Start > Körkortsforum > 6 växlar vid påfart till motor…

6 växlar vid påfart till motorväg?

Gäst 2015-05-09 21:37 ! Citera #
Haha där ser man! Ja jag hoppas inte inspektörn på uppkörningen ber mig ”svänga höger där den röda Volvon svänger” det jag hör= röd bil. Ibland finns det många bilar... Ja herregud. Hamnat i den sitsen med körskoleläraren där jag haft kort tålamod och utbrustit: Den direkt till höger här?!? Jag vet inte hur olika märken ser ut! Så äre. Jag skiter fullständigt i vilken färg tex fälgarna eller bilen har, men en sak jag har lärt mig är att jag aldrig ska ha svarta fälgar på min bil. Pappa har det (läs: hade) och det har han fått ångra då jag övat på att parkera intill höga trottoarkanter..
Gäst077 2015-05-10 04:52 ! Citera #
Hejsan!
När jag körde upp så hade jag för första gången sett en sjätte växel :? Blev förvirrad för jag övningskörde privat men en gammal bil där även femmans växel var trasig. På påfarter gjorde jag iallafall enligt boken om ecodriving; 3:ans växel och gasa fram till 2500 rpm, och sen växla till 4:an och gasa till 100 km/t, byta körfält, alltså köra in i motorvägen, och därinne växlade jag från 4:an till 6:an, jag hoppade alltså av 5:ans växel. Det var den enda gången jag använde 6:ans växel i hela mitt liv.. är fortfarande för fattig för att köpa en bil med sex växlar :lol: . Kontrollanten verkade dock tycka om vad jag gjorde, och klarade uppkörningen på första försöket..
Cu 2021-04-12 09:31 ! Citera #
Lägg i 6:an på motorväg!
Kuggade bla på det!
Gäst 2021-04-13 12:25 ! Citera #
Om du har 6 växlar på bilen skulle jag rekommendera att köra på 4:ans växel på en påfart. Du kommer oftast in i mer än 50 km/h på påfarten, du ska upp till 110 och 3:ans växel är en relativt låg växel för att köra i 110 på de festa bilar. Jag kör alltid på 4:ans växel, lägg bara gasen i botten så kommer du få en jämnt stigande acceleration.
Björn He 2021-06-09 21:10 ! Citera #
När man kör en 6-växlad bil så skall man såvitt jag vet ENDAST använda högsta växeln, alltså 6:an, i en hastighet över 60-70 km/tim. Om man hinner komma upp i cirka 70 km/tim vid infart på motorväg så kan man väl växla från 4:an till 6:an direkt, om man redan har 4:an ilagd, för det bör man ha eftersom 3:an brukar vara lämpligt endast för hastigheter upp till 40-50 km/tim.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov