Start > Körkortsforum > YKB provet?

YKB provet?

Etunabo 2018-04-01 17:54 ! Citera #
Nils Göran Strömstad 2018-04-01
Något behövs göras för att skynda på processen för att företagen behöver förare så det skriker. Samhället är beroende av transporterna för att dom ska få sina varor levererade pga dom ständigt ökande behoven både från privata människor och företagen.

Frågorna behövs ses över så att det inte blir för stora problem att få ut transportörer ute på jobb. Företagen står o väntar på nya transportörer. Riksekonomin och handeln med utländska aktörer blir drabbade. Skatteintäkter påverkas.
YKB grundutbildningen är för att lära sig om det väsentliga. Det går inte att lära sig allt inom detta yrke för det är omöjligt att komma ihåg allting.

Regler skiljer sig på många sätt mellan transport via sjö, luftfart, räls och väg.
Det är allt för många frågot att hålla reda på- frågan är om en kommer verkligen minnas allt detta i längden?
Några få människor kanske kan minnas det, men med tidens gång glömmer dom det.

Det går inte att minnas allting. Jag vill påstå att om alla som fick godkänt på YKB från minst två månader och bakåt i tiden år så är det med stor sannolikhet att större delen kommer att få ikke godkänt. (kanske Trafikverket kan ordna en sådan grej i forskningssyfte, men utan att den som råkar kugga får sitt giltiga YKB intyg indraget)

Tag ADR utbildningen t.ex, den går ut på att lära sig att hitta information i det stora ADR boken för hur gods och fordon ska märkas. Boken får användas för att hitta svaren på ADR provet som är utformad av MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap)
Boken bör man ha med sig då man jobbar med ADR gods så att man märker sakerna rätt av säkerhetsskäl. YKB boken bör man ha med sig också så man kan hänvisa till den då detta behövs. Kan även ringa in om det behövs för att få ett snabbt svar över telefonen.

YKB är ett EU krav. Sverige får och har möjligheten att utforma YKB frågorna själva som dom vill.
EUs YKB krav kanske har punkter som ska finnas med, men inte hur frågorna ska ställas/utformas, det får Sverige bestämma själva.


Ett förslag är att YKB delas upp i olika kategorier av behörigheter. Behörigheter som skiljer sig mellan transport om inom sjöfart, räls, väg och flyg. Det finns ju redan hos körkortsbehörigheter, truckkort, ADR m.fl. Att det kan utformas separata prov och behörigheter för varje ”gren” så att säga.
Detta kan sannolikt bidra till överinlärningen, att minnas mer av det som man har lärt sig stegvis istället för allt i samma klump såsom det är idag med det 135 timmars paketet. Priserna för dessa separata kurser kommer kunna bli mer prisvärda. Fler kommer kunna ha råd att betala för det. Kvalite är bätte än kvantite- om vi tänker ur säkerhetssynpunten.
Ett exempel ”Jag har YKB behörighet -Väg”, ”jaha, det har jag med. Jag har även YKB behörighet -sjötransport”

Det är inte alla företag som har med sjötransporter, räls eller flyg att göra med.

Arbetsannonserna kommer sedan se ut så här vi söker chaufförer med YKB-Väg, samt YKB-sjöfart för vi sysslar med transporter via dessa vägar.

YKB-Väg blir grunden som man minst ska ha. Dom övriga behörigheter är kompleteringar. ”utökad YKB behörighet” kan det kanske lyda.

Företagen där ute som läser detta kanske kan tänka sig tag upp denna fråga och förslag med tanke på det stora bristen på tunga trafik chaufförer som saknas.
Det är absolut ingen dum idé att dela upp YKB´n i olika ”grenar”..
Och precis som du säger så skulle finnas en större chans att ALLA kommer ihåg det man lär sig vart efter det man ska jobba med. Om man bara ska köra väg, så är det väl ingen idé att man ska behöva nöta in hur man ska göra vid sjötransport eller flyg, det är totalt onödigt, bortkastad tid, och vice versa gällande dom andra ”grenarna”..
Gäst 2018-04-01 17:55 ! Citera #
spöket 2018-02-19
är det taxikort det gäller ?
Det står ju klart och tydligt att detta gäller LASTBIL/BUSS...
Alltså inte taxi :D
Sonny 2018-07-12 13:44 ! Citera #
Gjorde nyss mitt ykb igår och idag för de fanns tid. Helt makalöst vad de är konstiga frågor. Frågor som inte ens rör Lastbil . Jag studerar nu på komvux, och jag fattar att de är eget ansvar . Men när man väl pluggar och pluggar o fanimej kuggar skiten är de att dra sig en funderare hur mycket ska man kunna igentligen. Man får heller ingen hjälp från lärarna (går på YA yrkesakademin) . Vi brukar ha lärarledda lektioner enbart på torsdagar där läraren går igenom en visst ämne och resterande tid är de självstudie eller brukar de vara lite undervisning här o där om vi frågar något. Men vi har inte haft något sådant på över 2 månader nästan.

Jag minns , jag skulle göra provet första gången och hade med mej 2 klasskamrater som skulle göra samma, dem var jätteduktiga, den ena pluggade typ alldrig men ändå klarade massa prov vi haft, den andra var den som alltid for 5 minuter innan alla ens hade gjort klart sina prov och hade högre poäng än dem flesta. Tror du någon utav oss klara YKB provet?

Jag känner så här, YKB provet är bra för att skapa säkra och miljövänliga förare o allt de dära goa, men jag tror nog YKB beslutet gick lite för snabbt. Jag har läst Tungboken jag har läst Åkerihandboken . Men när du väl kommer till YKB är du magpumpad.
Körlastbil 2018-07-12 14:32 ! Citera #
Sonny 2018-07-12
Gjorde nyss mitt ykb igår och idag för de fanns tid. Helt makalöst vad de är konstiga frågor. Frågor som inte ens rör Lastbil . Jag studerar nu på komvux, och jag fattar att de är eget ansvar . Men när man väl pluggar och pluggar o fanimej kuggar skiten är de att dra sig en funderare hur mycket ska man kunna igentligen. Man får heller ingen hjälp från lärarna (går på YA yrkesakademin) . Vi brukar ha lärarledda lektioner enbart på torsdagar där läraren går igenom en visst ämne och resterande tid är de självstudie eller brukar de vara lite undervisning här o där om vi frågar något. Men vi har inte haft något sådant på över 2 månader nästan.

Jag minns , jag skulle göra provet första gången och hade med mej 2 klasskamrater som skulle göra samma, dem var jätteduktiga, den ena pluggade typ alldrig men ändå klarade massa prov vi haft, den andra var den som alltid for 5 minuter innan alla ens hade gjort klart sina prov och hade högre poäng än dem flesta. Tror du någon utav oss klara YKB provet?

Jag känner så här, YKB provet är bra för att skapa säkra och miljövänliga förare o allt de dära goa, men jag tror nog YKB beslutet gick lite för snabbt. Jag har läst Tungboken jag har läst Åkerihandboken . Men när du väl kommer till YKB är du magpumpad.
Hej Sonny!

Jag känner igen mig i det du beskriver gällande YKB´n, har påbörjat min YKB läsning för 10 dagar sedan då jag går via Grönlunds Yrkesutbildning i Eskilstuna. Vi har (till skillnad från er) lärarledda lektioner varje dag. Men på nått sett så kan jag fatta att allt detta läsande som känns onödigt verkligen behövs, för sömn och mat är extremt viktigt att tänka på när man kommer farandes på vägen med ett 30-40 tons tungt ekipage. Däremot kan det kännas lite onödigt att plugga in vad utländska lastbilars skyltar betyder och hur fort dom får köra i deras hemländer...
Kan du beskriva vilka slags frågor du fick på provet? Behöver inte vara ordagrant, utan bara rent hypotetiskt så man får se hur det kan se ut.

Stort lycka till med din fortsatta lastbilsutbildning!
Gäst 2019-01-04 19:46 ! Citera #
Någon härinne som nyligen har gjort YKB provet?
Hur kan frågorna se ut?
Är det verkligen så jobbigt som alla säger?

Funderar på att påbörja en lastbilsutbildning, men vet inte om jag skulle orka med det om det är så pass mycket pluggande som alla säger..

Vore otroligt tacksam för svar
micke 2019-01-17 16:44 ! Citera #
Gjorde ykb prov idag och fick frågor jag aldrig ens hört talas om. det va välldigt blandat allt från brutovikt utifrån tabellen till saker som har med kost att göra. fanns några frågor som rörde rättsliga åtgärder vi tvister och liknande så skulle nog säga man får läsa bra mycket mer än man tror
CE-kort? 2019-01-17 18:14 ! Citera #
micke 2019-01-17
Gjorde ykb prov idag och fick frågor jag aldrig ens hört talas om. det va välldigt blandat allt från brutovikt utifrån tabellen till saker som har med kost att göra. fanns några frågor som rörde rättsliga åtgärder vi tvister och liknande så skulle nog säga man får läsa bra mycket mer än man tror
Fy fasiken, det där låter ju knappast nått roligt :cry:
Jag har alltid ogillat att läsa mycket, är mer praktiskt lagd, men om det är så jobbigt och så pass mycket att läsa så kanske jag skiter i CE kortet.. Jag praktiserar just nu på ett lokalt åkeri där jag bor, och förarna där tycker att YKB var ett rent påhitt för att Trafikverket ska tjäna in lite extra pengar hos varje ny förare som måste göra provet hos dom..

Kan du dra nått litet exempel på hur frågorna kan se ut?
Jävlaranamma 2019-01-18 23:49 ! Citera #
Gäst 2019-01-04
Någon härinne som nyligen har gjort YKB provet?
Hur kan frågorna se ut?
Är det verkligen så jobbigt som alla säger?

Funderar på att påbörja en lastbilsutbildning, men vet inte om jag skulle orka med det om det är så pass mycket pluggande som alla säger..

Vore otroligt tacksam för svar
Hej!

Jag har inte skrivit YKB-provet ännu men jag studerar just nu till yrkeschaufför via YA (Yrkesakademin) någonstans i norra Sverige och jag har läst in hela YKB:n redan innan den har börjat och därför vågar jag påstå att det är bara slashasar som inte fixar den på någorlunda kort och med inte allt för många försök.

Jag kan ge dig en exakt fingervisning om hur mycket det faktiskt är att studera i.o.m. att jag har allt studiematerial online.

Svara i tråden så kan jag hjälpa dig! :)
Gäst 2019-01-19 13:05 ! Citera #
Jävlaranamma 2019-01-18
Hej!

Jag har inte skrivit YKB-provet ännu men jag studerar just nu till yrkeschaufför via YA (Yrkesakademin) någonstans i norra Sverige och jag har läst in hela YKB:n redan innan den har börjat och därför vågar jag påstå att det är bara slashasar som inte fixar den på någorlunda kort och med inte allt för många försök.

Jag kan ge dig en exakt fingervisning om hur mycket det faktiskt är att studera i.o.m. att jag har allt studiematerial online.

Svara i tråden så kan jag hjälpa dig! :)
Hej!
Det var jag som skrev de du svarade på, oh jag vore oerhört tacksam om du kunde visa/hjälpa mig hur mycket det är att plugga inför ykb´n.
Jag har själv vart i kontakt med Grönlunds Yrkesutbildningar i en stad i mellan Sverige, och läraren sa där att det är ett ganska tungt ämne då man går in på djupet i alla kategorier.

Och kursen jag är intresserad av att gå skulle börja med en veckas praktik på ett åkeri, sedan skulle vi ha 4 veckor ykb innan vi gick vidare med ADR och C teorin.
Yajirou 2019-01-19 21:04 ! Citera #
Gäst 2019-01-19
Hej!
Det var jag som skrev de du svarade på, oh jag vore oerhört tacksam om du kunde visa/hjälpa mig hur mycket det är att plugga inför ykb´n.
Jag har själv vart i kontakt med Grönlunds Yrkesutbildningar i en stad i mellan Sverige, och läraren sa där att det är ett ganska tungt ämne då man går in på djupet i alla kategorier.

Och kursen jag är intresserad av att gå skulle börja med en veckas praktik på ett åkeri, sedan skulle vi ha 4 veckor ykb innan vi gick vidare med ADR och C teorin.
Hej.

Kan svara så här att om du går YKB utbildningen och är uppmärksam under kursen så kommer du inte behöva plugga nått. Pluggandet gör man i princip samtidigt som du har kursen.
Jag hade 140h rakt av YKB kurs med ADR och enda jag gjorde var att jag var i lektionerna och lyssnade på läraren. Inget annat.

Dock är det C-provet du ska läsa till. Då är det tungboken som gäller. Viktigt med vikttabell och lastsäkring.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest