Start > Körkortsforum > Min uppkörning Farsta

Min uppkörning Farsta

Gäst 2014-09-23 16:04 ! Citera #
Min uppkörning i Farsta!

Jag sitter i väntar på att inspektören ska komma ut i väntrummet, jag är nervös men jag tänker för mig själv, missar jag nu så kan jag köra upp igen. Plötsligt kommer min instruktör som ropar upp mitt namn, jag får visa legitimation och skriva på med min signatur. Nu går vi ner till bilen, vi ska köra en Golf säger inspektören, har du kört en sådan för? Nä säger jag! det är en diesel bil så den svarar på gasen, om jämför med bilarna som dom har på andra kontor som till exempel Sollentuna, fortsätter inspektören. Okej, svarar jag.

Efter att vi gått igenom reglagen på bilen, säger inspektören, ok nu kan du börja göra en säkerhetskontroll, du kan ta och kontrollera parkering bromsen.

Jag startar bilen lägger i backen och släpper kopplingen sakta, bilen får motorstopp, bra säger inspektören nu kan du börja köra.

Jag backar ut från parkeringen, håller full uppsikt i speglar samt att jag vrider huvudet och titta överallt att det är fritt. Nu kör jag ut från parkeringen, jag håller mig till höger sida och kör sakta, blinkar till vänster och tittar att det är fritt från höger, innan jag svänger vänster och sedan vänster igen ut från Trafikverkets parkering. Jag är så nervös mitt vänster ben skakar när jag kopplar.

Inspektören ber mig att svänga höger, jag blinkar höger och placerar mig till höger, när det fritt så svänger jag, jag kör lugnt det är många obevakade övergångsställen. Vi närmar oss en korsning, jag få anvisning sväng höger nästa korsning. jag blinkar placerar mig till höger i korsningen och kör.( Jag få anvisning, Nu ska du köra mot Nynäshamn ) jag ser skylten på höger sida, den visar att jag ska köra mot vänster i nästa korsning jag placerar mig i vänster körfält. jag kommer fram till ett trafikljus, jag vet hur jag ska köra jag har övat den här vägen, jag blinkar vänster och när det blir grönt lägger jag mig i den högra filen, den leder ut på motorvägen, jag ökar farten till 70km väntar tills jag passerat 110km skylten då ökar jag farten till 90km. jag ligger kvar i höger körfält, jag vet att jag kan ligga i 90km så länge jag ligger i höger körfält och inte passerar någon bil i vänsterkörfält.

Nu kan du köra till Länna säger inspektören, okej säger jag, Nu vet jag att jag måste hålla avstånd, inte köra om någon bil i vänster körfält, full uppsikt i speglar.

Vi närmar oss avfarten Länna, jag vet att jag får inte sakta in farten på motorvägen, jag måste vänta tills jag är på avfarten, jag få anvisning du ska köra mot Huddinge)

Jag titta på skylten och ser att det är till vänster i rondellen, jag placerar mig till vänster och kör in i vänster körfält i rondellen, blinkar vänster tills jag passerar andra utfarten ur rondellen, blinkar jag höger och tittar i vänstra sidospegeln det är fritt, jag vrider på huvudet och tittar i döda vinkeln , sedan kör jag ut ur rondellen lägger mig i vänstra körfältet, eftersom det är två filer, jag byter till högra körfältet innan den andra rondellen. Jag kör rakt igenom andra rondellen och ser att hastigheten är 60km efter en liten stund blir det 70km jag ökar farten efter skyltarna och håller hastigheten.

Jag få anvisning) snart sak vi ta och svänga vänster. jag vet vad han menar jag ska göra en vänster sväng med skymd sikt, jag ser var jag ska svänga, jag förbereder mig jag tittar i backspegeln ser att jag har bilar bakom mig, jag blinkar till vänster och börjar sakta in placerar nära mittlinjen det kommer mötande bilar så jag får stanna och släppa förbi dom, jag kör sedan in på den lilla vägen.jag få anvisning nu du kan ta och backa upp mot garage dörrarna här jag vill att du står rakt mot den röda dörren, okej säger jag och så backar jag upp mot garagedörren.

Jag få anvisning nu kan du köra tillbaka, ta höger i korsningen. jag kör tillbaka jag vet att nu ska han testa om jag kan stopplikt, jag blinkar till höger och när jag kommer fram till skylten, stannar jag vid stopplinjen och tar ett andetag så jag vet att bilen står helt still. Jag få anvisning kör mot Stockholm, jag kör tillbaka rakt igenom första rondellen och placerar mig i högra körfältet, jag ser skyltning mot Stockholm och kör rakt igenom den andra rondellen.Jag få anvisning du kan köra höger i den här rondellen och köra in på Bauhaus parkering, jag kör höger i rondellen och sedan höger i andra rondellen sedan vänster in på Bauhaus parkering.

Jag får anvisning nu vill jag att du parkerar jag vill att du backar in mellan dom två bilarna. Jag placerar bilen en bil bredd ifrån dom parkerade bilarna och räknar tre markeringar = första bakdelen på dom parkerade bilar efter som jag inte kan se sträcken, sen backar jag håller full uppsikt och backar sakta jag blir osäker att bilen kommer rakt in i rutan så jag kör ut bilen och rätar ut den, nu kan jag se i sidospeglarna. jag backar sakta titta i sidospeglarna och tittar runt bilen så att det är fritt, jag backa rakt in mellan bilarna.

Jag får nya anvisningar nu kan du köra ut från parkeringen och köra mot Stockholm. Jag kör ut från parkeringen och tar höger i första rondellen och höger i andra rondellen, nu är det påfart motorväg nu vet jag att jag måste visa att jag kan accelerera, gasar jag ut på tvåan och gasar extra länge på trean oj tänker jag det här är inte Eco körning, jag hoppar därför över fyran och lägger i femman.

Jag kör nu på motorvägen och kör ca 90 km vilket är tillåtet så länge jag ligger i höger körfält. jag fick sedan köra tillbaka till vägverket.

Jag parkerade. blev jag godkänd??????

JAAAAAAA tack vare www.bkortsguiden.se och körkort online

:D :D :D :D
Gäst 2015-12-03 17:56 ! Citera #
Får man verkligen stanna vid vänstersväng på landsväg med skymd sikt?
Gäst 2015-12-07 20:43 ! Citera #
Är också fundersam över vänstersvängen. Har man bilar bakom sig när det är mötande trafik, har jag blivit lärd att man ska köra vidare och vända. (körde med trafikskola, som jag förstår körde du privat).

Hursomhelst, stort grattis till körkortet!! :)
ALIZA 2016-08-16 18:33 ! Citera #
Hej!
Jag ska köra upp den 19september i Farsta. Har aldrig kör där förut nu vill ha några körning med en trafikskola som heter pedagotrafikskolan i Farsta strand. Undra om det något som vet mer med trafikskolan eller upp körning i den är stället .

Tack för hand
Aliza
Azra 2016-08-16 19:25 ! Citera #
hej alla jag tog körningen idag och körde mot säve det var verkligen en härlig dag jag klarade det på första försöket och är godkänd
Richard 2016-10-07 19:06 ! Citera #
Tog mitt körkort idag. körde upp i farsta!!! :lol: :)
Gäst 2016-10-07 20:09 ! Citera #
Richard 2016-10-07
Tog mitt körkort idag. körde upp i farsta!!! :lol: :)
Grattis! Tog oxå mitt körkort i Farsta :-)
Richard 2016-10-10 20:53 ! Citera #
Härligt grattis! :lol:
Jugge 2017-01-16 16:47 ! Citera #
Har hört från flera håll att flertalet av instruktörerna i Farsta är inkompetenta och att deras bedömningar är väldigt tvivelaktiga, stämmer det?
Yajirou 2017-01-16 16:48 ! Citera #
Jugge 2017-01-16
Har hört från flera håll att flertalet av instruktörerna i Farsta är inkompetenta och att deras bedömningar är väldigt tvivelaktiga, stämmer det?
Nej det stämmer inte. Det är de som kuggar vid uppkörningen som är inkompetenta och börjar grina om det i nätet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov