom kontaktytan mellan hälen (klacken) och golvet blir så liten. Försök istället att sitta så långt fram som möjligt och att ställa in vinkeln på stolen, det funkar för mig och jag är bara 155 lång.

Att ha sandaler, träskor, flipflops eller andra skor som kan åka av foten (som tex vissa högklackade) är heller inte bra. Tänk om skon åker av, lägger sig under bromspedalen, och du inte kan trycka bromesn i botten! :o farligt!
Bumbi 2009-10-12 12:53 ! Citera #
Hej jag håller med de här över, vänta med att köra i hög klackat.
Man ska väl helst hålla sig borta från det överhuvudtaget och ha ett par ”körskor” med sig till bilen om man ska köra.
Kontakt ytan med pedalen blir väldigt dålig med en hög klack.

Har för mig att man inte får köra barfota. :o Är inte säker.. någon som vet?

Bäst är nog att köra i ett par skor som sitter fast på foten och ställa in sätet rätt.

Lycka till. ;)
josefinifesoj 2009-10-15 16:52 ! Citera #
Det hjälper inte dig att använda högklackade skor vid körning snarae själper det dig..
mycket jobbigt och itne alls säkert att köra bil med högklackade skor. Jag är också kort, 158 cm..
men jag skjuter fram sätet istället ;)
Viktor 2010-04-06 14:48 ! Citera #
Du kan väl dra fram sätet? Om du är så kort att du ändå inte når pedalerna så borde du kanske inte köra bil. ;)
Gäst 2010-04-07 12:04 ! Citera #
Jag är 163 cm lång och har upplevt bilar där det inte går att dra fram sätet tillräckligt långt för att jag ska sitta bra och nå mer till pedalerna. Men om du upplever detta på din körskola så anser jag att du borde be om att få köra en annan bil eller byta körskola!
kerycah 2010-08-02 02:44 ! Citera #
Jag har själv inget problem med längden, men även om så hade jag nog inte velat börja köra med höga klackar på. Fast det beror kanske mest på vana?
Gustav 2010-08-16 19:29 ! Citera #
Jag har haft problem med lite bredare sandaler, att de nästan fastnar mellan broms och högersida av gaspedalen, det var inte helt trevligt...
boboo 2010-09-05 14:04 ! Citera #
Ställ fram stolen istället, skulle inte heller rekomedera högklackade skor för att nå pedalerna... och gör man verkligen det? höglackat skor är ju ungerfär som att stå på tå om du förstår vad jag menar ifall det inte är värsta platådojjorna :o

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest