Start > Körkortsforum > Olyckor..

Olyckor..

carter 2009-07-30 18:34 ! Citera #
Är intresserad av att veta om någon känner till några konstiga händelser i trafiken? Blir lätt rädd av att höra om olyckor... Motiverar mig till att bli en bättre förare.. Det finns rätt många galningar därute..
Gäst 2009-09-26 09:04 ! Citera #
När jag körde på E4an så fick jag mötande trafik på vänster körsida. En stor bred lastbil. Den var inte problemet, utan det var bilen bakom som skulle köra om den stora lastbilen som endå körde den hastigheten man skulle. Problemet var att jag körde ju där!! Så det var bara kolla i backspegeln efter bakomvarande bil, nudda på bromsen, styra så mycket till kanten som gick och bromsa ner farten lite så bil idioten fick utrymme att köra om..... läskigt som fan.
oofcoourse 2009-11-12 19:30 ! Citera #
Ja tyvärr finns det ju en hel del galningar. Även om jag kör perfekt så kan det ju komma en idiot (eller bara en människa med otur) och köra rakt in i mig.

Jag har, som tur är, aldrig varit med om någonting mer än att bilen jag satt i och den framför hakade ihop. (De som körde bilen framför hade inte riktig koll på bilen då vi stod i en uppförsbacke (korsning-rött ljus) och de sköt heroin. I bilen. Som vi senare fick veta var stulen.) Sedan stack dom och vi fick prata med polisen :D hahah x)

Men nej, något mer spännande än så kan jag tyvärr inte berätta...
Gäst 2009-11-17 17:51 ! Citera #
carter
Är intresserad av att veta om någon känner till några konstiga händelser i trafiken? Blir lätt rädd av att höra om olyckor... Motiverar mig till att bli en bättre förare.. Det finns rätt många galningar därute..

Jag känner inte till några konstiga olyckor så men jag har hört och läst att vänstersväng orsakar väldigt många olyckor för att föraren inte har ordäntligt med uppsyn . Så tänk på när du kör bil att om du ska svänka vänster så måste du ha en grym uppsikt. om det tillexempel är massa bilar bakom så undvik vänster sväng och åkt till något ställe där du kan vända för att sedan svänga höger.

// Flinkan
lagunabeach 2009-12-29 21:14 ! Citera #
När jag var ute och övningskörde blev jag och min körskolelärare påkörda bakifrån. Det var dock inte alls mitt fel då vi stod helt stilla i en korsning. Min första tanke var: ”Men herregud vilket motorstopp :lol: ).

Tjejen som körde på oss hade SMS:at, inte så smart.

Min pojkvän blev dessutom påkörd en gång, då en kvinna körde ut från en parkering och vi gick på trottoaren. Hon hade inte skrapat framrutan. ”Jag såg dig inte sa hon” - och då tyckte hon att det bästa hon kunde göra var att köra ut i trafiken????
Gäst 2010-04-09 17:32 ! Citera #
Jag åkte hoj med min pappa när jag va liten och vi blev påkörda!
Det va en man som körde ut från en parkering i anslutning till friluftspark som haft sommarföreställning, som visa sig va onykter och frun vart rädd så hon muta pappa med pengar för slippa blanda in polis.
Efter som vi inte blev allvarligt skadade och pappa va chockad så tog han tyvärr emot stålar och när vi kom hem så skämdes han. :o
Vilket han absolut skulle göra! :x
det va en kille i bil bakom som stanna och kolla oss.han måste nog med ha varit paff för han la sig inte i när mannen körde iväg.fast vet ju inte om han gjorde någon anteckning eller följde efter.
Vi kunde prata sedan om att vi hoppas verkligen ingen annan råka illa ut och att de va förhoppningsvis sista gången han körde onykter. :?
Gäst 2010-04-09 18:18 ! Citera #
Jag har varit med om att jag åkte bil genom Sverige (E4:an) när jag var lite mindre och helt plötsligt i en korsning där alla korsande vägar skulle lämna företräda kom det två onyktra ungdomar på en moped och körde rakt in i sidan på våran bil! Ingen i våran bil blev skadade och mopedisterna klarade sig ganska bra dom också.. Men fordonen blev ganska förstörda kan man ju säga. Och trots att jag var ganska liten när det hände så har jag alltid svårt för när det kommer bilar från höger som inte saktar in i god tid utan typ tvärbromsar när dom närmar sig korsningen i stället.

Men personer som kör vårdslöst i trafiken kommer det ju tyvärr alltid finnas. Så det enda man kan göra är ju att vara en bra förare själv!
besaro 2011-09-23 09:13 ! Citera #
Som passagerare har jag varit med om ett par ”nära ögat” situationer. tex som när vi åkte på E65 och det plötsligt kom en bil körandes från sidan i full fart. Det var broms, undanmanöver, lite mera broms, ännu mer broms och ett par dm från en krock.

Men jag har också råkat ut för en ”krock” när jag själv suttit bakom ratten, dock av ett mildare slag. Det var knappt två år efter att jag börjar övningsköra privat, vintern hade precis kommit och fört med sig en hel del snö och hala vägbanor. Vi var 5 personer i bilen och var på väg hem. Vägen jag körde på var en väg jag både åkt och kört på fler gånger än jag kan minnas, så kan kan det mycket väl.

Till saken var att bilen vi körde den dagen var en Volvo av äldre modell och som därför saknade funktioner som låsfria bromsar. När vi var på väg in i en halvskarp sväng, dold av ett hus så insåg jag plötsligt att jag var på väg in i svängen med på tok för hög hastighet. ”Inte möte nu” var det enda jag han tänka, en halv sekund senare så såg jag en stor lastbil på väg rakt mot oss, för långt ut i vägbanan och med för hög hastighet. Vad göra? Jag får halv panik och istället för att ”pumpa bromsarna” för att försöka styra mig ut ur situationen så agerar jag på ren reflex och ställer mig på bromsen så pedalen nästan åker genom golvet, detta resulterar naturligtvis i att jag genast förlorar den lilla styrförmågan jag hade kvar på det hala underlaget och jag kan bara hjälplöst se på hur avståndet mellan min och lastbilens sidor krymper i en farlig fart.
Ett ögonblick senare känner vi en stöt i sidan, och bilen står helt stilla.
Resultatet var en förhållandevis mild sammanstötning mellan lastbilen och bilens ”långsidor” tack vare att farten på båda fordonen minskats kraftigt innan ”krocken”, en tilltyglad sidobackspegel och en sned hjulinställning på vänster framhjul.

Vi hade en ruskig tur den gången, och det var ett perfekt exempel på att man aldrig kan göra för försiktigt om vädret vill sig illa. En lektion som i allra högsta grad påverkar mitt körsätt än idag.

Det ledde inte till några personskador, men jag tror aldrig jag har hört ett så tyst, fullsatt, baksäte ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor