Start > Körkortsforum > Så klarade jag teoriprovet!

Så klarade jag teoriprovet!

Gäst 2014-01-21 01:44 ! Citera #
Hej!
Är så himla glad och lättad(och överaskad!!), för idag klarade jag teoriprovet, på första försöket dessutom. Fick 57 rätt av 65. Det har varit en lång väg hit... och jag delar gärna med mig av mina tips om du som jag fasar väldigt mycket inför provet.

Jag började plugga redan sommaren 2012 till provet, då kändes det helt omöjligt att jag nånsin skulle fatta nåt av det jag läste. Sedan tog jag en paus i körkortspluggandet och körandet pga intensivt skolarbete. Men under hösten 2013 började jag plugga teori igen. Jag har haft väldigt dåligt självförtroende när det kommer till att plugga, men förmodligen också underskattat min förmåga ganska rejält också. Tog väldigt lång tid innan jag började tro på att jag faktiskt skulle ha en chans att klara det. Nr 1 är att det faktiskt började falla på plats mer och mer när jag började övningsköra mer regelbundet och pluggade teori samtidigt.

Det jag har gjort för att lära mig så mycket som möjligt är: (under hela hösten 2013 fram till nu)

-Jag har svarat på alla 1023 teorifrågor här på Körkortonline, i 2 omgångar, och tillslut snittat på över 80% rätt i varje 70-frågorstest.

-Jag har noggrant gått igenom och svarat på alla frågor i studiehäftet som tillhör Körkortsboken.
Att läsa körkortsboken från pärm till pärm har inte funkat för mig, däremot har det varit lättare att avverka delarna i den efter studiehäftets ordning.

-Jag har läst igenom all teoritext här på Körkortonline, antecknat det som jag inte kunnat, sedan renskrivit mina anteckningar på datorn för att repetera. Sedan printat renskriften och läst och repeterat för mig själv, sedan gjort en ny kom-ihåg-lista baserat på den gamla.

-Jag har tagit 4 teorilektioner på min körskola. Dock tyckte jag det var lite slöseri med pengar för jag tog lektionerna ganska sent in i min utbildning, men jag skulle verkligen rekommendera det till någon som just börjat köra/plugga.

-Jag har suttit på körskolan och gjort deras datatester, 8 stycken, och fått godkänt på alla. Har suttit ganska mycket med körkortsboken och letat svar på frågorna, för att jag lär mig bättre om jag får repetera på det sättet. Sedan har jag gjort om testet utan att ”fuska” med boken, och då har jag klarat det ändå.

-Mitt största stressmoment har varit alla uträkningsformler för bromssträcka, reaktionssträcka, spritmängd i öl osv. Tillslut insåg jag att jag bara skulle blanda ihop alla formler och ändå inte kunna använda dem, och satsade då på att lära mig viss fakta utantill.
Jag lärde mig dessutom den formel jag tyckte verkade enklast att komma ihåg; hur man räknar ut reaktionssträcka och meter per sekund (som är samma om jag fattat rätt??),dvs stryk nollan i hastigheten, gångra med tre.
Då blir t.ex. reaktionssträckan ca 25 meter om man kör i 90 km/h och om man kommer ihåg det kan man köra uteslutningsmetoden om en sådan fråga kommer på provet.
Jag lärde mig också reaktionssträcka, bromssträcka och stoppsträcka utantill för både 70 km/h och 90 km/h för att kunna göra en realistisk uteslutningsmetod på frågor om det.
Det kom en sån fråga på provet och jag lyckades svara rätt tack vare att jag lärt mig detta.

Jag har ägnat väldigt mycket tid åt att plugga men ibland känt att jag borde göra ÄNNU mer, och när oron slagit till så har jag tänkt på att jag ändå gjort allt jag kunnat, mer går inte att göra. Det har lugnat mig lite. Pressa inte ihjäl dig, om du märker att det du läser inte går in, då måste du kanske prova en annan metod eller helt enkelt vänta tills du har rätt fokus igen.

UNDER PROVET:
Jag var jättenervös och kände mig stressad. Hade fått tips innan om att läsa alla frågor två gånger och förstå vad som faktiskt efterfrågas. Vissa frågor är lurigt formulerade. Det går att markera frågor man är osäker på, och alla frågor kan man gå tillbaka till i slutet och ändra svaret på om man vill.
Det sitter en personal längst fram och det är tillåtet att räcka upp handen och ställa frågor om det när nåt man inte förstår.
Bra att veta kan ju vara att det bara är att glömma att fuska, mobiltelefoner är inte tillåtet, inte papper och penna heller, och i rummet sitter stora speglar, så den som övervakar provet ser vad alla gör:)
Dessutom verkar det som att alla i rummet får helt olika test, slumpmässigt utvalda frågor, så det är ingen idé att snegla på grannen heller.



När jag satt i väntrummet satt många och pluggade in i det sista. Jag hade hört att det var en typiskt dålig strategi, så jag bestämde mig för längesen att jag skulle plugga järnet sista 2-3 veckorna men inte samma dag som provet och inte dagen innan heller. Framförallt inte samma dag eftersom jag förmodligen inte skulle kunna ta in så mkt mer info ändå och kanske bara virra till allt i huvet av stress.

Så, för att sammanfatta:
Gör dig själv en tjänst, plugga i god tid innan, kom förberedd, och panikplugga inte samma dag som provet är!!
Gör ditt bästa, mer än så kan du inte göra.
Prova olika sätt att plugga. För mig var det t.ex. rätt oeffektivt att läsa i körkortsboken sida upp och sida ner, men desto roligare och smidigare med körkortonlines tester. Det sporrade mig att kolla på statistiken efter varje prov. Väldigt värt pengarna också!
Utnyttja tiden under teoriprovet (50 minuter går jättefort), och gå igenom frågorna 2 ggr om du hinner.

LYCKA TILL!! asså, om JAG kunde fixa det, så kan du!

(och önska mig lycka till på uppkörningen!!) :D
Gäst 2014-01-21 01:55 ! Citera #
Ps, på mitt prov handlade majoriteten av frågorna om trafikregler. vet inte om det är olika från prov till prov, men antar att de har en viss procent frågor om miljö, säkerhet, trafikregler osv på alla prov. Det var t.ex. ganska många frågor som handlade om väjningspliktsregler.
Jarmo76 2014-05-11 15:20 ! Citera #
Jag läste igenom boken en gång och körde 13 körlektioner med min far och klarade både teoriprov och uppkörning på första försöket.

Alla är vi olika. :)
Elisabeth 2014-07-17 22:05 ! Citera #
kul att du klarade provet!! Är själv en vecka precis innan jag ska göra teoriprovet och är nervös! Såklart!
Tror tyvärr att jag pluggat för lite, övar dock mycket och snittar över 80% nu. Gaaaah.
Astra 2017-09-13 02:27 ! Citera #
Men jag har mycke sfårt och kcunrera o läsa hyr kan ja läsa bra och fåstor
Linda 2017-12-07 20:20 ! Citera #
Jag ska köra upp och skriva prov på tisdag. Känner mig lugn nu men kanske blir nervös när dagen kommer
Gäst 2018-01-08 15:04 ! Citera #
Så denna sidan räcker gott och väl för att klara teoriprovet kanske ska köpa teori prov här och testa.
Gäst 2018-01-08 15:12 ! Citera #
Gäst 2018-01-08
Så denna sidan räcker gott och väl för att klara teoriprovet kanske ska köpa teori prov här och testa.
NEJ, det gör det inte, för denna sida täcker inte hela teorin, bara en del...
Denna sida är bara ett komplement till teoriläsningen...
Men du gör som du vill, men kom inte och klaga här sedan när du väl kuggar!
Gäst 2018-01-08 15:15 ! Citera #
Ok.
Gäst 2018-01-08 15:15 ! Citera #
Gäst 2018-01-08
NEJ, det gör det inte, för denna sida täcker inte hela teorin, bara en del...
Denna sida är bara ett komplement till teoriläsningen...
Men du gör som du vill, men kom inte och klaga här sedan när du väl kuggar!
Vad saknas? Tycker allt finns...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo