Start > Körkortsforum > Vad får man göra?

Vad får man göra?

johannayyy 2011-02-02 21:37 ! Citera #
Millan


Va? Så läraren åker inte med?
Hehe, är inte så påläst ang. halkbanan



Jag tycker det låter rätt läskigt att köra själv, utan lärare. Och med en annan elev? Jag vet inte om jag vill åka med någon annan som går upp i 70-80 på en halkbana!
Mange 2011-02-04 13:09 ! Citera #
Jag gjorde halkan idag! Oftast så satt man 2 i bilen , men jag fick åka själv, var riktigt roligt
och lärorikt. Oroa dig inte över halkan det kommer gå bra:)
Tubbman 2011-02-08 07:54 ! Citera #
johannayyy


Men vadå, det kan väl inte vara möjligt att man ska volta med bilen? Men din kompis kanske lyckades med det...


Där jag gjorde halkbanan så hade de, inne i en hall, monterat en bil på en ställning som de välte upp och ner, så man fick testa ta sig ut.
Martineriksson 2011-02-15 19:29 ! Citera #
Jag var på riskettan och risktvåan samtidigt här i Västerås!
Det var en heldags kurs från 8 till typ 4, minns inte 100%.

Iallafall, började dagen med teori, där jag tyckte läraren var jätte bra, då istället för att prata hela tiden om att inte dricka och köra, prata hon om något vi alla är dåliga på. Att köra och vara trötta. Jag visste redan från början att jag inte ska köra när jag druckit, men inte tänkt på att dricka och vara trött var typ samma sak som att vara full.
Sen...
Åkte vi till en bana. Det var jätte fint väder och framför mig ser jag en bil med 4 extra hjul i en ramp.
En bil med 8 hjul alltså.
Iden var att när man närma sig ett moment, skulle hjulen höjas och agera som ”Slira” eller ”halka”.
Jag tror personligen att dem där däcken var mycket svårare än såpa och sånt, men det var riktigt, riktigt roligt!
Det är inte alls som ett tvång på något du ska kunna, du är där för att lära och dem vet att man inte kan göra allt rätt.

Don’t Drive And Sleep!
Gäst 2011-03-31 00:22 ! Citera #
Mange
Jag gjorde halkan idag! Oftast så satt man 2 i bilen , men jag fick åka själv, var riktigt roligt
och lärorikt. Oroa dig inte över halkan det kommer gå bra:)



Fick du åka själv? Det skulle jag ha velat göra! Känns som det skulle vara mest givande.
Crackaliciious 2011-04-03 00:19 ! Citera #
En sak som min lärare på ”halkan” väldigt ofta betonade, var att människans tro på dessa nya, fina system i bilen (anti-sladd, anti-spinn) gör att vi människor ofta tar större risker eftersom vi lir så säkra på att ” äsch, vi har ju alla dessa system som fixar en krock åt oss”. Ett exempel var att han lät oss köra genom en hal del av den utmarkerade körbanan, där han sade vilken hastighet vi skulle uppnå, för att sedan skicka upp ett objekt ur marken för testa vår reaktionsförmåga och vår bilhantering. Efter detta, ställde han frågan, Har ni kört bilen med system inkopplade eller har han varit så taskig och lagt dem ur funktion? Alla svarade då att, Nej det klart att alla systemen inte var inkopplade. Det var därför det gick så dåligt för dem.

Jag valde dock att säga alla systemen var inkopplade och fungerade korrekt, vilket jag också fick rätt. De allra flesta av oss blev riktigt konfunderade då och det ledde till att åtminstone jag, alltid kommer att komma ihåg att dessa system inte är några ”life-savers” utan din bästa vän är bilbältet samt att du anpassar hastigheten till situationen, speciellt när det är halt på vägarna.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor