Start > Körkortsforum > Kuggas privatister oftast?

Kuggas privatister oftast?

Heulwen 2009-06-04 00:12 ! Citera #
Ja, brukar folk kuggas som kör upp privat eller kanske bara tagit ett par körlektioner på trafikskolan?
Jag har fått det intrycket och är ganska nervös då jag bara tagit 5 lektioner om än jag kört en hel del privat men de kanske är hårdare mot privatister då det inte finns en körskola och backar upp en och som anser att man är tillräckligt duktig för att ta körkortet, att VV litar mer på deras bedömning alltså och kanske släpper igenom en del småmissar.

Finns det någon här som känner någon som klarat uppkörningen på första försöket som privatist?
Sylver 2009-06-06 11:34 ! Citera #
Tror inte det har med enbart den parametern att göra, tror ålder också spelar in.

Om man som 18 åring kommer till VV och inte har kört med en trafikskola tror jag man har en nackdel. Vidare så behöver man ofta grunderna från trafikskolan för att klara uppkörningen, tror jag.
Gäst 2009-06-13 12:10 ! Citera #
Det är självklart jätteviktigt att man kör bil med handledare hemma. Även om din handledare är väldigt duktig och kan förklara hur bra som helst så tror jag man måste ta åtminstone ett par lektioner på trafikskolan, då kan man rätta till eventuellt fel inlärda beteenden. En lärare på trafikskolan vet vad som krävs och hur man ska köra på en uppkörning, och kan säga dig om du är redo eller inte. Tänk dig att du försöker ta körkortet som privatist och inte klarar uppkörningen. Då har du massor av moment som ska genomföras, kanske skriva in dig på trafikskolan, ta lektioner och boka en ny uppkörning. Det tar tid och blir dyrt. Mitt råd är en bra kombination. Det kan vara viktigt att ställa frågor, och veta att man får de rätta svaren. En lärare på trafikskolan är en väldigt bra kontakt.
Jag själv har inte hört talas om någon som klarat av att ta körkortet som privatist.
Gäst 2009-06-18 16:28 ! Citera #
Jag bor i Göteborg och jag känner många som har klarat av uppkörningen på första försöket som privatister.
Det kan hända att de är lite hårdare mot privatister för att verkligen se om de förtjänar körkortet eller inte.
Men jag tror inte att privatister oftast kuggas, för att det beror ju självklart på hur man kör, hur man är som förare.
Gäst 2009-06-21 13:41 ! Citera #
Om du tar privat så kollar vägverkat extra noga när du kör upp
Gäst 2009-06-30 14:46 ! Citera #
Nej jag har inte hört om någon som privatist som klarat på första. men kan dem verkligen se om man kört privat eller inte? Dem ser ju om man har bokat privat eller genom skola men tänk om man kör med skola sen bokar privat, hur funkar detta egentligen?
Gäst 2009-07-01 15:10 ! Citera #
Privatister kontrolleras mycket mer noggrant för att verkligen säkerställa att eleven har uppfyllt alla mål och nya regler som kommer upp titt som tätt.
Jokerstyle 2009-07-04 11:05 ! Citera #
Jag körde upp för första gången som privatist för tre dagar sen och klarade det direkt.
Det dom först och främst kollar på är hur säkert man kör och hur bra man samspelar med andra trafikanter.

Ibland hör man folk flunka för riktiga skitsaker (en kompis misslyckades med anledningen att han körde för långt till vänster på enkelriktad väg) men det viktiga är att förstå att det dom kollar på är helhetsbilden.
Jag missade en hastighetsskylt när jag svängde in på en väg och eftersom det var motortrafikled med körbanor avgränsade utav stålvajer, stora väggrenar, långt till träden utanför vägen samt bilarna bakom körde ifatt mig tänkte jag att det måste vara 90, fast det egentligen var 70.

Jag hann komma upp till 80-82 km/h innan hon sa till mig, jag trodde verkligen att det var kört då eftersom dom ska kolla efter riskbeteenden och att köra för fort är en av dom största riskerna dom kan se.
Men jag klarade mig ändå, av flera olika anledningar. Hon sa att det vägdes upp av att jag hade bra avsökning och körplanering. Utöver det så var vägen jag körde på väldigt ”säker” både mot mig och andra trafikanter, hon nämnde aldrig det men jag tror det spelade en avgörande roll.
Såfort jag kom in i riskområdena (stadens torg osv) så sa hon att det märktes att jag hade anpassad hastighet, så jag kom undan med en varning :)

Här är i alla fall min teori på det hela; Måhända att privatister kontrolleras lite mer noggrannt, men jag tror att först och främst så väljs övningar ut som är svårare.
Ta säkerhetskontrollen t.ex., min flickvän och min kompis som vart bokade genom körskolan fick göra ljuskontroll och bromskontroll respektive. Det är kontroller som är relativt enkla (Ljuskontroll: Starta alla ljus på bilen en gång. Bromskontroll: Testa båda bromsarna och håll pedalen nertryckt för att hitta läckage/luft i systemet) medans jag fick göra kontroll under motorhuven med påfyllning av alla vätskor. Det känns som en typisk skillnad mellan privatister och körskolare.
En annan grej jag kan tänka mig att privatister får göra lite oftare är fickparkeringar istället för vanliga parkeringar.
Detta är som sagt bara min teori på det hela, vem vet vad som egentligen försiggår :D
carter 2009-07-30 16:40 ! Citera #
Min körlärare hävdar att det inte ska spela någon som helst roll, men han har ganska skumma saker för sig så jag vågar inte lita på honom..
Gäst 2009-08-01 13:56 ! Citera #
Heulwen
Ja, brukar folk kuggas som kör upp privat eller kanske bara tagit ett par körlektioner på trafikskolan?
Jag har fått det intrycket och är ganska nervös då jag bara tagit 5 lektioner om än jag kört en hel del privat men de kanske är hårdare mot privatister då det inte finns en körskola och backar upp en och som anser att man är tillräckligt duktig för att ta körkortet, att VV litar mer på deras bedömning alltså och kanske släpper igenom en del småmissar.

Finns det någon här som känner någon som klarat uppkörningen på första försöket som privatist?


Min lärare säger att det är enklare att köra upp som privatist och kört en del på körskola. För på uppkörningen så jämförs man med andra privatister (då man kör upp som privatist) och då dom ofta har en lägre standard och inte kan alla moment så är chanserna större att klara det om man kört lite på körskola först. Min lärare har till och med tipsat mig om att skriva av mig och söka privat men tycker det verkar så krångligt :S

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest