Start > Körkortsforum > YKB provet?

YKB provet?

Lastbilstjejen 2019-01-20 00:02 ! Citera #
Yajirou 2019-01-19
Hej.

Kan svara så här att om du går YKB utbildningen och är uppmärksam under kursen så kommer du inte behöva plugga nått. Pluggandet gör man i princip samtidigt som du har kursen.
Jag hade 140h rakt av YKB kurs med ADR och enda jag gjorde var att jag var i lektionerna och lyssnade på läraren. Inget annat.

Dock är det C-provet du ska läsa till. Då är det tungboken som gäller. Viktigt med vikttabell och lastsäkring.
Den enda man behöver plugga till C provet är ju själva vikttabellen, Allmänna begränsningar, samt lastsäkring.
Kan man det flytande så är ju C provet piss lätt, 85% av provet byggs på B-teorin, så sätter man alla B frågor så har man i princip klarat provet :D
Michael Säf 2019-02-06 11:52 ! Citera #
Hej undrar lite om ykb prov vad hur många timmar är den på och var kan man gå den undrar om man kan göra den via internet med inlågnigar o användernam mvh Michael säf
Lastbilstjejen 2019-02-06 14:13 ! Citera #
Michael Säf 2019-02-06
Hej undrar lite om ykb prov vad hur många timmar är den på och var kan man gå den undrar om man kan göra den via internet med inlågnigar o användernam mvh Michael säf
Hej Michael!

Nej du kan inte genomföra en ykb kurs via internet, den kan endast genomföras hos giltiga utbildare.
Dom kräver att man ska vara på plats i 140 timmar om du är över 21 år, och då ska du även ha 10 timmars körtid. Om du är under 21 år så är det 280 timmar du ska ha, och då är det 20 timmar körtid som ska registreras hos din utbildare innan han kan godkända dig och rapportera in till Trafikverket att du har fullgjort dina timmar och att du nu får boka ett ykb prov på Trafikverket.

Vilka som är giltiga utbildare kan du googla lite på, men var beredd att det kommer kosta en jäkla massa pengar..
Adam 2019-07-02 18:18 ! Citera #
Ville köpa YKB frågor på nätet och öva i hemma ? Vart jag kan hitta ett bra ställe ?
Gäst2 2019-07-03 11:21 ! Citera #
Adam 2019-07-02
Ville köpa YKB frågor på nätet och öva i hemma ? Vart jag kan hitta ett bra ställe ?
Jag tror inte att det finns några speciella ställen där man kan plugga på YKB´n...
När jag gick min lastbilsutbildning så använde vi oss av böcker samt en sida på nätet som heter Tibro trafikskola.
Men den sidan stämde inte alltid då den inte har blivit uppdaterad sedan 2014, så allt som gäller vikter och hur mycket man får lasta stämmer inte i dagens läge då det har ändrats rätt mycket på just den punkten.
Gäst 2019-07-07 21:16 ! Citera #
Gäst2 2019-07-03
Jag tror inte att det finns några speciella ställen där man kan plugga på YKB´n...
När jag gick min lastbilsutbildning så använde vi oss av böcker samt en sida på nätet som heter Tibro trafikskola.
Men den sidan stämde inte alltid då den inte har blivit uppdaterad sedan 2014, så allt som gäller vikter och hur mycket man får lasta stämmer inte i dagens läge då det har ändrats rätt mycket på just den punkten.
Nu kan man göra tester i elevcentralen för YKB
Gäst2 2019-07-08 10:36 ! Citera #
Gäst 2019-07-07
Nu kan man göra tester i elevcentralen för YKB
Stämmer bra, kollade det idag när man min lillebror pluggar till sitt B-körkort.
Så det finns på elevcentralen, vet dock inte hur bra eller uppdaterade deras frågor är..
Adam 2019-07-19 10:54 ! Citera #
Gäst2 2019-07-03
Jag tror inte att det finns några speciella ställen där man kan plugga på YKB´n...
När jag gick min lastbilsutbildning så använde vi oss av böcker samt en sida på nätet som heter Tibro trafikskola.
Men den sidan stämde inte alltid då den inte har blivit uppdaterad sedan 2014, så allt som gäller vikter och hur mycket man får lasta stämmer inte i dagens läge då det har ändrats rätt mycket på just den punkten.
Tack för svaret ! har gjort YKB provet flera gånger och har mycket konstiga frågor .. prov gränsen är 48 nu . vet inte när dom ändrade . jag har köpt övningsfrågor på ktponmine.se .. har övat en vecka nu , verkar inte förbättringar kunskaper .. det bli svårare svårare !! finns några tips eller tekniska hjälp där ute som kan delta ?? Tack
Lastbilstjejen 2019-07-19 12:02 ! Citera #
Adam 2019-07-19
Tack för svaret ! har gjort YKB provet flera gånger och har mycket konstiga frågor .. prov gränsen är 48 nu . vet inte när dom ändrade . jag har köpt övningsfrågor på ktponmine.se .. har övat en vecka nu , verkar inte förbättringar kunskaper .. det bli svårare svårare !! finns några tips eller tekniska hjälp där ute som kan delta ?? Tack
Hejsan!

Ja ykb provet innehåller mycket konstiga frågor, det är ju en mer djupdykning inom allt som rör körningen och lastbilen i sig.
Så allt från olika symboler, maträtter, sömn, körtid och smuggling kan ju komma på det riktiga provet också.

Sidan du tipsade om (ktponmine.se) verkar inte finnas, så jag vet inte vilken sida som du har testat..
Vet faktiskt inte om det finns några speciella knep till att klara ett ykb prov, det gäller bara att läsa på så gott man kan.
Och jag skulle inte vilja tipsa om några internetsidor, då dessa inte alltid är uppdaterade till dagens regler, så det du lär dig via en sida, kan i verkligheten vara helt fel..

Det bästa sättet att lära sig ykb´n på är nog att gå via en utbildare som har dagsaktuell information om vad som gäller.
Om du letar efter böcker så skulle jag rekommendera den sista upplagan av ”Tungboken”.. För även om den är några år gammal så har den väldigt många rätt ändå. Men den kan dock vara svår att få tag på eftersom den inte säljs längre.
Haroun 2019-09-08 21:05 ! Citera #
Du köra buss och vindhastigheten är cirka 13 metre per sekunder vilken högsta hastighet ?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov