Jag tycker rätt svar B.
Tittar du inte snett bak åt höger på uppkörningen så lär du få backning
Jo, man brukar titta snett bak åt höger mycket oftare än snett bak åt vänster i personbilen. Man får full insyn på högra sidan mycket enklare än på vänster sida. Samt när man backar bilen brukar man titta bak åt höger, inte åt vänster. Pga den mänskliga naturen och andra grejer som skymmer sikten brukar vänstra vinkel kallas för den riktiga ”döda vinkel”, och vi har inte
vänsterregeln utan högerreglen också. Jag har lärt själv några aspiranter (privat) som klarade uppkörningar för länge sedan och som kör ok faktiskt.
Det är en yta på ca 10 meter snett bakåt och ca 20 meter rakt bakåt på båda sidor. Inom denna yta kan man inte upptäcka andra fordon i speglarna. ”Döda vinkeln” kan alltså rymma en hel buss.
Källa: www.varnhemstrafikskola.com/webbsidor/faq.htm
Det finns minst 3 backspeglar i bilen. Varnhemstrafikskola skriver rappakalja: ”Döda vinkeln” och inte ”Döda vinklar”, ”denna yta” istället ”de ytor”, - trots att de skriver ”på båda sidor”. Har jag problem med svenska eller har de logiska problem med skillnaden mellan en yta och två olika ytor på två olika sidor av bilen? Här finns bilden: en.wikipedia.org/wiki/File:Blindspot_three_cars_illus.svg
Kanske, en bättre exempel: ”Med hjälp av kameror i backspeglarna registreras om ett annat fordon befinner sig i
den så kallade döda vinkel
n vid sida
n av bilen.” (rosa färg) www.volvocars.com/se/top/values/safety/phases/pages/normal_korning.aspx