Start > Körkortsforum > Korsning eller utfart?

Korsning eller utfart?

Johan X 2012-09-14 15:17 ! Citera #
Hej,
anses det vara en korsning när man har en slinga som endast går till parkeringsplatser? Jag har alltid ansett att slingan är en utfart från parkering och att det därmed inte är en korsning där slingan möter gatan. Häromdagen fick jag p-bot för att ha stått mindre än 10 m från en korsning när jag parkerat på gatan, nära slingan.

Jag stod ungefär där den röda bilen i mitten på bilden står: http://goo.gl/maps/ec035

Om det är en korsning antar jag att högerregeln även gäller (och inte utfartsregeln), dvs de som kör på huvudgatan ska väja för de som kommer ut från parkeringen, vilket så klart inte stämmer med hur folk gör.

Frågan om vad som är en korsning har varit uppe förut men jag blev ändå inte klokare på vad som gäller:
https://korkortonline.se/forum/3242/

Tack för hjälpen!
Johan
putin 2012-11-25 14:53 ! Citera #
Problemet med parkering är att den regleras lokalt, dvs varje kommun kan bestämma sina egna regler.
Det står i Körkortsboken om detta också.

T.ex. i Stockholm får man inte stå närmare än 10 meter vid en utfart där bilar åker in och ut ifrån, oavsett är det vägkorsning eller utfart. Bredvid mitt hus man som parkerar vid en utfart trots att den inte är T-korsning har böteslappar varje dag. lappliser tycker om detta.

DU FÅR INTE PARKERA:
framför en in-/utfart till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligt försvåras
Gäst 2017-11-16 09:43 ! Citera #
Det är fel. Jag vann överklagan.
F 2020-05-05 21:50 ! Citera #
Gäst 2017-11-16
Det är fel. Jag vann överklagan.
Vad skrev du i överklagan?
Peter 2022-06-28 16:55 ! Citera #
Jag undrar det samma då detta just hänt mig i Sthlm?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor