Start > Körkortsforum > Hur studerade ni teoriprov?/På…

Hur studerade ni teoriprov?/På vilket sätt?

hrr 2014-01-20 21:20 ! Citera #
Hur studerade ni inför teoriprov?

på vilket sätt har ni gjort?

Har gjort teoriprov 2 gånger och blivit inte godkänd.

Pluggat i boken och onlinefrågor men går inte... Behöver verkligen hjälp.. hur fixar man de konstiga frågor? :?
hrr 2014-01-20 22:08 ! Citera #
Jag har snittat 78 procent på körkortonline men fick idag 41 av 65 rätt... tappar hoppet snart!

även mitt förarprov tar snart slut :/
Yumi 2014-01-21 15:26 ! Citera #
Jag tror helt seriöst att om man lägger ner lite tid så kan alla klara det där provet. Även du.

Uppenbarligen har du inte pluggat ordentligt. Gör såhär så klarar du det utan att behöva anstränga dig för mkt.
1. Läs boken en gång.
2. Gör STRs övningsmoment flera gånger. De kräver 90% för godkänt och frågorna är jättebra. De är i princip samma frågor som kommer på det riktiga provet bara att de omformulerar frågorna på det riktiga provet.
De kan liksom inte komma på massa nya frågor, för de kan ju inte tvista om alla regler, all fakta osv.
Du kommer kugga dessa övningsprov några gånger och då kollar du upp vad du fått fel på.

Du kanske får fel på frågan: Hur långt får last sticka ut på sidorna på en personbil?
Då kollar du upp detta i din bok.
3. När du fått godkänt på alla dessa övningsmoment är du redo. Gör om alla moment en sista gång bara för att vara säker på att du kan allt. Då är du garanterat redo
4. Trots att du är så himla redo så kan du såklart fortfarande kugga på det riktiga provet. De tvistar om frågorna lite, men du KAN egentligen alla svar. Så det du måste göra är att läsa igenom noggrant.
”No shit” klart jag ska läsa noggrant. Men det är inte så jävla självklart, för det är så många som kuggar på detta.
Läs frågan flera gånger och svarsalternativen flera gånger, eftersom svarsalternativen liknar varandra. Och tänk, vad är det egentligen de frågar efter? Sen väljer du det alternativ som låter mest rimligt.
5. Flagga de frågor du är osäker på och gå tillbaka till dem innan du avslutar provet.
6. Grattis till godkänt på provet.

Jag pluggade en vecka inför detta, på dethär viset. Fick 63 rätt. Visst, alla är olika, men jag lovar att det här är ett sånt prov vemsomhelst kan klara. Ge det ett ordentligt försök istället för att gå in halvdant, kugga och bli besviken.
Gäst 2014-01-21 16:27 ! Citera #
Tack

Ska följa ditt råd. Vad är hemsidan till str frågor? . Kunde inte inte i deras hemsida
. Har på mig en vecka hoppas jag fixar det
svempus 2014-01-21 18:59 ! Citera #
Yumi
Jag tror helt seriöst att om man lägger ner lite tid så kan alla klara det där provet. Även du.

Uppenbarligen har du inte pluggat ordentligt. Gör såhär så klarar du det utan att behöva anstränga dig för mkt.
1. Läs boken en gång.
2. Gör STRs övningsmoment flera gånger. De kräver 90% för godkänt och frågorna är jättebra. De är i princip samma frågor som kommer på det riktiga provet bara att de omformulerar frågorna på det riktiga provet.
De kan liksom inte komma på massa nya frågor, för de kan ju inte tvista om alla regler, all fakta osv.
Du kommer kugga dessa övningsprov några gånger och då kollar du upp vad du fått fel på.

Du kanske får fel på frågan: Hur långt får last sticka ut på sidorna på en personbil?
Då kollar du upp detta i din bok.
3. När du fått godkänt på alla dessa övningsmoment är du redo. Gör om alla moment en sista gång bara för att vara säker på att du kan allt. Då är du garanterat redo
4. Trots att du är så himla redo så kan du såklart fortfarande kugga på det riktiga provet. De tvistar om frågorna lite, men du KAN egentligen alla svar. Så det du måste göra är att läsa igenom noggrant.
”No shit” klart jag ska läsa noggrant. Men det är inte så jävla självklart, för det är så många som kuggar på detta.
Läs frågan flera gånger och svarsalternativen flera gånger, eftersom svarsalternativen liknar varandra. Och tänk, vad är det egentligen de frågar efter? Sen väljer du det alternativ som låter mest rimligt.

5. Flagga de frågor du är osäker på och gå tillbaka till dem innan du avslutar provet.
6. Grattis till godkänt på provet.

Jag pluggade en vecka inför detta, på dethär viset. Fick 63 rätt. Visst, alla är olika, men jag lovar att det här är ett sånt prov vemsomhelst kan klara. Ge det ett ordentligt försök istället för att gå in halvdant, kugga och bli besviken.

Håller med att man ska läsa frågan noggrant för bland får man samma fråga fast dom har skickat in ”får inte” eller ”får” ,”tillåtet” eller ”inte tillåtet” gäller att läsa och fatta vad dom söker för svar. Det där med att markera har jag gjort på dom tre senaste teoriproven jag har gjort. Men jag har inte gått tillbaka och ändrat nått för det mesta har jag gissat rätt på en gång när jag har kollat igenom dom få felen jag har haft efter jag har rättat provet.
När jag plugga inför teoriskrivningarna så hade jag säkert gjort 80 prov på datorn inför det ena och lika många till inför det andra provet. Läste i böckerna gjorde jag knappt inte öppna boken om jag behövde slå upp svaret på nån fråga annars inte. Proven som jag skrev var ju lättare än jag trodde att dom skulle vara 52/52/53 rätt visar att man har pluggat på rätt sätt..
Guest 2014-01-23 12:43 ! Citera #
Jag läste körkortsboken några ggr, gjorde teoriprovet på korkortonline tills jag alltid fick 100% och några andra gratis teoriprov på nätet. Ett litet tips är att läsa om farligt gods (vilken skylt som sitter på fordonet, osv), känner många som har kuggat på just den frågan på teoriprovet.

Läs tills du förstår - inte bara för att klara teoriprovet, det är väldigt få personer som klarar teoriprovet på det sättet. Jag har aldrig varit en ”plugghäst” och jag hatar att plugga, MEN inför mitt teoriprov pluggade jag som en galning i minst en vecka - hemma, på jobbet, hos pojkvännen, på bussen, ja överallt! Ge inte upp!!

Om du är osäker på en fråga, markera den. Fortsätt till de andra frågorna. När du är klar, gå tillbaka till frågorna du har markerat och läs igenom tills du förstår frågan ordentligt. Det viktigaste är att läsa frågorna ordentligt tills du förstår - om du måste läsa om frågan 10 ggr, gör det! Många kuggar bara för att de inte har läst frågorna ordentligt.

Plugga ihjäl dig nu och LYCKA TILL! Det kommer att gå JÄTTEBRA! :D
Magda 2014-05-29 10:49 ! Citera #
Hur hittar man STR frågorna??
Yumi 2014-06-02 22:54 ! Citera #
Vet ej hur/om man kan hitta frågorna STR (Sveriges trafikskolors riksförbund) skapat. Det är ett datorprogram och designen ser precis likadant ut som på det riktiga provet faktiskt. Frågorna är i princip identiska, något omformulerade på det riktiga provet så du får tänka om lite, men om du följer de steg jag skrev om ovan klarar du detta.

Många bra trafikskolor är godkända av STR och de har sina datorprogram i skolan.
Min trafikskola hade datorer med dessa program redan så det va bara gå dit och skriva varje dag i en vecka.
Huvudsaken är kanske inte att skriva just STRs frågor, men de är bäst enligt mig. Finns ju massa andra övningar på internet osv.

Huvudsaken är att du
1. Skummar igenom boken en gång.
2. Börjar med svåra tester som testar dina kunskaper från boken.
3. Du kommer kugga flera gånger i början, men då kollar du upp svaret i boken.
4. Du klarar alla tester med max ett fåtal fel och behöver knappt kolla i boken längre.
5. Du är redo
6. Du kan fortfarande med stor sannolikhet kugga och det kommer du göra på det riktiga testet om du inte...
7. Läser igenom frågorna och svarsalternativen ordentligt vilka alla säger att de gör men egentligen gör de inte det.
8. Efter noggrann läsning väljer du det svarsalternativ som låter mest rimligt. Fråga dig själv: Vad är det som de egentligen är ute efter?
9. Flagga de frågor du är osäker på och återkom senare. Detta för att inte fastna på frågor för länge och skapa onödig stress.
10. Dubbelklicka på bildfrågor för att förstora bilden och tänk noga vad som egentligen visas.

Extra: Tänk på att frågor om fordonet är också relevanta. T.ex. Om de visar en bild på framsidan av en bil och en lampa visas. Vet du vilken lampa som är på? Halvljus, helljus eller dimljus? Såna här frågor va de mest kluriga för mig...
Eller om de visar en bild på ett däck och de frågar dig under vilka perioder på året du får använda detta däck.
Du kanske kan reglerna, men det hjälper dig inte om du inte vet hur ett vinterdäck ser ut ;)
Nilz 2014-06-03 05:17 ! Citera #
Läste boken en gång pärm till pärm och gjorde sedan 10 st prov på elevcentralen. Klarade teorin med maxpoäng.

Klarar jag det så klarar du det.
Gäst 2014-06-03 14:03 ! Citera #
Hej på er ! :D
Har gjort teoriprov 2 gånger och blivit godkänd 8-) på andra igad.
Först försök fick jag 48 :cry: , och idag har jag fått 54 :D
Jag studerade mest på körkortsbocken, elevcentralen och minst olika sidor av internet.Jag pluggade igen alla frogår från första försöken cir. 25 dag., läste körkortsboken ungifer 5 gånger 8-) och svarade ”bla-bla många” :D på frågor.
Jag kan inte säga hur fixar man de konstiga frågor, men jag försökte tänka ”på sätt och viss ” :lol:
och jag kan säga en grey utan körkortsbocken teori det kunde jag inte.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 06:14
1
I går 07:24
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo