Start > Körkortsforum > Vem väjer för vem i en rondell…

Vem väjer för vem i en rondell?

aol7 2012-08-29 16:48 ! Citera #
Har sett svaren om hur man väljer körfält i en rondell. Min fråga som jag inte sett något svar på är om jag ligger i högerfältet för att köra 3/4 dels varv i en rondell skall stanna för att släppa in en bil som ligger i inre vänster körfält som vill blinka in i höger eller om det är den bilen som skall väja för mig?
Gäst 2012-08-29 16:55 ! Citera #
Du bör inte köra i rondellen, däremot i cirkulationsplatsen.

Har du kikat på teorisidorna här på webbplatsen?

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
JH87 2012-08-31 22:15 ! Citera #
Du bör väl inte ligga i högerfilen om du ska köra 3/4 varv, högerfilen lägger du dig i om du ska svänga första avfarten till höger eller ”rakt fram” (om man nu får lov att säga rakt fram i en cirkulationsplats..)
Gäst 2012-08-31 22:28 ! Citera #
JH87
Du bör väl inte ligga i högerfilen om du ska köra 3/4 varv, högerfilen lägger du dig i om du ska svänga första avfarten till höger eller ”rakt fram” (om man nu får lov att säga rakt fram i en cirkulationsplats..)

Det beror förstås på hur det är skyltat.
Malle 2012-09-08 18:43 ! Citera #
Klurig fråga enligt många har jag hört. Enligt körskoleläraren och teorin jag läst förstår jag att det egentligen ska vara som ett vanligt filbyte, alltså att bilen i innerfältet måste se så att han kan byta fil riskfritt. Däremot påpekas det att man ska försöka underlätta för andra bilister i trafiken. och undvika onödiga risker, så där får man avgöra om man själv kan köra fortare/långsammare för att undvika att ni två hamnar i den situationen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest