Högerregeln gör folk osäkra och på sin vakt. Detta ökar faktiskt i många fall trafiksäkerheten, eftersom det manar till försiktighet; ingen har ”rätt” att blåsa på bekymmersfritt genom korsningen.
Finns studier som visar att övergångsställen, med sina tydliga regler, är osäkrare och farligare än att skippa övergångsstället. Utan övergångsställe är framförallt gående mer på sin vakt.
Generellt sett har en fordonsförare som inte stannat eller väjt för att ge fordon från höger företräde och fri väg, trots väjningsplikt enligt högerregeln, ansetts som ensam vållande till kollisionen - medan fordonsföraren som närmat sig från höger däremot gått helt fri från vållandeansvar - i flera fall trots omständigheter som att hen ska ha kört ”bara rakt ut från höger utan att ens sänka farten (trots att hen kanske borde ha kunnat uppmärksamma och vara beredd att stanna för fordon som närmar sig vänsterifrån)”.
Anledningen måste väl vara att en fordonsförare är skyldig enligt lag att stanna eller väja för att ge fordon som närmar sig högerifrån företräde och fri väg, när det är högerregeln; om en fordonsförare mot förmodan missar plikten att ge ett fordon från en korsande väg till höger företräde och fri väg, då har (generellt sett) fordonsföraren varit (själv) vållande till en eventuell kollision med fordonet från höger - och såvitt jag uppfattar det så kan (rent generellt) en fordonsförare som närmar sig från höger (i en vägkorsning där det är högerregeln) åka bara direkt in på vägkorsningen.
Jag hade mest sannolikt själv kolliderat med ett eventuellt fordon från en korsande väg till höger om mot förmodan jag själv vore utan kunskap om högerregeln alternativt bara ”för ovan” att väja för fordon från höger.
Med tanke på att fordonsförare relativt ofta missar plikten att väja för att ge fordon från en korsande väg till höger företräde och fri väg så utgör en väjningspliktsregel som högerregeln en potentiell trafiksäkerhetsrisk; alltså, på en väg där man egentligen har väjningsplikt mot fordon från korsande vägar till höger verkar relativt många fordonsförare ha tendens att uppfatta (av misstag) att den vägen är en ”huvudled” - och det är ett grovt nybörjarmisstag och såna misstag kan vara trafikfarliga åtminstone i länder som Frankrike eller Belgien och Norge där man såvitt jag lärt mig är jättestrikt skyldig att stanna eller väja för att ge fordon högerifrån företräde och fri väg; flera svenskar som varit i Norge har faktiskt berättat att ”i Oslo brukar de flesta bilister inte titta åt vänster vid gatukorsningar där högerregeln är tillämplig”, och det brukar antagligen vissa bilister i Sverige inte göra heller (för de har tydligen tendens att förlita sig på att ”Jag som kommer från höger har rätt att passera först”).
Jag tycker personligen att det vore trafiksäkrare att ha en särskild T-korsningsregel vid trevägskorsningar hellre än en högerregel.