Start > Körkortsforum > Stress, hjälp?

Stress, hjälp?

Gäst 2014-03-27 15:41 ! Citera #
kkrs93
Den där Hansson
Hur gick ditt prov?! Höll tummarna!

Klarade uppkörningen idag, förresten. Alltså innebär det att jag nu har KÖÖÖÖÖÖRKOOOOOORT!



Grattis!! Vad fick du göra och hur fick du köra? Var det svårt?:D




Taaaack!!


Backa runt hörn, mindre landsväg, större landsväg, vänstersväng, parkering, oskyddade trafikanter, cirkulationsplats, kontroll av bil, trafikljus, avsökning, skylthänvisningar och stadstrafik.
Gäst 2014-03-28 00:17 ! Citera #
Har gjort alla frågor på korkortonline, väldigt bra sajt. Men fotfarande räcker inte 45 sek per svar för min del, det är nog bara träna och träna, och stöna =(((.

Hade mer hopp på teori, men nu gäller det att köra upp på tisdag i den fruktade Farsta. Hm, vi får se. Gäller att behålla förståndet och motivationen.

Blir det fest? =)
Väldigt tacksamt för råd och tips.

Men jag fick känslan att prov är anpassad för de som nöter varje svar rent automatiskt på trafikskolor och kan bilder utantill. Dvs anser jag provmaterial undermåligt, inte sagt att jag är geni i teori dock =). Inte än i alla fall.
inspektörn 2014-03-28 05:21 ! Citera #
Writer!
Jag kan lova dig att provet inte är anpassat efter de som nöter varje svar rent automatiskt! Det är snarare tvärtom!
De som nöter frågor och svar här och på trafikskolorna får problem eftersom dom inte kan läsa vad frågan egentligen handlar om, utan tror sig veta för att de känner igen frågan! Det är dessutom ca 3000 frågor i frågebanken som slumpas fram och det tillkommer nya hela tiden!
Läs inte teorin för att klara provet, utan läs den för att få kunskap om trafiken som skall räcka hela livet!
Gäst 2014-03-28 22:30 ! Citera #
Upplösningen på bilder, för små bilder, för mycket bilder där man ser bara asfalt tydligt, i fel rakurs dessutom. Jag fann bilder som den svåraste att tyda - sen tog det för mycket tid att matcha mot svarsalternativ. Undrar om man kan få längre tid för att skriva prov? Men beställde tom nya glasögon idag - i ren desperation, för de gamla är okej. Men ökade skärpan. Har hört att även andra ansåg bilder vara kassa på proven. Om man jämför med körkortsböcker, verkligheten eller kortkortonline.se bilder då...
inspektörn 2014-03-29 05:12 ! Citera #
Writer!
Provade du att förstora bilderna?
Gäst 2014-03-31 22:22 ! Citera #
Jag tyckte också att bilderna var dåliga på provet.
Men kunde tyda svaret genom att urskilja formen på vägmärket, färgen, miljön och situationen. Behövs inte den bästa skärpan på en bild för att förstå vad som ska göras eller vilket beslut som ska tas.
Tex, alla märken är placerade i olika kategorier och sen i färg och form. Förstår man det så klarar man det.

Jag ställde frågan ”varför” på vaaaarje fråga. Och så lärde jag mej. Jag förstod varför, alltid. Och då kan jag svara på frågorna och klara dem trots att det är en ny bild. Ingen situation i trafiken är den andra lik, precis som bilderna på provet.

Om jag inte kunnat reglerna och körningen så hade jag VELAT bli underkänd, eftersom det är klart och tydligt att jag inte hade hört hemma i trafiken. Missförstå mej rätt.....
inspektörn 2014-03-31 23:29 ! Citera #
Den där Hansson är en klok människa!
Gäst 2014-04-01 18:32 ! Citera #
Jag håller med resonemanget, men det är andra tider nu - jag skulle vilja lära mig något på prov(det ställs sådana krav i andra ämnen) även om jag ej klarade provet. Det skulle underlätta om bilderna blev moderna, tredimensionella - man får ju drömma, eller hur?

Teoriprovlokalen var mört, prov hade format att man trodde att det var 80-tal proven var konstruerade på. Frågor hade av sådan karaktär att jag skulle inte kunna minnas enda frågan efter prov. Vad är meningen då? Att få mängdträna på nätet är nog bra, men det gäller konstruera pedagogiska prov så elev som inte har tillräckliga kunskaper förvärvar dessa även under den aktuella provet. För min del gav det bokstavligen ingenting utan frustrationen.

Nåja, det är bara att plugga. Bra iofs men fotfarande finns ingen utdelning av skriva teoriprov. På slutet så blev felsvaren visade i en kollage men utan de rätta svaren, på fem sekunder - helt värdelös. Med tanke hur många som skriver och betalar så borde Trafikverket ha bättre gränssnitt och pedagogiska prov.

Inspektören, som är alldeles för arbetsskadat - se ibland livet från andra sidan - med tanke att så många trafikolyckor sker så verkar prov inte hjälpa till till inlärningen?
inspektörn 2014-04-01 20:33 ! Citera #
Writer!
Jodå, proven ger säkrare trafik!
1970 hade vi ca 2000 omkomna i trafiken, i dagsläget ca 300!
Det går åt rätt håll om än sakta!
Gäst 2014-04-01 21:51 ! Citera #
Eller det är så att man byggde om vägar, underhåll de bättre, men inte bra - man guppar sönder bilen mitt i Stockholm. Körfältmålnngar är borta också.

Proven ger nog mest pengar till statskassan, inte till studenterna. Jag kör mycket sämre än jag skulle vilja, men då saknar jag mängdträning...för det är få bra lärare och för dyrt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest