Start > Körkortsforum > Vad får man göra?

Vad får man göra?

patohls 2009-06-26 14:44 ! Citera #
Vilka moment ingår i riskutbildningen? Jag syftar då främst på halkbanan. En polare sa nåt om att man fick sitta i en bil som snurrar runt så man får känna på hur det är och hamna upp och ner med bilen.
Gäst 2009-06-30 14:36 ! Citera #
Du kommer få åka ut på haltväglag, sen kommer du få köra i en viss hastighet med och utan ABS-bromsar så får du känna skillnaden osv. du kommer få åka igenom koner, åka runt på halt smalt väglag så du får känna på hur det känns och snurra runt med bilen, men att känna hur det är att välta upp och ned vet jag inte, gjorde inte jag iallafall om det finns behöver man inte göra det inte alla som har
TeoriN 2009-06-30 15:28 ! Citera #
Jag fick åka i en sk. skid-car där de har stödhjul som de använder sig utav på sidan av bilen för att simulera halt väglag. Först fick vi betala för lektionen och visa godkänt legg och och körkortstillstånd, sen så hade vi en liten lektion om halka och liknande samt så visades en karta på det område vi skulle köra. Vi var kanske 8-9 personer med 4,5 i varje bil som turades om att göra olika uppgifter som läraren sa till oss att göra. Ibland så satt läraren med och ibland inte. Vi turades om att göra de olika uppgifterna och sen fick vi en till lektion om de själva riskerna och vad som kan hända om man åker in i ett träd eller stolpe i 50,70 och 90 km/h. Sen åkte vi lite mer igen och sist så fick de som ville testa att sätta sig i en bil som vänder sig upp och ner för att visa hur det känns om man råkar välta med bilen.
ketoprofen 2009-07-11 15:00 ! Citera #
Måste man visa körkortstillstånd för att ta halkbanan?
Johan P 2011-01-14 18:36 ! Citera #
På riskettan kommer du att få lära dig mer om vilka risker det finns i trafiken, t.ex. hur alkohol, droger och trötthet påverkar oss. Du ska bara sitta och lyssna på personen som håller i utbildningen och vara uppmärksam.

När jag gick riskettan hade vi även lite diskussioner där vi pratade om olika saker. T.ex. Är det okej att göra saker samtidigt som man kör? Klarar vi av det? o.s.v.
Gäst 2011-01-27 00:38 ! Citera #
Under halkutbildningen kör du med minst en annan elev runt en kort bana, sen åker du ut på den hala delen, och då gäller det att komma upp i fart ordentligt innan då läraren säger till vilken hastighet osv du ska komma upp i. Först kör man bara rätt ut, sen ska man köra runt koner osv. Läraren finns hela tiden kontaktbar och man pratar i en form av mikrofon kan man säga.
Gäst 2011-02-01 15:04 ! Citera #
Utter
Under halkutbildningen kör du med minst en annan elev runt en kort bana, sen åker du ut på den hala delen, och då gäller det att komma upp i fart ordentligt innan då läraren säger till vilken hastighet osv du ska komma upp i. Först kör man bara rätt ut, sen ska man köra runt koner osv. Läraren finns hela tiden kontaktbar och man pratar i en form av mikrofon kan man säga.


Va? Så läraren åker inte med?
Hehe, är inte så påläst ang. halkbanan
syrus 2011-02-01 15:04 ! Citera #
Jag tyckte att det var kul! Det är mest en upplevelse så att man får respekt för underlagen- inget att vara orolig över. Önskar bara att jag kunde ha lekt och övat med bilarna längre!
Hej igen 2011-02-01 15:43 ! Citera #
Halkbanan var kul, man är säkert nervös men det är ingen fara. Tänk bara på att man inte behöver skynda med att få den gjord.

Jag körde på Gillinge, där kollade de kk-tillstånd i datorn. Halkbanan är inget prov, men man ska klara av att gasa upp i 70-80, samt kunna och våga tvärbromsa. Om man kan välja en automat kan det ju vara en tanke att köra det, för bekvämlighetens skull. Man fick även mycket riktigt sitta i en bil som långsamt snurrade upp och ner, samt sitta i en ”krocksimulator”. Inte särskilt jobbigt, om det är äckligt att hänga där man man trycka med händerna i taket så känns det bättre.

Har aldrig hört om någon som fick åka därifrån utan diplom, i så fall krävs det att man inte kan växla, inte vet var bromsen sitter eller struntar helt i vad man ska göra.
johannayyy 2011-02-02 21:34 ! Citera #
patohls
Vilka moment ingår i riskutbildningen? Jag syftar då främst på halkbanan. En polare sa nåt om att man fick sitta i en bil som snurrar runt så man får känna på hur det är och hamna upp och ner med bilen.


Men vadå, det kan väl inte vara möjligt att man ska volta med bilen? Men din kompis kanske lyckades med det...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 21:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov