Som sagt, allt beror på hur situationen ser ut. Kör du i en tätt trafikerad rondell där du behöver bromsa in och det är mycket trafik är 2:an utmärkt. Är det lugnare skulle jag påstå att 3:an är en bra växel. Detta beror också på bilen såklart! Hade en kompis som berättade att han hade kuggat för att ha kört för långsamt i rondell, så efter diskussion med min lärare, och efter egen erfarenhet, kom vi fram till att ca. 25 km/h är en bekväm hastighet, både för dig och din passagerare.
Jag hade min uppkörning nyligen och blev kuggad pga att kör tvåan( finns bilar när jag anländer inom rondeller) Inspektören tyckte att jag körde för sakta.
Jag vet inte hur de bedömer hastighetsanpassning på uppkörningen, men jag som redan har körkort kör då och då på treans växel (om jag kör bensinbil) och cirka 30 km/tim, om jag anser det som lämpligt att köra i 30; många rondeller har inte så farligt skarpa svängar runt rondellen och då kan det gå bra att köra i 25-30 km/tim, det är bättre att köra så snabbt som möjligt (med hänsyn till trafiksäkerheten) än att köra överdrivet långsamt. Vid större rondeller som exempelvis Åbyrondellen utanför Årstaberg i södra Stockholm kan det gå bra, åtminstone för en personbil, att köra omkring 40-50 km/tim, eftersom det är mindre skarpa kurvor i en sån stor rondell - men man bör se till att vara tillräckligt beredd att stanna för eventuella bilister som inte följer regler om väjningsplikt (mot fordon som redan färdas i cirkulationen); det är inte alltid bilister vid Åbyrondellen brukar följa trafikregler.