Start > Körkortsforum > Hastighet i stora rondeller?

Hastighet i stora rondeller?

Gulbil 2012-08-24 22:16 ! Citera #
Som sagt, allt beror på hur situationen ser ut. Kör du i en tätt trafikerad rondell där du behöver bromsa in och det är mycket trafik är 2:an utmärkt. Är det lugnare skulle jag påstå att 3:an är en bra växel. Detta beror också på bilen såklart! Hade en kompis som berättade att han hade kuggat för att ha kört för långsamt i rondell, så efter diskussion med min lärare, och efter egen erfarenhet, kom vi fram till att ca. 25 km/h är en bekväm hastighet, både för dig och din passagerare.
RB 2019-10-16 06:27 ! Citera #
Jag hade min uppkörning nyligen och blev kuggad pga att kör tvåan( finns bilar när jag anländer inom rondeller) Inspektören tyckte att jag körde för sakta.
Björn He 2023-09-21 15:07 ! Citera #
Jag vet inte hur de bedömer hastighetsanpassning på uppkörningen, men jag som redan har körkort kör då och då på treans växel (om jag kör bensinbil) och cirka 30 km/tim, om jag anser det som lämpligt att köra i 30; många rondeller har inte så farligt skarpa svängar runt rondellen och då kan det gå bra att köra i 25-30 km/tim, det är bättre att köra så snabbt som möjligt (med hänsyn till trafiksäkerheten) än att köra överdrivet långsamt. Vid större rondeller som exempelvis Åbyrondellen utanför Årstaberg i södra Stockholm kan det gå bra, åtminstone för en personbil, att köra omkring 40-50 km/tim, eftersom det är mindre skarpa kurvor i en sån stor rondell - men man bör se till att vara tillräckligt beredd att stanna för eventuella bilister som inte följer regler om väjningsplikt (mot fordon som redan färdas i cirkulationen); det är inte alltid bilister vid Åbyrondellen brukar följa trafikregler.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov