Nils Göran Strömstad 2018-04-01
Något behövs göras för att skynda på processen för att företagen behöver förare så det skriker. Samhället är beroende av transporterna för att dom ska få sina varor levererade pga dom ständigt ökande behoven både från privata människor och företagen.
Frågorna behövs ses över så att det inte blir för stora problem att få ut transportörer ute på jobb. Företagen står o väntar på nya transportörer. Riksekonomin och handeln med utländska aktörer blir drabbade. Skatteintäkter påverkas.
YKB grundutbildningen är för att lära sig om det väsentliga. Det går inte att lära sig allt inom detta yrke för det är omöjligt att komma ihåg allting.
Regler skiljer sig på många sätt mellan transport via sjö, luftfart, räls och väg.
Det är allt för många frågot att hålla reda på- frågan är om en kommer verkligen minnas allt detta i längden?
Några få människor kanske kan minnas det, men med tidens gång glömmer dom det.
Det går inte att minnas allting. Jag vill påstå att om alla som fick godkänt på YKB från minst två månader och bakåt i tiden år så är det med stor sannolikhet att större delen kommer att få ikke godkänt. (kanske Trafikverket kan ordna en sådan grej i forskningssyfte, men utan att den som råkar kugga får sitt giltiga YKB intyg indraget)
Tag ADR utbildningen t.ex, den går ut på att lära sig att hitta information i det stora ADR boken för hur gods och fordon ska märkas. Boken får användas för att hitta svaren på ADR provet som är utformad av MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap)
Boken bör man ha med sig då man jobbar med ADR gods så att man märker sakerna rätt av säkerhetsskäl. YKB boken bör man ha med sig också så man kan hänvisa till den då detta behövs. Kan även ringa in om det behövs för att få ett snabbt svar över telefonen.
YKB är ett EU krav. Sverige får och har möjligheten att utforma YKB frågorna själva som dom vill. EUs YKB krav kanske har punkter som ska finnas med, men inte hur frågorna ska ställas/utformas, det får Sverige bestämma själva.
Ett förslag är att YKB delas upp i olika kategorier av behörigheter. Behörigheter som skiljer sig mellan transport om inom sjöfart, räls, väg och flyg. Det finns ju redan hos körkortsbehörigheter, truckkort, ADR m.fl. Att det kan utformas separata prov och behörigheter för varje ”gren” så att säga.
Detta kan sannolikt bidra till överinlärningen, att minnas mer av det som man har lärt sig stegvis istället för allt i samma klump såsom det är idag med det 135 timmars paketet. Priserna för dessa separata kurser kommer kunna bli mer prisvärda. Fler kommer kunna ha råd att betala för det. Kvalite är bätte än kvantite- om vi tänker ur säkerhetssynpunten.
Ett exempel ”Jag har YKB behörighet -Väg”, ”jaha, det har jag med. Jag har även YKB behörighet -sjötransport”
Det är inte alla företag som har med sjötransporter, räls eller flyg att göra med.
Arbetsannonserna kommer sedan se ut så här vi söker chaufförer med YKB-Väg, samt YKB-sjöfart för vi sysslar med transporter via dessa vägar.
YKB-Väg blir grunden som man minst ska ha. Dom övriga behörigheter är kompleteringar. ”utökad YKB behörighet” kan det kanske lyda.
Företagen där ute som läser detta kanske kan tänka sig tag upp denna fråga och förslag med tanke på det stora bristen på tunga trafik chaufförer som saknas.
Frågorna behövs ses över så att det inte blir för stora problem att få ut transportörer ute på jobb. Företagen står o väntar på nya transportörer. Riksekonomin och handeln med utländska aktörer blir drabbade. Skatteintäkter påverkas.
YKB grundutbildningen är för att lära sig om det väsentliga. Det går inte att lära sig allt inom detta yrke för det är omöjligt att komma ihåg allting.
Regler skiljer sig på många sätt mellan transport via sjö, luftfart, räls och väg.
Det är allt för många frågot att hålla reda på- frågan är om en kommer verkligen minnas allt detta i längden?
Några få människor kanske kan minnas det, men med tidens gång glömmer dom det.
Det går inte att minnas allting. Jag vill påstå att om alla som fick godkänt på YKB från minst två månader och bakåt i tiden år så är det med stor sannolikhet att större delen kommer att få ikke godkänt. (kanske Trafikverket kan ordna en sådan grej i forskningssyfte, men utan att den som råkar kugga får sitt giltiga YKB intyg indraget)
Tag ADR utbildningen t.ex, den går ut på att lära sig att hitta information i det stora ADR boken för hur gods och fordon ska märkas. Boken får användas för att hitta svaren på ADR provet som är utformad av MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap)
Boken bör man ha med sig då man jobbar med ADR gods så att man märker sakerna rätt av säkerhetsskäl. YKB boken bör man ha med sig också så man kan hänvisa till den då detta behövs. Kan även ringa in om det behövs för att få ett snabbt svar över telefonen.
YKB är ett EU krav. Sverige får och har möjligheten att utforma YKB frågorna själva som dom vill. EUs YKB krav kanske har punkter som ska finnas med, men inte hur frågorna ska ställas/utformas, det får Sverige bestämma själva.
Ett förslag är att YKB delas upp i olika kategorier av behörigheter. Behörigheter som skiljer sig mellan transport om inom sjöfart, räls, väg och flyg. Det finns ju redan hos körkortsbehörigheter, truckkort, ADR m.fl. Att det kan utformas separata prov och behörigheter för varje ”gren” så att säga.
Detta kan sannolikt bidra till överinlärningen, att minnas mer av det som man har lärt sig stegvis istället för allt i samma klump såsom det är idag med det 135 timmars paketet. Priserna för dessa separata kurser kommer kunna bli mer prisvärda. Fler kommer kunna ha råd att betala för det. Kvalite är bätte än kvantite- om vi tänker ur säkerhetssynpunten.
Ett exempel ”Jag har YKB behörighet -Väg”, ”jaha, det har jag med. Jag har även YKB behörighet -sjötransport”
Det är inte alla företag som har med sjötransporter, räls eller flyg att göra med.
Arbetsannonserna kommer sedan se ut så här vi söker chaufförer med YKB-Väg, samt YKB-sjöfart för vi sysslar med transporter via dessa vägar.
YKB-Väg blir grunden som man minst ska ha. Dom övriga behörigheter är kompleteringar. ”utökad YKB behörighet” kan det kanske lyda.
Företagen där ute som läser detta kanske kan tänka sig tag upp denna fråga och förslag med tanke på det stora bristen på tunga trafik chaufförer som saknas.
Och precis som du säger så skulle finnas en större chans att ALLA kommer ihåg det man lär sig vart efter det man ska jobba med. Om man bara ska köra väg, så är det väl ingen idé att man ska behöva nöta in hur man ska göra vid sjötransport eller flyg, det är totalt onödigt, bortkastad tid, och vice versa gällande dom andra ”grenarna”..