Växel i neutral läge vid rött ljus
Alma
Hejsan! När man stannar vid ett trafikljus och väntar på grön signal, måste man då växla till friläge och släppa kopplingen och endast ha en fot lätt på bromsen så det inte blir en onödig tomgångskörning? Undrar bara om det ses som ett ”större” misstag om man inte gör det med tanke på hur stor fokus det är på miljökörning idag. Har en tendens att glömma göra det…
Rune Wåhlin, tidigare förarprövare
Hej Alma! Det du beskriver rekommenderas inte. Rätt växel i och koppling nere (beroende på bilens teknik förstås).
Hej!
Mitt körkort är gammal. Men det gällde regel att växel är i neutral läge vid rött ljus, annars orsakar det koppling slitage.
I dag pratar man om miljö aspekt. Men jag ser ingen logik. Bilen går på samma tomgång oavsett om växel är i eller i neutral läge. Min unge har fått körkort för några år sedan utan att ha växel i vid rött./ annars stryk från mig/. I dag jag har onödiga diskussioner med bekanta vad är som gäller. Så svara Rune var ligger sanningen och logik!
Tack i förhand Wojtek
Tomgången ändras inte om du trycker ner kopplingen, det är samma varvtal!
Slitage på kopplingen? Tja, visst kanske men ganska tveksamt.
Vissa moderna bilar har start/stopp-funktion och då stänger motorn av sig när man lägger i friläge och släpper kopplingen. Bilen startar igen så fort man trycker ner kopplingen. Jag har dock inte sett några siffror på ev. miljövinst.
Har man friläge i tar det längre tid att komma iväg vilket kan skapa irritation.
Min rekommendation är att ha växel i och kopplingen nertryckt. Kan man se att det kommer att ta lång tid innan det blir grönt så, visst, lägg i friläge och vila vänsterfoten.
Hej,
Ska man verkligen kunna få underkänt för att man gör ett litet fel? För menar på att man borde bli godkända fast man gör det
Om det är en bilkö som väntar vid ett rödljus och du är långt fram (första, andra eller t.om tredje bilen), ska du ha ettans växel i och koppling nedtryckt för att vara beredd på att köra iväg så fort som möjligt utan att hindra bakomvarande. Är du däremot längre bak i kön vid ett rödljus ska du sätta i friläge och ta upp kopplingen vilket gör att motorn stängs av. När du är långt bak och ser att det slår om till grönt har du tid att trycka ner kopplingen (vilket startar motorn) och sätta i ettans växel. Framförvarande bilar kommer ta några sekunder på att köra iväg, vilket gör att du hinner starta motor och lägga i växel.
Hej! Jag förstår resonemanget med att ha 1:an i vid rödljus, men om man får vänta länge får man ont i benet i mitt fall. Förresten tror jag att drivplattan får onödig stryk när man gör så. Vad tror ni om det? Är man beredd så tar det väl inte mer än 2 sekunder att köra igång även från friläge?
Kör man en relativt ny bil, tillverkad typ tidigast omkring decennieskiftet 2010, så är det rimligt att ha växeln i neutralt läge medan man stannar vid rött ljus och måste vänta på grönt ljus en relativt lång tid. Då behöver man inte trampa ned kopplingen med vänster fot hela tiden, men man måste hålla höger fot på bromspedalen hela tiden för att hindra bilen från att börja rulla.
Bilar tillverkade tidigast runt år 2010 har ju funktionen att motorn stängs av tillfälligt när man släppt upp kopplingen med växeln i neutralt läge, varför det kan vara miljövänligt att lägga ur växeln medan man stannar en relativt lång tid vid rött ljus. Man kan nästan alltid se när det är grön signal för korsande trafik, och när man ser den gröna signalen växla om till rött så vet man att man själv strax kommer få grönt ljus och då behöver man bara snabbt lägga i ettans växel för att vara beredd att starta.
Äldre bilar (tillverkade innan år 2010) har däremot inte sån funktion så då spelar det ingen roll om man lägger ur växeln eller inte, det viktigaste är att vara beredd på när det blir grönt ljus; lägger man ur växeln så kan det vara lätt att glömma bort att växeln är i neutralt läge då man skall vara beredd att köra vidare, och då skall manövern att lägga ur växeln vid stopp helst av allt undvikas.
Hej!
Under min tid fanns olika åsikter om ”friläge” vid stopp för röd signal. Några var ”tuffa” på detta, andra (som jag) var det inte. Det hände däremot aldrig att någon underkändes endast på grund av att de inte hade växeln i friläge. Möjligen så kan en sådan sak räknas in i totalen, dvs i ett sammanvägt beslut.
Allt du gör under körprovet räknas. Är det så att du gör andra saker som ger en dålig eller försämrad bränsleekonomi så kan ditt beteende vid röd stoppsignal räknas ihop med det andra. På min tid (slutade på Trafikverket 2015) krävdes det en hel del gör att bli underkänd på miljö. Det kan ju ha ändrats något nu.
Läs mer på min blogg om hur en inspektör bedömer de olika delarna på ett körprov.
https://uppkorningblog.com/
Fast det säger en hel del om dig som förare om du glömmer bort vilken växel som är i!
Och att lägga i växeln från neutral tar i runda slängar 2 sekunder så...
Det där med start/stopp funktion är inte riktigt din grej heller.
Att stå med koppling nere och växel i sliter på urtrampningslagret och ska undvikas i möjligaste mån.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025