Start > Körkortsforum > Smått nervös över halkan

Smått nervös över halkan

Jossan-88 2013-01-10 23:02 ! Citera #
nellinor
Jag är också nervös över halkan, ska själv göra den snart... Men man kan inte kugga va?


Jo du kan kugga, men det är inte vanligt att man gör det, men man kan om man inte följer dom anvisningar man får..
En tjej på min trafikskola kuggade på halkan för att hon fick panik och agerade på ett osäkert sätt.. Så visst kan man kugga :)
Gäst 2013-01-15 20:01 ! Citera #
Nu har jag gått så längt att imorgon kör jag halkbanan i Gnesta. Kostar1800 kronor för en automatbil.

Oj, bara jag klarar att fatta instruktioner....ska rapportera hur det gick.
Gäst 2013-01-16 20:57 ! Citera #
Har klarat av att köra halkbanan....Det var 10 körkortaspiranter som körde i 5 bilar på Gnesta Halkbana.


Jätteduktig lärare som heter Hanibal. Vi fick turas om att prova på effektiva inbromsningar först på en normal bana, och sen på en isbelagt. Sen fick vi stänga av ABS-broms och bromsa från 40 kilometer, från 45 och från 53. Vi skulle lära oss hur olika bromsträckor blir beroende på väglaget, hastigheten och däck....Det var 5 bilar - Polo, 4 automat och en med manuell växellådan...

Bilen min snurrade hur mycket jag än bromsade ...En bil som körde före mig snurrade inte alls...Undrade först varför just jag hamnar i såna sladdar...

När allt var klar - så fick veta att just min bil hade sommardäck, därför hade den den längsta bromsträcka - 60 meter mot bilar som hade dubbdäck - dessa hade typ 15 meter bromssträckor.

Så kör aldrig för fort, ha bra däck och sväng inte för häftigt med ratten!

Alla fick ”godkänd”.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo