Vet ej hur/om man kan hitta frågorna STR (Sveriges trafikskolors riksförbund) skapat. Det är ett datorprogram och designen ser precis likadant ut som på det riktiga provet faktiskt. Frågorna är i princip identiska, något omformulerade på det riktiga provet så du får tänka om lite, men om du följer de steg jag skrev om ovan klarar du detta.
Många bra trafikskolor är godkända av STR och de har sina datorprogram i skolan.
Min trafikskola hade datorer med dessa program redan så det va bara gå dit och skriva varje dag i en vecka.
Huvudsaken är kanske inte att skriva just STRs frågor, men de är bäst enligt mig. Finns ju massa andra övningar på internet osv.
Huvudsaken är att du
1. Skummar igenom boken en gång.
2. Börjar med svåra tester som testar dina kunskaper från boken.
3. Du kommer kugga flera gånger i början, men då kollar du upp svaret i boken.
4. Du klarar alla tester med max ett fåtal fel och behöver knappt kolla i boken längre.
5. Du är redo
6. Du kan fortfarande med stor sannolikhet kugga och det kommer du göra på det riktiga testet om du inte...
7. Läser igenom frågorna och svarsalternativen ordentligt vilka alla säger att de gör men egentligen gör de inte det.
8. Efter noggrann läsning väljer du det svarsalternativ som låter mest rimligt. Fråga dig själv: Vad är det som de egentligen är ute efter?
9. Flagga de frågor du är osäker på och återkom senare. Detta för att inte fastna på frågor för länge och skapa onödig stress.
10. Dubbelklicka på bildfrågor för att förstora bilden och tänk noga vad som egentligen visas.
Extra: Tänk på att frågor om fordonet är också relevanta. T.ex. Om de visar en bild på framsidan av en bil och en lampa visas. Vet du vilken lampa som är på? Halvljus, helljus eller dimljus? Såna här frågor va de mest kluriga för mig...
Eller om de visar en bild på ett däck och de frågar dig under vilka perioder på året du får använda detta däck.
Du kanske kan reglerna, men det hjälper dig inte om du inte vet hur ett vinterdäck ser ut