Start > Körkortsforum > Dödavinkel

Dödavinkel

Gäst 2012-10-28 16:29 ! Citera #
Frågan som ställdes i första inlägget ställde inte dem emot varandra utan handlade om att bedöma när det är viktigast. Givetvis tittar man i döda vinkeln varje gång man gör en förflyttning i sidled. Däremot är det mycket större risker att göra förflyttningen i sidled i cirkulationsplatser eftersom det finns mycket fler parametrar som spelar in.
putin 2012-11-23 19:43 ! Citera #
Det finns bara en dödavinkel (på vänster sida - andras omkörningar) och en dödazon (bakom bilen - små barn).

prs
när jag byter körfält och lämnar cirkulationsplatsen

Du har ingenting att titta på i vänstra dödavinkel när du svänger höger ur cirkulationsplatsen utan du skall kolla rakt fram samt kontrollera höger körfält om cirkulationsplatsen hade 2 körfält och du lämnar vänster körfält. Om du lämnar cirkulationsplatsen som hade 1 körfält finns det inget intresant heller på höger sida också utan du måste kolla på gående framför bilen.

prs
Vid start från vägren/vägkant så

det är viktigast att kontrollera döda vinkel
Gäst 2012-11-24 00:17 ! Citera #
putin

prs
när jag byter körfält och lämnar cirkulationsplatsen

Du har ingenting att titta på i vänstra dödavinkel när du svänger höger ur cirkulationsplatsen utan du skall kolla rakt fram samt kontrollera höger körfält om cirkulationsplatsen hade 2 körfält och du lämnar vänster körfält. Om du lämnar cirkulationsplatsen som hade 1 körfält finns det inget intresant heller på höger sida också utan du måste kolla på gående framför bilen.

Tittar du inte snett bak åt höger på uppkörningen så lär du få backning. Påminn mig att påpeka för mina trafiklärare att de hade fel, att höger bakåt inte behöver kollas. Fast det är ju klart, du har ju koll eftersom du klarat ditt svenska körkort nu.
Gäst 2012-11-24 11:35 ! Citera #
putin
Det finns bara en dödavinkel (på vänster sida - andras omkörningar) och en dödazon (bakom bilen - små barn)...

Döda vinkeln har du ju inte bara på vänster sida. Det skulle i så fall innebära att du ser allt snett bakom dig på höger sida, vilket du absolut inte gör.

Vad är ”döda vinkeln”?
Svar: Det är en yta på ca 10 meter snett bakåt och ca 20 meter rakt bakåt på båda sidor. Inom denna yta kan man inte upptäcka andra fordon i speglarna. ”Döda vinkeln” kan alltså rymma en hel buss.
Källa: www.varnhemstrafikskola.com/webbsidor/faq.htm
putin 2012-11-24 16:12 ! Citera #
Jag tycker rätt svar B.

prs
Tittar du inte snett bak åt höger på uppkörningen så lär du få backning

Jo, man brukar titta snett bak åt höger mycket oftare än snett bak åt vänster i personbilen. Man får full insyn på högra sidan mycket enklare än på vänster sida. Samt när man backar bilen brukar man titta bak åt höger, inte åt vänster. Pga den mänskliga naturen och andra grejer som skymmer sikten brukar vänstra vinkel kallas för den riktiga ”döda vinkel”, och vi har inte vänsterregeln utan högerreglen också. Jag har lärt själv några aspiranter (privat) som klarade uppkörningar för länge sedan och som kör ok faktiskt.

Gäst
Det är en yta på ca 10 meter snett bakåt och ca 20 meter rakt bakåt på båda sidor. Inom denna yta kan man inte upptäcka andra fordon i speglarna. ”Döda vinkeln” kan alltså rymma en hel buss.
Källa: www.varnhemstrafikskola.com/webbsidor/faq.htm

Det finns minst 3 backspeglar i bilen. Varnhemstrafikskola skriver rappakalja: ”Döda vinkeln” och inte ”Döda vinklar”, ”denna yta” istället ”de ytor”, - trots att de skriver ”på båda sidor”. Har jag problem med svenska eller har de logiska problem med skillnaden mellan en yta och två olika ytor på två olika sidor av bilen? Här finns bilden: en.wikipedia.org/wiki/File:Blindspot_three_cars_illus.svg

Kanske, en bättre exempel: ”Med hjälp av kameror i backspeglarna registreras om ett annat fordon befinner sig i den så kallade döda vinkeln vid sidan av bilen.” (rosa färg) www.volvocars.com/se/top/values/safety/phases/pages/normal_korning.aspx
putin 2012-11-24 17:01 ! Citera #
P.S.
Jag alltid rekommenderar stark att köpa panorama spegel. Du ska ha nästan inga döda vinklar alls med den.
Bara den måste vara inte för panoramisk annars luras du med avstånd till bilar.

Den här ser ut ok: www.mein-einkaufsladen.de/kfz-zubehoer/spiegel/panorama-spiegel-rueckspiegel-securitas-convex.html

Den här ser ut sämre: www.ebay.de/itm/Panorama-Innenraum-Spiegel-Panoramaspiegel-incl-Halter-/260849236368#ht_1156wt_922

Ger tyska länkar pga lyckades inte att hitta de i svenska webbbutiker.
Ali 2024-09-29 18:15 ! Citera #
Finns nån skillnad på döda-vinkeln mellan buss o personlig bil?
Nisse 2024-09-29 21:20 ! Citera #
Ja, många.
Finns fler döda vinklar och dessutom kan du inte vrida på huvudet för att titta i dem. För då ser du bara dina passagerare, eller stolarna där de ska sitta.
Björn He 2024-09-30 01:18 ! Citera #
Nisse 2024-09-29
Ja, många.
Finns fler döda vinklar och dessutom kan du inte vrida på huvudet för att titta i dem. För då ser du bara dina passagerare, eller stolarna där de ska sitta.
När man kör (vänsterstyrd) personbil så är det enklast, tycker jag, att titta i döda vinkeln till höger om sej, eftersom man kan ha full uppsikt genom fönstret på högra sidan av baksätet, för det är inte alls lika lätt att se snett bakåt bredvid sig till vänster. Man borde förresten kunna slippa titt i döda vinkeln strax före sväng eller körfältsbyte om personbilar hade varit utrustade med dubbelspeglar, alltså skåpbilar har normalt dubbelspeglar på sidorna, för att föraren skall kunna rikta den övre spegeln en bit utåt från sidan av fordonet där den så kallade dolda vinkeln är belägen, på så vis behöver man inte vända blicken vinkelrätt bakåt bredvid sig.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 23:29
3
I går 19:47
6
I går 18:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor