Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörning igen

Kuggat uppkörning igen

jerd 2012-09-20 14:11 ! Citera #
Ooo, vad jag älskar er alla som skriver om sina misslyckanden. JÄTTEBRA att det finns möjlighet att dela med sig sin frustration. Vilken uppmuntran och stöd får man...
Trodde först att det är bara jag som är så oduglig som kuggade uppkörningen redan två gånger. Idag blev jag kuggat pga har kört för sakta dvs under tillåtna hastigheten och för att inte anpassade hastighet så att det blev samspel med andra trafikanter. Vilken skit tycker jag, FATTAR inte dessa inspektörer att vi som kör upp är såå jättestressade bara för att de sitter bredvid oss och iakttar oss och letar efter det minsta felet. FATTAR de inte att vi kör ”för sakta” för att vi är rädda att göra fel och vi behöver faktiskt lite mera tid för att bedöma traf.situationen och ta det rätta beslut. Det är ju mycket värre att köra för fort, eller hur??? och det står ju i boken att det är hastigheten som är avgörande när människor gör fel i trafiken och då handlar det om förhög hastighet.
Jag har kört upp i Norrköping, kontoret är säkert från 60-tal och personalen är inte så jättetrevliga känns det som(har träffat iförsig bara två av dem, men iaf). jag tycker att om inspektören är trevlig och är männsklig då känner man sig avslapnad under provet, men när den sitter som polis eller som en domare, då känner man sig som om man sitter på något rättegång och du måste bevisa att du är faktiskt oskyldig.
Undrar om det finns nån mer som gjorde körprov i Norrköping och inte klarade från första, andra och … gånger. Tror att Norrköping har flest underkända körprov.... :o :cry:

Lycka till er alla som kämpar för att få det förbaskade körkortet!
Gäst 2012-09-20 17:57 ! Citera #
En kompis till mig kuggade pga att hon stannade innan en rondell, inspektören tyckte då att det inte var miljövänligt och att hon borde ha kört ut direkt och inte väntat på att bilen kört förbi... :lol: :lol:
Gäst 2012-09-20 19:20 ! Citera #
jerd
ooo, vad jag älskar er alla som skriver om sina misslyckanden. JÄTTEBRA att det finns möjlighet att dela med sig sin frustration. Vilken uppmuntran och stöd får man...
Trodde först att det är bara jag som är så oduglig som kuggade uppkörningen redan två gånger. Idag blev jag kuggat pga har kört för sakta dvs under tillåtna hastigheten och för att inte anpassade hastighet så att det blev samspel med andra trafikanter. Vilken skit tycker jag, FATTAR inte dessa inspektörer att vi som kör upp är såå jättestressade bara för att de sitter bredvid oss och iakttar oss och letar efter det minsta felet. FATTAR de inte att vi kör ”för sakta” för att vi är rädda att göra fel och vi behöver faktiskt lite mera tid för att bedöma traf.situationen och ta det rätta beslut. Det är ju mycket värre att köra för fort, eller hur??? och det står ju i boken att det är hastigheten som är avgörande när människor gör fel i trafiken och då handlar det om förhög hastighet.
Jag har kört upp i Norrköping, kontoret är säkert från 60-tal och personalen är inte så jättetrevliga känns det som(har träffat iförsig bara två av dem, men iaf). jag tycker att om inspektören är trevlig och är männsklig då känner man sig avslapnad under provet, men när den sitter som polis eller som en domare, då känner man sig som om man sitter på något rättegång och du måste bevisa att du är faktiskt oskyldig.
Undrar om det finns nån mer som gjorde körprov i Norrköping och inte klarade från första, andra och … gånger. Tror att Norrköping har flest underkända körprov.... :o :cry:

Lycka till er alla som kämpar för att få det förbaskade körkortet!


Faktum är att om du är rätt för att göra fel och blir jättestressad av inspektören, så behöver du mycket mer mängdträning. Känner du dig verkligen redo att köra bil på egen hand om du är rädd och då blir en trafikfara istället?

Nej, Norrköping har inte flest underkända körprov. Inspektören letar inte efter minsta lilla fel, utan är där för att avgöra om du trafiksäkert kan framföra ditt fordon i samspel med övrig trafik.

Bara ta nya tag och träna mycket inför nästa körprov.
Gäst 2012-09-21 02:02 ! Citera #
prs
jerd
ooo, vad jag älskar er alla som skriver om sina misslyckanden. JÄTTEBRA att det finns möjlighet att dela med sig sin frustration. Vilken uppmuntran och stöd får man...
Trodde först att det är bara jag som är så oduglig som kuggade uppkörningen redan två gånger. Idag blev jag kuggat pga har kört för sakta dvs under tillåtna hastigheten och för att inte anpassade hastighet så att det blev samspel med andra trafikanter. Vilken skit tycker jag, FATTAR inte dessa inspektörer att vi som kör upp är såå jättestressade bara för att de sitter bredvid oss och iakttar oss och letar efter det minsta felet. FATTAR de inte att vi kör ”för sakta” för att vi är rädda att göra fel och vi behöver faktiskt lite mera tid för att bedöma traf.situationen och ta det rätta beslut. Det är ju mycket värre att köra för fort, eller hur??? och det står ju i boken att det är hastigheten som är avgörande när människor gör fel i trafiken och då handlar det om förhög hastighet.
Jag har kört upp i Norrköping, kontoret är säkert från 60-tal och personalen är inte så jättetrevliga känns det som(har träffat iförsig bara två av dem, men iaf). jag tycker att om inspektören är trevlig och är männsklig då känner man sig avslapnad under provet, men när den sitter som polis eller som en domare, då känner man sig som om man sitter på något rättegång och du måste bevisa att du är faktiskt oskyldig.
Undrar om det finns nån mer som gjorde körprov i Norrköping och inte klarade från första, andra och … gånger. Tror att Norrköping har flest underkända körprov.... :o :cry:

Lycka till er alla som kämpar för att få det förbaskade körkortet!


Faktum är att om du är rätt för att göra fel och blir jättestressad av inspektören, så behöver du mycket mer mängdträning. Känner du dig verkligen redo att köra bil på egen hand om du är rädd och då blir en trafikfara istället?

Nej, Norrköping har inte flest underkända körprov. Inspektören letar inte efter minsta lilla fel, utan är där för att avgöra om du trafiksäkert kan framföra ditt fordon i samspel med övrig trafik.

Bara ta nya tag och träna mycket inför nästa körprov.


Grejen är att när jag kör med min trafikskollärare eller med min handledare dvs min kompis, så kör jag hur lugnt som helst. Det går bra, säkert och lugnt, så säger både min lärare och min handledare. Men när man har bredvid sig en ”anklagare” som har för uppgift att sätta dit dig, då kan man inte vara lugn. Läste en kommentar här på portalen, då var en som skrev så här ”Jag kan säga att en stor del av den nervositet jag hade försvann då trafikinspektören kom till väntrummet och presenterade sig själv. Han ingav ett väldigt positivt intryck. Innan vi åkte iväg så förklarade han att INGEN kör perfekt och bedömningen till hans beslut kommer att grundas på helheten. Att köra felfritt för att få körkort var inget jag skulle behöva oroa mig över utan istället försöka lösa olika situationer på bästa möjliga och trafiksäkra sätt.” Tänk om ALLA trafikinspektörer hade varit så positiva, mänskliga och toleranta mot oss nybörjare, då hade nog många klarat av uppkörningen och inte hade panik inför provet.
Vet inte vilken erfarenhet har du av norrköpings trafikinspektörer, men min erfarenhet av dem två inspektörerna som jag hade under mina uppkörningar säger att de bedömer inte helheten utan kuggar pga minsta detaljen.
jag ska köra upp igen och har redan bokat en ny tid. Om du hade bara vetat hur mycket pengar jag har redan lagt ner på körkortet... och kommer lägga ännu mer eftersom måste boka nya körlektionen. Och som student har man inte hur mycket pengar som helst. men sådant förstår nog inte de som hade haft körkort ett tag eller som hade mammor eller pappor som betalde deras utbildning, eller så de glömt hur var det för dem. Tack i varje fall för din kommentar!
jerd 2012-09-21 02:07 ! Citera #
Gäst
En kompis till mig kuggade pga att hon stannade innan en rondell, inspektören tyckte då att det inte var miljövänligt och att hon borde ha kört ut direkt och inte väntat på att bilen kört förbi... :lol: :lol:

jag kuggade pga att jag körde för sakta och inte stannade för en gubbe som var på väg att ga över övergångställe och sedan trafikinspektörernas älskade ord ”samspel med andra trafikanter” här kan man inbegripa hur mycket som helst... :?
Gäst 2012-09-21 02:24 ! Citera #
Gäst
Men när man har bredvid sig en ”anklagare” som har för uppgift att sätta dit dig, då kan man inte vara lugn. Läste en kommentar här på portalen, då var en som skrev så här ”Jag kan säga att en stor del av den nervositet jag hade försvann då trafikinspektören kom till väntrummet och presenterade sig själv. Han ingav ett väldigt positivt intryck. Innan vi åkte iväg så förklarade han att INGEN kör perfekt och bedömningen till hans beslut kommer att grundas på helheten. Att köra felfritt för att få körkort var inget jag skulle behöva oroa mig över utan istället försöka lösa olika situationer på bästa möjliga och trafiksäkra sätt.” Tänk om ALLA trafikinspektörer hade varit så positiva, mänskliga och toleranta mot oss nybörjare, då hade nog många klarat av uppkörningen och inte hade panik inför provet.
Vet inte vilken erfarenhet har du av norrköpings trafikinspektörer, men min erfarenhet av dem två inspektörerna som jag hade under mina uppkörningar säger att de bedömer inte helheten utan kuggar pga minsta detaljen.
jag ska köra upp igen och har redan bokat en ny tid. Om du hade bara vetat hur mycket pengar jag har redan lagt ner på körkortet... och kommer lägga ännu mer eftersom måste boka nya körlektionen. Och som student har man inte hur mycket pengar som helst. men sådant förstår nog inte de som hade haft körkort ett tag eller som hade mammor eller pappor som betalde deras utbildning, eller så de glömt hur var det för dem. Tack i varje fall för din kommentar!


Det handlar helt och hållet om en inställningsfråga. Du har redan målat upp inspektören som något negativt och om denne inte framstår som glad och sympatisk direkt vid första mötet så har du intalat dig själv att det går åt skogen. I verkliga livet, som du kommer uppleva i famtiden, så är inte allting rosor och parfym utan det finns människor man inte kommer dra jämnt med. Då är det enklaste att vara neutral och inte bry sig nämnvärt.

Inspektörens uppgift är inte att sätta dit dig, utan att avgöra om du på den korta tid ni har tillsammans, uppvisar egenskaper som tyder på att du trafiksäkert kan framföra ett fordon i samspel med andra trafikanter. Givetvis är de medvetna om att körkortsaspiranter är nervösa, men om man är så nervös så man blir en trafikfara så kan inte inspektören göra annat än underkänna -- hur skulle du själv göra den bedömningen?
Gäst 2012-09-21 02:25 ! Citera #
jerd

jag kuggade pga att jag körde för sakta och inte stannade för en gubbe som var på väg att ga över övergångställe och sedan trafikinspektörernas älskade ord ”samspel med andra trafikanter” här kan man inbegripa hur mycket som helst... :?


Så det är alltså helt ok, enligt din åsikt, att inte visa hänsyn för de oskyddade trafikanterna? Har du samma inställning när du själv är ute och ska gå över gatan?
jerd 2012-09-21 02:46 ! Citera #
Det är klart att man ska visa hänsyn mot de oskyddade trafikanterna och det vill jag att bilister gör mot mig när jag själv går på stan. men om man har marginal till en som tänker gå över vägen... och hur blir det med att inte stanna med bilen i onöda man ska ju köra miljövänligt oxå. men om man stannar för varje gubbe som tre eller två meter ifrån dig funderar på att gå över vägen då blir ingen ecodriving heller. :o
Gäst 2012-09-21 06:44 ! Citera #
jerd


Det är klart att man ska visa hänsyn mot de oskyddade trafikanterna och det vill jag att bilister gör mot mig när jag själv går på stan. men om man har marginal till en som tänker gå över vägen... och hur blir det med att inte stanna med bilen i onöda man ska ju köra miljövänligt oxå. men om man stannar för varje gubbe som tre eller två meter ifrån dig funderar på att gå över vägen då blir ingen ecodriving heller. :o


Ecodriving är underordnat säkerhet. Säkerhet går först. Alltid.
jerd 2012-10-31 18:35 ! Citera #
Nu är dags att meddela att jag har KLARAT!!!! mitt körkort. i Norrköping, tisdag den 23 efter fjärde uppkörningsförsök klarade jag provet. Kan inte beskriva hur glad jag blev. Denna gången hade jag en mycket trevligt inspektör som heter Magnus. Vill inte säga att andra inspektörer var otrevliga, inte alls, men med Magnus kände jag mig mera avslappnad än med dem första tre.
Lycka till alla som kämpar med körkortet. Ur egen erfarenhet kan säga att det är fullt möjligt att klara provet. ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor