Står i boken om hur högerregeln är en ”enkel” regel i teorin, men att den ofta missförstås.
Jag vet ungefär vad en högerregel är, teoretiskt sätt. Men praktiskt blir jag ofta nojig ifall det inte klart och tydligt framgår att högerregeln gäller längre fram (med hjälp av skyllt eller så, tex vägkorsningsskyllten).
Hur kan jag som förare veta att det är högerregeln som gäller vid en viss korsning längre? För det kan ju lika gärna vara en utfarsregel eller något annat som ska gälla. Det är ju svårt för mig att veta det innan jag kört förbi. Ni som bor i Sthlm och kört vid Solna/Sundbyberg kanske vet vad jag menar.
Läste en bok där det står att man inte ska tro att bilar som kommer ifrån en smal väg från höger ska väga mot de (i detta fall vi) som ska köra rakt fram i den stora vägen. Men på bilden där exemplet står är det precis vid flera villor och där korsningarna inte skärs utan det helt enkelt är en liten rak väg framåt, och sedan en höger sväng (som inte kan köra rakt fram ifrån höger, utan måste köra antingen åt höger eller vänster på samma väg som jag kör på), ungefär så här:
Bostadsområde:
|
|
|------- (väg där bilar kommer ifrån ett villaområde)
|
| (rak väg med 2 olika riktningar)
Detta säger de då är ett exempel där högerregeln gäller. Boken heter Trafikens Grunder och är godkänt utav STR.
Tyvärr har jag inte möjlighet att lägga upp bilden men högerregeln är lite förvirrande för mig ibland. Det är ju svårt för mig som förare som kör rakt fram att veta vad för typ av väg/ställe det är på den anslutande höger vägen i korsningen liksom.
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar, om inte får jag försöka igen. Säg till.