Start > Körkortsforum > Högerregeln - ur föraren som s…

Högerregeln - ur föraren som ska väjas syn

Gäst 2014-05-11 15:53 ! Citera #
Står i boken om hur högerregeln är en ”enkel” regel i teorin, men att den ofta missförstås.

Jag vet ungefär vad en högerregel är, teoretiskt sätt. Men praktiskt blir jag ofta nojig ifall det inte klart och tydligt framgår att högerregeln gäller längre fram (med hjälp av skyllt eller så, tex vägkorsningsskyllten).

Hur kan jag som förare veta att det är högerregeln som gäller vid en viss korsning längre? För det kan ju lika gärna vara en utfarsregel eller något annat som ska gälla. Det är ju svårt för mig att veta det innan jag kört förbi. Ni som bor i Sthlm och kört vid Solna/Sundbyberg kanske vet vad jag menar.

Läste en bok där det står att man inte ska tro att bilar som kommer ifrån en smal väg från höger ska väga mot de (i detta fall vi) som ska köra rakt fram i den stora vägen. Men på bilden där exemplet står är det precis vid flera villor och där korsningarna inte skärs utan det helt enkelt är en liten rak väg framåt, och sedan en höger sväng (som inte kan köra rakt fram ifrån höger, utan måste köra antingen åt höger eller vänster på samma väg som jag kör på), ungefär så här:

Bostadsområde:

|
|
|------- (väg där bilar kommer ifrån ett villaområde)
|
| (rak väg med 2 olika riktningar)


Detta säger de då är ett exempel där högerregeln gäller. Boken heter Trafikens Grunder och är godkänt utav STR.

Tyvärr har jag inte möjlighet att lägga upp bilden men högerregeln är lite förvirrande för mig ibland. Det är ju svårt för mig som förare som kör rakt fram att veta vad för typ av väg/ställe det är på den anslutande höger vägen i korsningen liksom.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar, om inte får jag försöka igen. Säg till.
Jossan-88 2014-05-11 17:10 ! Citera #
Högerregeln är väldigt lätt, den finns där det inte klart framgår från andra skyltar om vad som ska gälla just på den platsen. Som exempel så gäller oftast högerregeln vid bostadsområden samt villa områden.
Utfartsregeln gäller oftast där det finns en huvudled, och då brukar det oftast finnas en väjningsplikts skylt uppsatt.
Men så länge du inte ser en huvudleds skylt eller någon annan skylt som berättar vad som gäller där du kör så ska du alltid frångå att det är högerregeln som du ska följa.
Hoppas detta hjälpte dig lite på traven :)
Lycka till!
Gäst 2014-05-11 21:45 ! Citera #
Jossan-88
Högerregeln är väldigt lätt, den finns där det inte klart framgår från andra skyltar om vad som ska gälla just på den platsen. Som exempel så gäller oftast högerregeln vid bostadsområden samt villa områden.
Utfartsregeln gäller oftast där det finns en huvudled, och då brukar det oftast finnas en väjningsplikts skylt uppsatt.
Men så länge du inte ser en huvudleds skylt eller någon annan skylt som berättar vad som gäller där du kör så ska du alltid frångå att det är högerregeln som du ska följa.
Hoppas detta hjälpte dig lite på traven :)
Lycka till!


Lite iallafall..

Så i det här exemplet då..där anslutande vägen ifrån höger antingen kommer ifrån nerförsbacken eller parkeringen - medan jag kör på den stora vägen rakt fram - är det höger regel här också? För det har inte varit någon huvudledsskyllt på den raka vägen jag befinner mig på (i bilden), och från vad jag kan se finns det ingen väjningsskyllt för de på den anslutande vägen.

Detta är ett prakt exempel på vad jag menar, om högerregeln gäller i denna situation. För mig kan jag ju inte se ifall de har en väjningsskyllt eller inte.

Bild (säker länk)

i1372.photobucket.com/albums/ag348/korkortonline/65f9510a-6bcd-42a9-aa2f-79cee05fbb79_zps128de874.jpg
Jossan-88 2014-05-12 12:54 ! Citera #
Korkort14
Jossan-88
Högerregeln är väldigt lätt, den finns där det inte klart framgår från andra skyltar om vad som ska gälla just på den platsen. Som exempel så gäller oftast högerregeln vid bostadsområden samt villa områden.
Utfartsregeln gäller oftast där det finns en huvudled, och då brukar det oftast finnas en väjningsplikts skylt uppsatt.
Men så länge du inte ser en huvudleds skylt eller någon annan skylt som berättar vad som gäller där du kör så ska du alltid frångå att det är högerregeln som du ska följa.
Hoppas detta hjälpte dig lite på traven :)
Lycka till!


Lite iallafall..

Så i det här exemplet då..där anslutande vägen ifrån höger antingen kommer ifrån nerförsbacken eller parkeringen - medan jag kör på den stora vägen rakt fram - är det höger regel här också? För det har inte varit någon huvudledsskyllt på den raka vägen jag befinner mig på (i bilden), och från vad jag kan se finns det ingen väjningsskyllt för de på den anslutande vägen.

Detta är ett prakt exempel på vad jag menar, om högerregeln gäller i denna situation. För mig kan jag ju inte se ifall de har en väjningsskyllt eller inte.

Bild (säker länk)

i1372.photobucket.com/albums/ag348/korkortonline/65f9510a-6bcd-42a9-aa2f-79cee05fbb79_zps128de874.jpg


Ja det stämmer att högerregeln gäller på den bilden, däremot har du väjningsplikt lite längre fram på den bilden.
Gäst 2014-05-14 10:08 ! Citera #
Högerregeln är lätt i teorin men svårigheter kan ändå uppstå i praktiken, i denna tråd diskuteras fall då högerregeln gäller men folk ignorerar den bara för att de antar bilar på den mindre vägen har väjningsplikt, scrolla ner till Digers post, den är matnyttig. Rätt nyligen körde jag själv på en sådan väg och valde att emot praxis men i enlighet med lagen, släppa fram bilen som kom från höger, resultatet blev att bilisten bakom mig tutade!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest