Start > Körkortsforum > Hur länge får man köra med ett…

Hur länge får man köra med ett reservhjul?

Gäst 2009-06-10 15:33 ! Citera #
Min sambo har fått punka på sitt däck och har nu bytt till ett reservhjul.
Hjulet är mycket smalare och mindre än de andra och snurrar då mycket fortare än de övriga hjulen.
Det står även på hjulet MAX 80km/h.

Frågan är nu hur länge kan han köra med detta hjul och hur säkert är det?
:o
Gäst 2009-06-16 21:00 ! Citera #
Du måste läsa om det på den bok som hon har fått det med bilen det står där. hur hon ska använda detta däck.
Gäst 2009-09-26 09:17 ! Citera #
Om man får köra max 80 km/h så ska jag rekkomendera dig att inte köra mer. Dvs man ska inte köra ut på en 90väg! Skulle jag köra med ett 80-däck skulle jag lugnt inte överskriva 70km/h eftersom jag inte skulle utmana ödet..
Gäst 2010-01-06 22:35 ! Citera #
Jag har kanske drömt ihop detta men är det inte bara till närmaste bilverkstad?
Gäst 2010-01-18 20:23 ! Citera #
mmari
Jag har kanske drömt ihop detta men är det inte bara till närmaste bilverkstad?

Nja, det är ”nödhjul” (oftast väldigt smalt hjul) som är till närmsta verkstad (eller väldigt kort sträcka i alla fall). Reservhjulet får man åka på hur länge som helst tror jag, förutsatt att det inte är ett sommarhjul på vintern förstås! :P
Roger 2010-01-22 09:09 ! Citera #
Gäst

Nja, det är ”nödhjul” (oftast väldigt smalt hjul) som är till närmsta verkstad (eller väldigt kort sträcka i alla fall). Reservhjulet får man åka på hur länge som helst tror jag, förutsatt att det inte är ett sommarhjul på vintern förstås! :P

Tack!! Man lär sig nåt nytt varje dag! :)
Gäst 2014-05-11 23:39 ! Citera #
johan
du måste läsa om det på den bok som hon har fått det med bilen det står där. hur hon ska använda detta däck.

Det verkar vara sambon(han) som fick punktering, och han som ska läsa i en bok :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo