Körkortonline > Körkortsforum > 6 växlar vid påfart till motor…
6 växlar vid påfart till motorväg?
Haha där ser man! Ja jag hoppas inte inspektörn på uppkörningen ber mig ”svänga höger där den röda Volvon svänger” det jag hör= röd bil. Ibland finns det många bilar... Ja herregud. Hamnat i den sitsen med körskoleläraren där jag haft kort tålamod och utbrustit: Den direkt till höger här?!? Jag vet inte hur olika märken ser ut! Så äre. Jag skiter fullständigt i vilken färg tex fälgarna eller bilen har, men en sak jag har lärt mig är att jag aldrig ska ha svarta fälgar på min bil. Pappa har det (läs: hade) och det har han fått ångra då jag övat på att parkera intill höga trottoarkanter..
Hejsan!
När jag körde upp så hade jag för första gången sett en sjätte växel
Blev förvirrad för jag övningskörde privat men en gammal bil där även femmans växel var trasig. På påfarter gjorde jag iallafall enligt boken om ecodriving; 3:ans växel och gasa fram till 2500 rpm, och sen växla till 4:an och gasa till 100 km/t, byta körfält, alltså köra in i motorvägen, och därinne växlade jag från 4:an till 6:an, jag hoppade alltså av 5:ans växel. Det var den enda gången jag använde 6:ans växel i hela mitt liv.. är fortfarande för fattig för att köpa en bil med sex växlar
. Kontrollanten verkade dock tycka om vad jag gjorde, och klarade uppkörningen på första försöket..
När jag körde upp så hade jag för första gången sett en sjätte växel
Om du har 6 växlar på bilen skulle jag rekommendera att köra på 4:ans växel på en påfart. Du kommer oftast in i mer än 50 km/h på påfarten, du ska upp till 110 och 3:ans växel är en relativt låg växel för att köra i 110 på de festa bilar. Jag kör alltid på 4:ans växel, lägg bara gasen i botten så kommer du få en jämnt stigande acceleration.
När man kör en 6-växlad bil så skall man såvitt jag vet ENDAST använda högsta växeln, alltså 6:an, i en hastighet över 60-70 km/tim. Om man hinner komma upp i cirka 70 km/tim vid infart på motorväg så kan man väl växla från 4:an till 6:an direkt, om man redan har 4:an ilagd, för det bör man ha eftersom 3:an brukar vara lämpligt endast för hastigheter upp till 40-50 km/tim.
1 2