Jag ser juridiska problem med att ha både km/h och mph på samma skylt, eftersom, som du väldigt noga påpekar, det är skillnader när man konverterar. Det kan ju inte stå ”48,28032” på en skylt. Och vid avrundning blir det inte exakt och då kan det bli juridiskt snårigt när fortkörning ska räknas ut.
Vägar inom tätbebyggt område med standardhastigheten 50 km/tim borde väl i Storbritannien hellre än 30 ha 31 som gräns, eftersom 50 km/tim är cirka 31 engelska mil/tim: 50 ÷ 1,609344 = cirka 31 och 7/100. Dock verkar man tillämpa ett system med enbart jämna tiotal men i Storbritannien skulle man behöva komplettera 10-talen med 5-tal om man ska få till jämna kilometergränser, eftersom 40 km/tim = cirka 25 engelska mil/tim.
Om en mindre landsväg ska ha 60 km/tim så skulle det behövas en 37,5-skylt för motsvarande hastighet i engelska mil/tim, eftersom 60 km/tim är cirka 37,3-37,5 mph och det är ganska udda att ha hastighetsbegränsning med decimaler. Det vore bättre om bashastigheten på landsväg hade varit mitt emellan 60 och 70, d.v.s. 65 km/tim, då hade motsvarigheten i mph kunnat vara 40, och en landsväg med 70 km/tim skulle kunna ha 44 engelska mil/tim som mph-motsvarighet.
Egentligen borde 30-vägar i Storbritannien vara skyltade som 19-vägar hellre än 20-vägar, eftersom 20 mph är 32,18688 km/tim och alltså för fort för att vara 30 km/tim, medan 19 mph däremot är 30,577536 km/tim, och det är i och för sig mer än en halv km/tim för fort men ändå mindre än 31 km/tim; en felmarginal av några bråkdelen borde kunna tolereras.