De som kör privat har en tendens att kuggas oftare p.g.a att vägverket är hårdare mot denna ”grupp”.
Jag tror inte att Trafikverket (eller före detta Vägverket) är ”hårdare mot de som bokar körkortsprov privat”, utan villkoren för att få godkänt på körprovet är väl lika för både privatister och trafikskoleelever. Ett problem med privatister är väl bara att trafikskoleelever normalt anmäls för körkortsprov efter avslutad trafikskoleutbildning då trafikskolelärarna bedömer eleverna som tillräckligt färdiga för att kunna få körkort, men en körelev som inte gått avslutad trafikskoleutbildning utan bokar uppkörning privat kan vara hur ofärdig som helst, och att privatister ofta (men kanske långt från alltid) bokar uppkörning trots att de är för ofärdiga för att få köra bil bidrar stort till att privatister är överrepresenterade i statistiken över underkända förarprov; jag tror cirka 70-75 % av de som fått underkänt på uppkörningen är privatister, och det är antagligen kanske högst 1/4 eller 1/5 av privatisterna, jämfört med kanske 80-90 % av trafikskoleeleverna, som har klarat uppkörningen på första försöket. (Jag har läst om fall där folk bokat uppkörning trots att de visar sig vara såpass ovana att manövrera att de inte kan börja köra utan bara får motorstopp när de försöker köra, som är ett supertöntigt nybörjarmisstag, och i det fallet har uppkörningsinspektören tvingats avbryta körprovet och kugga eleverna innan körningen ens har hunnit börja.)
Å andra sidan kan man dock vara mer eller mindre ofärdig för att få köra bil även om har avklarat körkortsprovet och fått körkort, man kan faktiskt sakna kunskap om trafikregler och/eller förmåga att tillämpa trafikregler på ett korrekt sätt även om man har klarat sin uppkörning på 1:a försöket, medan en körkortsinnehavare som godkänts på exempelvis tredje försöket kan vara hur färdig som helst för att få köra bil, men kanske ändå blivit kuggad en eller ett par gång(er) bara för att den ”råkat” uppvisa brister som exempelvis att inte tillämpa gällande trafikregler korrekt; att vissa (mer eller mindre) ofärdiga fordonsförare kan ha fått körkort (kanske på första uppkörningsförsöket) beror oftast helt eller delvis på att de kanske inte uppvisat sådana brister just under körprovstillfället, och körprovet är liksom bara ett stickprov, och det går ju inte att se exakt hur stora färdigheter en uppkörningselev har, eleven kan ju visa brister efter att ha fått körkort, men det är väl kanske en bedömningsfråga för trafikpolisen.
Jag tycker det känns diskriminerande att vissa som kanske inte alltid följer gällande trafikregler kan ha fått körkort, medan någon som inte följer (exakt alla) gällande trafikregler under uppkörningstillfället kan bli kuggad och nekad att få körkort.
Det har dock föreslagits att en kuggad uppkörningselev inte ska tvingas göra ett helt nytt körprov för att kunna få körkort, utan istället komplettera sitt icke godkända körprov hos en behörig trafikskola; i så fall skulle jag, som inte fick godkänt på första uppkörningsförsöket, bara ha behövt vända mig till någon trafikskola för att ”köra upp” de brister jag bedömdes ha uppvisat under själva körprovet, jag hade ändå inga jätteallvarliga brister, och efter att ha avklarat de bristerna så hade jag bara kunnat få mitt förarprov anmält av trafikskolan som ”godkänt efter komplettering”, hade det fungerat såhär så hade det varit betydligt lättare att få körkort, och det här skulle t.o.m. kunna minska köerna till förarproven.