Jag började köra trimmad moped när jag va 12.
Det va otroligt roligt.
Vi ska inte uppmana till olovlig körning men behöver inte peta någon i ögat.
Är man vuxen nog att köra är man vuxen nog att ta straffet.
I Sverige kan man inte straffas om man är yngre än 15 år, eftersom 15 år är åldersgränsen för att vara straffmyndig, men däremot kan man även som minderårig bli skyldig att betala ersättning om man gjort någon skada på någon eller något. Om barn under 15 år skulle köra moped, trots att de inte är tillräckligt gamla för att få köra moped, så kan vad jag vet deras föräldrar bli ansvariga åtminstone om mopedkörningen medför någon skada - och vid personskador vållade av trimning av moped har man dessutom inte rätt till ersättning för personskadorna från försäkringsbolagen - och en 15-17 år gammal ungdom som kört trimmad moped riskerar, utöver dyra dagsböter, också att gå miste om möjligheten att ta körkort för bil då den fyller 18.
Jag tycker förresten att det är ganska onödigt att straffa mopedister som inte följer trafikregler, som exempelvis den 16 år unga damen på moped som kolliderade med min bil i en korsning där jag kom från höger. I det fallet hade det räckt att jag hade fått ersättning för min krockade bil, och flickan, eller kanske rättare sagt hennes föräldrar, fick stå för ersättningsskyldigheten (genom mopedens trafikförsäkring). Nu blev det tydligen ingen polisanmälan på trafikskadan, hade det blivit polisanmälan så hade hon riskerat att få betala penningböter för brott mot Trafikförordningen (underlåtelse att väja för ett fordon från höger då väjningsplikt mot fordon från höger gäller), men att få betala böter för att inte följt trafikregler gör i många fall mer skada än nytta; det borde räcka att bli skyldig att betala ersättning för motpartens skadade fordon.
Under såna här omständigheter finns det ingen anledning att behöva ha 15 år som åldersgräns för att vara straffmyndig, utan man borde kanske hellre ha en gemensam åldersgräns för att vara både myndig och straffbar, 18 år alternativt 16 år. Om man skulle tillåta 12-åringar att köra moped så skulle det väl vara nödvändigt att sänka straffmyndigåldern till 12 år, alternativt avskaffa straff för brott mot trafikregler (åtminstone för barn under 15 eller 16 år).