Start > Körkortsforum > Definition av korsning?

Definition av korsning?

Ivan Löfgren 2012-09-03 10:55 ! Citera #
Hej hej

Jag har två trafikfråga som någon här säkert kan svaret på?

Fråga 1: Hur definieras ”korsning” enligt lagtexten/förordningen?
Fråga 2: En enkelriktad slinga som inleds med en skylt ”pil höger”, som går runt en parkeringsplats med en enkel rad bilar - är det då per definition en väg (korsning) eller ej? Se denna länk: http://goo.gl/maps/iJl4N

Många tack för svar och extra många tack till hänvisningar till rört lagrum!
Mvh Ivan Löfgren
Gäst 2012-09-03 14:21 ! Citera #
Ivan Löfgren
Hej hej

Jag har två trafikfråga som någon här säkert kan svaret på?

Fråga 1: Hur definieras ”korsning” enligt lagtexten/förordningen?


Trafikförordningen använder begreppet korsning om en eller flera vägar som korsar varandra. Jag har inte hittat någon explicit definition av begreppet korsning i trafikförordningen. Är det något särskilt som fått dig att undra?

Ivan Löfgren

Fråga 2: En enkelriktad slinga som inleds med en skylt ”pil höger”, som går runt en parkeringsplats med en enkel rad bilar - är det då per definition en väg (korsning) eller ej? Se denna länk: http://goo.gl/maps/iJl4N

Många tack för svar och extra många tack till hänvisningar till rört lagrum!
Mvh Ivan Löfgren


Jag skulle inte kalla det en slinga eller att det är en ”pil höger”. Påbudsmärket säger bara att du ska passera skylten på höger sida, ungefär som om den (och de tillhörande parkeringsplatserna) är ett väghinder som en refug. Det blir därför inte en korsning, lika lite som det är en korsning när du färdas på en större väg där påbudsskylten finns.
Ivan 2012-09-04 16:34 ! Citera #
Ok, då får jag tacka för mig och betala 650 kr i p-bot. Förlåt felparkeringsavgift! :) Jag tyckte att det borde klassas som korsning och att p-förbudsskylten som sitter lite tidigare på vägen därmed upphört gälla, men nu vet jag bättre, det du skriver verkar tyvärr rimligt.

Tack för svar!
Elis 2013-07-29 12:28 ! Citera #
Vägkorsning finns inte definierat i Trafikförordningen.
Däremot i Wienkonventionen 8/11 1968. ”Vägkorsning är en plats där vägar korsar varandra, löper samman eller delar sig, inbegripet öppna områden som bildas av vägarna på en sådan plats” SÖ 1089: 1 artikel 1, punkten (H)

Man kan då fråga sig om en påbjuden gångbana som börjar vid en gata för bilar och cyklar är en vägkorsning, även om det ser ut som ett T.
Hur definieras vägkorsning? Gångbanan kan definieras som väg, enligt FDEF.
Det blir då ett cirkelresonemang.

Detta är otydligt för oss som ska parkera rätt!
Anna 2022-06-18 14:44 ! Citera #
Jag har en fråga angående en gata där man parkerar på båda sidor och man kan bara vända tillbaka s.k återvändsgränd. Hela den gatan är egentligen en parkering skulle man kunna säga. Ska den räknas som en väg tillhörande ”korsning ut från den? och sedan, vad räknar man 10 meter ifrån? jag stegade 10 steg från min bil till korsningen men park.vakten hade mätt med laser till 6,7 m?? helskumt. Jag tycker inte gatan är en vägkorsning utan utväg från parkering.
Agent92 2022-06-18 21:20 ! Citera #
Det är en väg. Om jag kommer ihåg rätt är det 10 meter från där vägen börjar svänga.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor