Som passagerare har jag varit med om ett par ”nära ögat” situationer. tex som när vi åkte på E65 och det plötsligt kom en bil körandes från sidan i full fart. Det var broms, undanmanöver, lite mera broms, ännu mer broms och ett par dm från en krock.
Men jag har också råkat ut för en ”krock” när jag själv suttit bakom ratten, dock av ett mildare slag. Det var knappt två år efter att jag börjar övningsköra privat, vintern hade precis kommit och fört med sig en hel del snö och hala vägbanor. Vi var 5 personer i bilen och var på väg hem. Vägen jag körde på var en väg jag både åkt och kört på fler gånger än jag kan minnas, så kan kan det mycket väl.
Till saken var att bilen vi körde den dagen var en Volvo av äldre modell och som därför saknade funktioner som låsfria bromsar. När vi var på väg in i en halvskarp sväng, dold av ett hus så insåg jag plötsligt att jag var på väg in i svängen med på tok för hög hastighet. ”Inte möte nu” var det enda jag han tänka, en halv sekund senare så såg jag en stor lastbil på väg rakt mot oss, för långt ut i vägbanan och med för hög hastighet. Vad göra? Jag får halv panik och istället för att ”pumpa bromsarna” för att försöka styra mig ut ur situationen så agerar jag på ren reflex och ställer mig på bromsen så pedalen nästan åker genom golvet, detta resulterar naturligtvis i att jag genast förlorar den lilla styrförmågan jag hade kvar på det hala underlaget och jag kan bara hjälplöst se på hur avståndet mellan min och lastbilens sidor krymper i en farlig fart.
Ett ögonblick senare känner vi en stöt i sidan, och bilen står helt stilla.
Resultatet var en förhållandevis mild sammanstötning mellan lastbilen och bilens ”långsidor” tack vare att farten på båda fordonen minskats kraftigt innan ”krocken”, en tilltyglad sidobackspegel och en sned hjulinställning på vänster framhjul.
Vi hade en ruskig tur den gången, och det var ett perfekt exempel på att man aldrig kan göra för försiktigt om vädret vill sig illa. En lektion som i allra högsta grad påverkar mitt körsätt än idag.
Det ledde inte till några personskador, men jag tror aldrig jag har hört ett så tyst, fullsatt, baksäte