Start > Körkortsforum > Hastighet i stora rondeller?

Hastighet i stora rondeller?

Gäst 2012-07-28 02:55 ! Citera #
Hejsan allihopa! :D
Jag undrar hur snabbt man ska köra i större rondelle som finns vid motorvägar/landsväg där hastigheten är 70+? Har lärt mig att man ska köra med 2:ans växel i rondeller inne i stan, men det gäller väl inte vid motorväg? Undrar detta eftersom många bilar tutade på mig :x körde dock med 3:ans växel :x tacksam för svar! 8-)
inspektörn 2012-07-28 06:10 ! Citera #
Använd den växeln som passar bäst just då!
Den som säger att man alltid måste ha en viss växel i en viss situation, vet inget om bilkörning!
Det är möjligt att man i ett initialt skede i utbildningen kan säga åt dig att du skall kör på tvåan i en cirkulation, men sedan när du blivit skickligare skall du kunna välja växel efter förhållandena likaså hastighet.
Jag kör ofta igenom cirkulationer på femmans växel!
På en motorväg finns det dessutom inga cirkulationsplatser!
Gäst 2012-08-13 16:40 ! Citera #
Det finns väl inga cirkulationsplatser där hastigheten är 70km/h? Om man kör på en 70-väg så finns det alltid en 50-skylt ca. 50 meter innan cirkulationsplatsen, i alla fall där jag bor.

Enligt körskolan så ska man köra 20km/h i 2an i alla cirkulationsplatser men jag anser att 20km/h är onödigt långsamt i flesta fall och kör 25-40 beroende på cirkulationsplatsen och trafikintensiteten.
inspektörn 2012-08-13 16:42 ! Citera #
Tomislavp4
se mitt förra inlägg och byt trafikskola!
Gäst 2012-08-13 17:15 ! Citera #
Inspektörn, jag har läst ditt inlägg och det du skriver låter mer logiskt än det jag hör på körskolan. Och ja, jag har tänkt byta körskola men jag har 2 lektioner kvar hos dom, som jag redan har betalat för. Jag ska väl göra som du säger och byta skola efter dessa lektioner.
Gäst 2012-08-13 18:07 ! Citera #
inspektörn
tomislavp4
se mitt förra inlägg och byt trafikskola!


Min körskola sa också att man ska köra med 2:ans växel och i ca 20 km/h :? har hänt några gånger att bakomvarande bilar tutat på mig :P
Gäst 2012-08-20 09:06 ! Citera #
Vadå SKA köra i 20km/h? Finns ju rondeller där man inte behöver sänka farten alls. Om man ska rakt fram vill säga. Men att ligga o såsa i 20km/h känns ju lite väl onödigt om inte situationen kräver det. Finns det inga hinder och inga bilar så kan man lätt åka genom en normal rondell i 30 i alla fall.
Jacob 2012-08-21 10:28 ! Citera #
Hastigheten beror på hur trafiken och rondellen. Det är dumt attt köra på femman som någon skrev.
Du kan inte placera bilen rätt då. Dvs hålla dig till höger om du ska höger eller rakt fram.
Sen beror det också på vilken bil du har. Diesel kan vara bra att köra på tvåan.
Går det att köra säkert med rätt placering kör med trean, fast börja med tvåan sen växla till trean i rondellen.
Din förarprövare kuggar dig inte att du kör med tvåan, men hindra ingen på vägen.
Och kör säkert. Går det köra snabbare och säkerheten och placeringen är rätt. Så kan du accelera lite för att öka avståndet ifrån de bakom dig. Det ska vara ett samspel mellan alla som är på rondellen. Alla har ett ansvar att det kan gå säkert till på rondellen..
ankan 2012-08-23 11:39 ! Citera #
När jag körde upp så kugga jag på att jag körde för fort i cirkulationsplatsen...tror det handlar om att man ska sakta in och inte komma in för fort i rondellen..det är det viktigaste..kommer mann för fort in så hinner man inte placera sig bra :o
inspektörn 2012-08-24 16:28 ! Citera #
Jacob!
Det är inte alls dumt att köra på 5:an i en cirkulationsplats!
det hela hänger på hur den ser ut, vilken trafik som råder, om man skall lämna den till höger, vänster eller köra rakt fram osv.
Där jag bor finns det flera cirkulationsplatser som väldigt ofta går att köra igenom på 5:an. Att däremot säga att man SKALL köra på 5:an JÄMT, är en helt annan sak. Känn efter vad som passar!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor