Start > Körkortsforum > Högerregeln, krock mellan teor…

Högerregeln, krock mellan teori och praktik.

Gäst 2014-03-06 15:49 ! Citera #
Jag har noterat att många vägar i tätort behandlas som vore de huvudleder trots att så inte är fallet. Både de som kör på vägarna och de som kommer från en sidoväg kör som om den ena var en huvudled.

Min frågan är hur detta bemöts på uppkörningen? Om jag kör på den falska huvudvägen och det kommer en bil från höger i korsningen, som visar extra hänsyn, stannar, och förväntar sig att släppa fram mig, ska jag då ändå bromsa in, stanna och släppa fram denne? Enligt högerregeln ja, men jag kanske dels hindrar trafiken bakom mig, samt bidrar till ökad miljöbelastning.

Finns det några entydiga svar på denna fråga?
Arren 2014-03-06 18:54 ! Citera #
Intressant fråga. Exakt det här scenariot dök upp på min uppkörning förra veckan. En bil kom från mitt höger på en vanlig högerregelskorsning. Hon stannade upp som att hon visade att jag hade företräde trots att så inte var fallet. Jag tog initiativet och körde före, trots att jag egentligen hade väjningsplikt. Fick ingen kritik för detta, klarade uppkörningen :)
Men jag antar att det egentligen är fel. Är det tydligt att det är smidigast att kringgå reglerna, så kanske det inte är fel trots allt? Vad vet jag :)
Gäst 2014-03-07 06:54 ! Citera #
När folk fortsätter att gå ifrån reglerna så blir det ju bara mer och mer inrotat att göra fel... man kanske börjar förutsätta att de som kommer från en mindre väg från höger där de brukar stanna ska stanna för en, och då kan det ju bli farligt. Svårt det där. Jag har nu flyttat till en mindre stad och precis börjat köra bil, på vissa ställen där jag stannar för att släppa förbi de som kommer från höger får jag oförstående blickar från de jag vill släppa fram och det tar typ 30 sekunder innan de faktiskt kör. Det kanske vore bra om kommunen kunde sätta upp sådana där högerregelsskyltar innan vissa korsningar...
Gäst 2014-03-07 08:58 ! Citera #
Tack för era svar. Precis Yoshi, det kan uppstå farliga situationer. I trådstarten tog jag exemplet med en korsande bil som stannade, då blir ju aldrig situationen farlig och det är nog helt rätt att som Arren gjorde på uppkörningen att bara köra på, men om den andra bara saktar in? Två, tre gånger har det hänt mig att den andra saktat in, varpå jag gjort detsamma, men den andra utnyttjade inte läget varpå jag gasade på igen, skulle jag stannat helt?
Diger 2014-03-18 09:19 ! Citera #
Kanske ett litet sent svar men det kan vara till nytta för andra.
Jag har stött på denna situation från två synvinklar på körlektioner. Högerregeln säger att bilar som närmar sig från höger ska lämnas företräde. Stannar därmed bilen och väntar på dig står den still och du kan köra om du inte bryter några andra regler (ex. väjningsplikt).

Däremot gör du fel om du inte visar att du är beredd att stanna. Om du är den som kommer från höger in på en större gata måste du handla så att du förhindrar en olycka även om de andra bilisterna gör fel. Saktar bilen då inte in och visar dig att du kan köra ut utsätter du dig för en onödig risk om du hävdar din ”rätt” (det finns inga rättigheter bara skyldigheter)

För mig var det första fallet en bil som hade stannat i en situation med fler bilar i korsningen. Jag höll på att stanna när trafikläraren bad mig att köra vidare eftersom bilen till höger hade stannat till. (närmar sig från höger)

Den andra gången kom jag i för hög hastighet mot en väjningsplikt och visade inte att jag var beredd att stanna så att bilen som jag skulle lämna företräde åt stannade för att förhindra en olycka, varpå jag felaktigt körde vidare då bilisten hade stannat. (förhindra olyckor)

tl;dr;
Högerregeln säger närmar sig från höger. Ingen krock mellan teori och praktik om bilen står still höger om dig.

Hoppas att svaret kan vara till någon hjälp.
Gäst 2014-03-26 17:40 ! Citera #
Bra poäng där Diger, ”närmar sig från höger”.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov