Start > Körkortsforum > Motorbromsning och frikoppling…

Motorbromsning och frikoppling?

blossomed 2013-07-04 19:09 ! Citera #
Det är en sak om motorbromsning jag funderar på. Man ska ju använda det så mycket som möjligt och undvika fotbromsen säger väldigt många.

Vi säger att jag kör och längre fram är det rött ljus, jag motorbromsar mig fram, dvs byter till lägre växlar och släpper gasen. Men när jag väl kört fram till rött ljus kanske det inte slår om till grönt, får jag då använda fotbromsen? jag menar, kan ju inte köra på bilar bara för att slippa bromsa med pedalen. Dem bakom, hur vet dem att jag går till lägre fart om jag motorbromsar och inte använder bromspedalen?

Varför ska man frikoppla? Vad händer när man gör det? Är det miljövänligt?
driv3r 2013-07-05 09:14 ! Citera #
Hej blossom
Det är så här att miljökörning bör endast tillämpas när situationen tillåter det. Säkerheten går före all miljökörning, så om du behöver ligga på 1an i 30 min för att det är säkrast så, ja då får du ju göra det.
Självklart får du använda fotbromsen efter och innan du motorbromsar. Jag själv brukar fotbromsa lite när jag närmar mig ett trafikljus så att jag tex kan få in 3an eller 2an och sen släpper gas och broms och låter bilen rulla fram, då motorbromsar bilen. 2an och 3an är växlarna som ger bäst motorbroms. Så ja du får använda fotbroms under din körning när som helst, men helst ska du ju kolla långt fram och läsa av situationen. Kommer du från en rondell och det är 70km/h som gäller och längre fram är det ett rödljus eller nåt så är det ju onödigt att gasa upp till 70 för att 4 sekunder senare behöva bromsa till 0, gör man det på uppkörningen... Ja då kuggar man på miljökörning.

När man har en bil framför sig så uppfattar man ofta väldigt snabbt vad den gör, om den går upp eller ner i hastighet osv. Om du är osäker på om bakomvarande uppfattat vad du ska göra kan du ju trycka på bromspedalen lätt, då tänds bromsljuset men det blir ingen bromskraft, alltså du använder inte bromsen men du signalerar för bakomvarande att du minskar hastigheten med bromsljuset.

Frikoppla ska du endast göra vid korta stopp vid trafikljus osv (när du växlar såklart), är stoppet längre än 1 minut bör du stänga av motorn. När du frikopplar(alltså trycker ner kopplingen helt) så sprutas det mer bränsle in i motorn för att hålla igång den när bilen inte rullar. Nej det är inte särskilt miljövänligt men det drar oftast mindre bränsle än när man lägger växeln i friläge. Men det beror också på vad det är för bil man kör, nya miljövänliga bilar stängs av när man lägger växeln i friläge och släpper kopplingen. Sen startar de igen när man växlar till 1an. Fråga din handledare han bör kunna hjälpa dig med detta :)

Hoppas det hjälpte något
fellesh 2013-07-31 00:45 ! Citera #
Jag har aldrig hört att det är sämre att frikoppla än att hålla ner kopplingen i 1:an. Vid rödljus brukar jag alltid frikoppla och trycka ner bromsen, detta för att inte nöta på kopplingen. Men efter ditt inlägg så förstår jag alltså att det skulle vara bättre än att frikoppla?
driv3r 2013-07-31 07:59 ! Citera #
Haha fellesh att frikoppla = trycka ner kopplingen. Alltså när man växlar eller står still vid trafikljus med koppling nertryckt så är det frikoppling
fellesh 2013-07-31 08:06 ! Citera #
Märkte precis att jag hade läst helt fel igår. Trodde det stod friläge..my bad sent på kvällen.
En snabb fråga bara, skulle du rekommendera vid rödljus att ha i friläge och trycka ner bromsen eller ska msn helst inte trycka ner bromsen? Jag jag gör det mer för att visa ”här är det stopp” så att andra ser, även när vägen är helt platt.
Jossan-88 2013-07-31 09:49 ! Citera #
Fellesh:
Kommer du fram till ett rödljus så behöver du inte visa för andra att ”Här är det stopp” det borde dom kunna se själva då rödljusen är så pass höga.
Gällande att frikoppla eller att stå med friläge vid stopp vid rödljus så fick jag lära mig att lägga i ettan och hålla kopplingen nere, d.v.s så skulle jag frikoppla, och det bara för att jag ska snabbt komma iväg när det röda ljuset växlar om från rött till grönt så att man inte bildar onödiga långa köer.
fellesh 2013-07-31 23:57 ! Citera #
Jossan-88
Fellesh:
Kommer du fram till ett rödljus så behöver du inte visa för andra att ”Här är det stopp” det borde dom kunna se själva då rödljusen är så pass höga.
Gällande att frikoppla eller att stå med friläge vid stopp vid rödljus så fick jag lära mig att lägga i ettan och hålla kopplingen nere, d.v.s så skulle jag frikoppla, och det bara för att jag ska snabbt komma iväg när det röda ljuset växlar om från rött till grönt så att man inte bildar onödiga långa köer.

ahh okej :) men fyfan vad det måste nöta på kopplingen att alltid ha den nedtryckt vid rödljus...och att man skulle komma iväg fortare e lite bullshit...precis när den växlar om till gult lägger du in den i 1an och nör det blir grönt så kör du redan. Visst det funkar ju inte så i början, men med träning så :)
driv3r 2013-08-01 01:24 ! Citera #
Fellesh kopplingen är gjord för att klara av viss påfrestning, som tex när man står vid rödljus. Däremot är det inte bra om man göra onödiga växelval eller står och frikopplar utan behov då slits den ut snabbare såklart. Men som sagt stopp med växeln ilagd innebär mindre förbrukning, mindre risk att bilen rullar om vägen är ojämn, dessutom vid långa stopp så är det förbjudet med tomgångskörning i de flesta kommunerna. Har man en ecobil så kan man lägga i friläge då stängs bilen av
Jeppe 2013-08-10 18:59 ! Citera #
Ja men har man frikopplat så slits ju inte kopplingen. Det är när man slirar på kopplingen = slirar är när man är på dragläget. Exv. i ett motlut, att man håller bilen stilla genom att slira på kopplingen. Då osar det snart illa utanför bilen och kopplingen bränner sönder. Det blir en dyr reparation det.

Antingen kan man lägga i friläget och bromsa med fotbroms eller handbroms om det rullar. Annars kan man ha i ettan och hålla bilen med bromsen. Det sliter inte på kopplingen om den är helt nedtrycket, alltså man har frikopplat.
Gäst 2016-05-08 00:13 ! Citera #
Jeppe 2013-08-10
Ja men har man frikopplat så slits ju inte kopplingen. Det är när man slirar på kopplingen = slirar är när man är på dragläget. Exv. i ett motlut, att man håller bilen stilla genom att slira på kopplingen. Då osar det snart illa utanför bilen och kopplingen bränner sönder. Det blir en dyr reparation det.

Antingen kan man lägga i friläget och bromsa med fotbroms eller handbroms om det rullar. Annars kan man ha i ettan och hålla bilen med bromsen. Det sliter inte på kopplingen om den är helt nedtrycket, alltså man har frikopplat.
Kopplingen bränns inte ett skit, lamellen gör.
Lamellen är till för att förhindra ryck och är inte gjord helt i metall.

Att ha nere koppling sliter på urtrampningslagret, vilket i sin tur kan leda till dyra reparationskostnader. Att bilen ska dra mer bränsle är en myt. Du håller fortfarande på samma varvtal och inte i en uppförsbacke (utan belastning).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest