Start > Körkortsforum > Vilka praktiska saker om själv…

Vilka praktiska saker om själva bilen bör man kunna?

Gäst 2009-06-10 15:47 ! Citera #
Hur mycket behöver man egentligen veta om bilen när man ska ta sitt körkort?
Behöver man kunna byta hjul? Använda startkablar? m.m.


tacksam för svar så jag kan börja plugga praktiskt om själva bilen....
Bremmers 2009-06-15 11:57 ! Citera #
Det här undrar jag också. På bilskolorna verkar de inte kunna ge några bra svar.

Jag tror dock att det handlar om att kolla oljan, bromsvätskan, kunna hantera startkablar samt göra en säkerhetskontroll innan man åker. Då är det alltså en koll av lampor, luft i däcken, rätt inställning på speglar och nackstöd. Hoppas du får fler svar, för jag behöver kunna samma!
patohls 2009-06-26 18:59 ! Citera #
Göra säkerhetskontrollerna, byta däck, kunna hjälpa nån att starta ett batteri med startkablar. Det är väl i princip det som en normal förare kan idag.
ekermo 2009-08-24 20:45 ! Citera #
Ingen aning faktiskt men det är nog en hel del praktiskt såsom att byta däck vid punktering, fylla på olja och använda startkablar..
Gäst 2009-09-10 17:31 ! Citera #
Verkar inte finnas något krav på att kunna byta däck. Jag hade tur på så vis att den jag övningskör med fick punktering när jag var med så vi fick då ett ypperligt övningstillfälle för att byta däck. Det var faktiskt inte särskilt svårt. Hur man går till väga vid däckbyte och annat finns beskrivet ganska bra i instruktionsboken så av den anledningen tror jag inte körskolan fokuserar på de bitarna. Det äventyrar ju inte säkerheten om man inte kan, risken är ju bara att man kan bli strandad ute på vägen så nog är det bra att kunna det alltid :) Ett tips är att ha en liten handspegel eller liknande till hands i bilen vid ev. däckbyte. Då kan man se om domkraften hamnat rätt under bilen, det kan vara svårt att se i annat fall.
Gäst 2009-11-06 14:30 ! Citera #
patohls
Göra säkerhetskontrollerna, byta däck, kunna hjälpa nån att starta ett batteri med startkablar. Det är väl i princip det som en normal förare kan idag.

Håller helt klart med om det där!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest