Start > Körkortsforum > 6 växlar vid påfart till motor…

6 växlar vid påfart till motorväg?

Jonnaytran 2014-09-25 23:35 ! Citera #
Hejsan!

Hur bör man köra/växla vid påfart och accelerationsfält med en bil med 6 växlar?

Tack på förhand!
Linus 2014-10-08 14:40 ! Citera #
Jonnaytran
Hejsan!

Hur bör man köra/växla vid påfart och accelerationsfält med en bil med 6 växlar?

Tack på förhand!


Beror på hur lång påfart och accelerationsfälten är, det finns inte någon regler på vilken växel som man ska ha vid påfart och accelerationsfält utan det finns regler som säger man ska gå upp i hastigheten så att den kan matcha hastigheten på motorvägen, om motorvägen kör på växlar 6 hastighet då måste du gasa upp till dit. Anledning på varför vill du gasa till den hastigheten är att det kan undvika upphinnande olycka och undvika hårdinbromsningen på bilen bakom.
Gäst 2015-05-04 14:47 ! Citera #
På körskolans 6-växlade bil får jag lära mig påfart, accelerera på 3:ans växel, sedan direkt till 5:an. Ute på motorvägen när du kommit in i dit körfält helt läggs 6:an i snarast möjligt,

Det beror såklart på bilen och motorn, men jag fick testa med 4:an för att känna skillnad och bilen accelererade inte lika bra. Man kommer bättre upp i fart med motorvägens trafik om man kör in på den med femman jämfört med 4:an. Så beror på bil såklart och situation + läge, men än har jag inte kommit till ett läge där det inte funkat med 3-5-6 :) vet en som kuggade för ”fel växel och acceleration på påfart” på motorvägen... Han körde 3-4-6 och inte 3-5-6 . Var säkert inte enda felet han gjorde men enligt honom så var det ju såklart det.
Gäst 2015-05-04 17:28 ! Citera #
På bilen min körskola hade så blev skillnaden i bränsleförbrukning inte speciellt stor om man hade sexan jämfört med femman. Jag brukade ha trean i på påfarten, ibland fyran om det var lång accelerationssträcka. Sen la jag i femman när jag kom ut på motorvägen och bytte inte till sexan förrän jag låg i rätt fil och kunde slappna av, haha. Man hade väl lika gärna kunnat lägga i sexan direkt, var nog mest en vanesak att växla från trean till femman för att bilen som körskolan hade innan var femväxlad.
Gäst 2015-05-04 18:17 ! Citera #
Det är helt klart så att bilar skiljer sig åt. Jag har kört olika bilar som kommer upp olika snabbt i hög fart på olika växlar.
Gäst 2015-05-05 06:34 ! Citera #
Ledsen att säga det, men ni har fel tänk!
Vid påfart på motorväg är en korrekt hastighet A och O!
Trafiksäkerheten står över miljötänket, så fundera inte ens på att hoppa i växlarna!
Ponera att ni skall ut på en motorväg där högsta tillåtna hastighet är 110 km/h!
Bilarna som är på motorvägen kör i den hastigheten, en del tom snabbare!
Att då snabbt komma upp i deras hastighet är absolut viktigast! Kan man dessutom öka säkerheten genom att ha accelerationskraft kvar, ja då är lyckan gjord!
Så fort man hoppar i växlarna, typ från 3:an till 5:an, så får bilen SÄMRE accelerationsegenskaper jämfört med om man växlar 3:an till 4:an!
Vad som också är viktigt är att man verkligen trampar på gaspedalen så att bilen accelererar! Upp till 3000rpm och växla upp ett snäpp, upp till 3000rpm och växla upp ett snäpp osv. tills man har kommit ut på motorvägen och ligger i den aktuella hastigheten! Först därefter lägger man in högsta möjliga växel, om det inte redan är gjort!
Grunden för miljökörning ÄR en bestämd acceleration, enl. ovanstående, och när SLUTHASTIGHETEN är uppnådd, först då skall man lägga i högsta MÖJLIGA växel!!! Dvs hoppa inte i växlarna under accelerationsfasen utan när ni nått sluthastigheten!
Gäst 2015-05-05 08:38 ! Citera #
Det stämmer det sista kommentaren skrev. Tänker man mer på att hoppa växlar än att komma upp i fart blir det eventuellt farligt!
Gäst 2015-05-05 18:05 ! Citera #
Fast vi pratade väl om att hoppa från 3 till 5 när man är på motorvägen, uppe i rätt hastighet? Eller, jag gjorde det i alla fall.
Gäst 2015-05-06 19:03 ! Citera #
Gäst
Fast vi pratade väl om att hoppa från 3 till 5 när man är på motorvägen, uppe i rätt hastighet? Eller, jag gjorde det i alla fall.


jag är helt nollställd vad gäller bilar och ser inte skillnad på ex Volvo o Saab men det där kan väl knappast att gå? Gasa på 3an upp till 90?

Alltså jag hoppar enbart 3-5 på 90-motorvägar, ibland hundra. Är mer säker på accelerationen då och har hänt att den tappat när jag växlat 3-3-5 då jag inte har automatiserat körningen så pass bra ännu. Så för att jag ska köra säkrast så är det 3-gasa ordentligt- 5-ut på motorvägen - sedan 6an. Har aldrig misslyckats att komma upp i hastighet på 5:an (vad jag vet haha) men sen så lär man ju sig hur bilen funkar. Denna bilen är en 2014-års modell dieseldriven BMW och den accelererar skitsnabbt
Gäst 2015-05-06 23:03 ! Citera #
Gäst


jag är helt nollställd vad gäller bilar och ser inte skillnad på ex Volvo o Saab men det där kan väl knappast att gå? Gasa på 3an upp till 90?

Alltså jag hoppar enbart 3-5 på 90-motorvägar, ibland hundra. Är mer säker på accelerationen då och har hänt att den tappat när jag växlat 3-3-5 då jag inte har automatiserat körningen så pass bra ännu. Så för att jag ska köra säkrast så är det 3-gasa ordentligt- 5-ut på motorvägen - sedan 6an. Har aldrig misslyckats att komma upp i hastighet på 5:an (vad jag vet haha) men sen så lär man ju sig hur bilen funkar. Denna bilen är en 2014-års modell dieseldriven BMW och den accelererar skitsnabbt


Haha jag är också helt nollställd på bilar, men jag övningskörde bara på körskola och där var det trean som gällde upp i rätt hastighet (ibland fyran vid längre påfarter) och sen femman när man väl var uppe på motorvägen och då låg man ju i typ 90. Det funkade toppen då, dock är det den enda bilen jag har kört i så hög hastighet så vet inte hur det varierar :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo