Start > Körkortsforum > Uppkörning på lördag i västerå…

Uppkörning på lördag i västerås. hlälp!!!

mike 2014-05-01 10:14 ! Citera #
Hej allihopa!
Igår gjorde jag teorin och klarade på första försöket. Den 10:e maj ska jag köra upp i Västerås. Men problemet är att jag har aldrig varit där. Tänkte åka dit och träna på eventuella uppkörnings vägar. Så kan nån medmänniska tipsa mig om vilka vägar som inspektörerna föredrar. Uppskattar alla svar. Tack
Henke 2014-05-01 12:16 ! Citera #
Det är inte en särskilt svår stad att köra i. Vad jag vet så är det relativt många som godkänns. Själv övningskörde jag mest i lilla Köping och tyckte att det gick förvånansvärt bra första gången jag körde i Västerås. Att tänka på är väl att det är mycket flerfiligt och en hel del trafikljus.

Du kanske kan få hitta till Hälla, någon McDonalds eller sjukhuset.
mike 2014-05-01 14:05 ! Citera #
Henke
Det är inte en särskilt svår stad att köra i. Vad jag vet så är det relativt många som godkänns. Själv övningskörde jag mest i lilla Köping och tyckte att det gick förvånansvärt bra första gången jag körde i Västerås. Att tänka på är väl att det är mycket flerfiligt och en hel del trafikljus.

Du kanske kan få hitta till Hälla, någon McDonalds eller sjukhuset.

Tack så mycket.
Vill ha fler tips. kl 11.30 på en lördag är mindre trafik än en vardag?
mikael 2014-05-03 21:16 ! Citera #
Var är alla västeråsare när man behöver dem mest? :o
Kom igen gott folk fler tips. Motorväg, landsväg, villaområde? Mmm
Izmet 2014-05-05 08:52 ! Citera #
Jag med. vill ha också tips.
Björn He 2014-05-07 19:22 ! Citera #
Det är ganska lätt att köra i Västerås. Dock några saker att tänka på:

*Var noga med att anpassa hastigheten! Tänk dig för innan du kör i full fart bara för att man får köra 50 enligt skylten, en del vägar, bl.a. Södra Ringvägen, vägen som går igenom Västerås centrum, är usla som har farthinder trots hastighetsgräns på 50 km/h och att köra i full fart framför ett gupp kommer ju att leda till att inspektören ingriper med dubbelkommandot. Och kör lugnt vid övergångsställen, inspektörerna brukar vara stränga mot att man ”svischar förbi övergångsställen”. Ta gärna en promenad runt staden innan uppkörningen så att du kan kolla läget på vägarna och bedöma hur du ska anpassa din hastighet när du kör.

*Kontrollera extra noga att du inte är över hastighetsgränsen! Trafikverket brukar hyra ut Golf Diesel som kan öka farten även om man inte trampar på gasen (vet inte varför det ens finns såna bilar)!

Lycka till med uppkörningen på lördag (10 maj)!
mike 2014-05-09 15:49 ! Citera #
Jo det är imorron. Tack så jätte mycket. Har du kört till vallby, hälla eller viksäng? I så fall vilken avfart/påfart blev det på motorvägen?
Björn He 2014-05-10 13:26 ! Citera #
Mike, du hade ju uppkörning idag, hur gick det? Vad körde du för bil? Bensin eller diesel? Hur var det att köra bilen?
mike 2014-05-10 14:00 ! Citera #
Björn He
Mike, du hade ju uppkörning idag, hur gick det? Vad körde du för bil? Bensin eller diesel? Hur var det att köra bilen?

Hej Henri
Jag har kuggat. Bilen var det inget problem på. Körde trafikskolans bil. Körde fint inom stadskörning och villa villaområde, högerregel, backa runt gatuhörn, ansökning allt det där gick bra. Inspektören tyckte att påfarten i motorvägen var mindre bra men inget som jag skulle kugga på men däremot avfarten var katastrofal även jag märkte det. Hon var tvungen att styra undan. Jag släppte gasen förtidigt men det berodde på avfarten som var klurig. På farten var från vallbyleden men avfarten var mot Stockholm till centrum. Där är det klurigt avfarten och påfarten har gemensam bana så man måste ta där. Jag tvekade och nådde nästan heldragna/spärr linjen så hon styrde och så vi tar nästa avfart mot malmberg där gjorde jag bra. Allting annat godkänt. Har bokat den 15:e. Är kl 14.45 lugn tid. Är bara peppad till nästa. Ska fokusera på motorväg. Wish me luck
mike 2014-05-10 14:03 ! Citera #
Avsökning*
Sa hon vi tar nästa avfart*
Är kl 14.45 på en torsdag bra tid?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor