Start > Körkortsforum > Fjärde uppkörningen imorgon - …

Fjärde uppkörningen imorgon - hjälp!

Gäst 2014-01-09 17:37 ! Citera #
Jag har kuggat på uppkörningen tre gånger och även glömt mitt id-kort en gång så att jag inte fått köra upp. Imorgon har jag uppkörning ännu en gång och det känns inte alls bra.

Jag var ute och övningskörde med min pappa nyss och han skrek och knuffade på mig. Han ger ingen feedback, berömmer inte och riskerar dessutom våra liv genom att knuffa på mig...

När jag skulle köra åt vänster i en cirkulationsplats så såg jag att det högra körfältet även går till vänster så jag placerade mig där och blinkade åt vänster. Sen när jag kom till refugen så blinkade jag åt höger. Detta är något jag lärt mig av en trafiklärare.

Min pappa sa att detta var fel. Han sa att jag inte alls skulle blinka åt vänster, utan att jag inte skulle blinka alls och sedan vid regufen blinka åt höger.

Har han rätt? Känner mig så förvirrad.
Gäst 2014-01-09 18:48 ! Citera #
Om du ligger i höger körfält och blinkar vänster kanske det skapar förvirring - folk kanske tror att du ska byta körfält (gissar jag)? Jag skulle i alla fall tagit vänster körfält om jag skulle svänga vänster, för att reservera det högra körfältet för de som svänger höger eller rakt fram. Sedan byter man till höger körfält när man är vid refugen för ”rakt fram vägen”, om allt ser lugnt ut (och det vet man för att man hållit koll medan man kört i rondellen på vilken trafik som finns runtomkring och kollar speglar och döda vinkeln innan man byter). Jag tror det är lagligt att vara i det högra körfältet även när man svänger vänster, men för den skullen inte optimalt.

Vad gäller blinkning är vad jag vet det enda som det finns lag på att man måste blinka när man ska köra ut ur rondellen (alltså blinka åt höger innan man svänger ut), hm, och antagligen även innan man byter körfält. Men det är även bra att blinka vänster medan man kör runt om man ska vänster eller om köra runt ett helt varv i rondellen, för då ser bilarna som väntar på att köra in i cirkulationen vad du tänker göra. Kolla på den här sidans teorisida om rondeller, står ganska bra beskrivet med bilder och så :)

Om din pappa knuffar på dig och du känner att du inte utvecklas av att köra med honom så kanske du helt enkelt inte borde köra med honom. Om du har uppkörning imorgon och inte känner dig redo kanske du borde boka om uppkörningen (om det går såhär tätt inpå) och ta några fler körlektioner, eller öva mer med en handledare som du känner dig trygg med...
Gäst 2014-01-10 18:06 ! Citera #
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Själv så väljer jag vänster körfält om jag ska till vänster eller åka tillbaks och höger om jag ska rakt fram eller höger.
Och jag blinkar alltid själv vänster om jag ska vänster sen höger då jag ska ut.

Har fått höra att jag kan blockera för andra om jag skulle välja höger körfält vid vänstersväng. Åker hellre ut i höger körfält när jag lämnar.

Kort svar:
Infart i cirkulationsplats:
Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska.

Skicka farsan på anger management och välj en bra trafikskola istället, där du får vettig feedback 8-)
Gäst 2014-01-10 22:01 ! Citera #
Ska du till vänster ur cirkulationen blinkar du först åt vänster innan du går in och åt höger när du Ska ut, alltså precis efter du passerar vägen som Ska rakt fram.

Du Ska, för att underlätta flödet av trafiken som Ska in, alltid blinka åt höger när du Ska ut ur cirkulationen. Ska du till höger blinkar du till höger innan du går in i cirkulationen. Men dock är detta ingen regel och det verkar din pappa hålla med om. Men lyssna på din körlärare istället.
Gäst 2014-01-11 12:16 ! Citera #
Hur gick det med uppkörningen?
Björn He 2014-02-13 01:55 ! Citera #
Din pappa och din körlärare har visst olika åsikter om körning i cirkulation. Visst brukar de flesta körlärare be eleven att blinka vänster men det är inget att lyssna på tycker jag. Jag själv blinkar aldrig vid infart för att jag inte vill vara van vid det eftersom det är en usel vana. Om man är van att blinka vänster vid cirkulationen ”för att man ska göra en vänstersväng” så kan man ju lätt glömma bort att man måste blinka höger när man kör ut ur cirkulationen.

Om det stod på pilanvisningarna att det var tillåtet att köra vänster från höger körfält så var det ju fel av din pappa att kritisera dig för att ha valt höger körfält. Jag själv använder höger körfält sålänge det är tillåtet för att det är säkrare att lämna cirkuationen från höger körfält, vilket är det yttre körfältet, sedan man gör ett ganska riskfyllt körfältsbyte om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, vilket är det inre körfältet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov