Start > Körkortsforum > Smått nervös över halkan

Smått nervös över halkan

Gäst 2012-07-10 14:08 ! Citera #
På torsdag är det dags för halkan. Jag har kommit till stadskörningsmomentet och har längtat efter halkan för jag tänker att det ska bli skitkul. Nu när jag fått reda på att det är dags om två dagar så blir jag nervös och hoppas att någon kan lugna mig.
Jag kör inget privat utan bara på skolan så om jag inte varit redo så skulle de aldrig anmält mig tänker jag. Men det är egentligen inte det som gör mig nervös utan det är transporten dit och tillbaka. Vi turas om att köra (4 elever i bilen) dit och hem och och alla är väl lika nervösa och jag är säker på att minst en strular till det. Och jag tänker att måtte inte jag glömma bort hur man startar från vägkant!
Dock skulle jag må mycket bättre om någon kunde beskriva hur halkan går till: får man väja för hasta hinder? Är det diskmedel på banan? Är det bara att sätta sig och köra och sen vara klar eller är det mer man ska göra?
Edit: banan är knutstorps ring utanför Kågeröd
Plankt0n 2012-07-10 14:47 ! Citera #
Du kan ta det lugnt, och förvänta dig en helvetisk kul runda. Du kommer vilja åka tillbaka nästa dag.
Halkbanan är inget prov, det är mer av en förberedelse och en chans att få känna på och förstå hur halt väglag påverkar körningen.

Du kommer inte kugga på halkan så länge du gör exakt vad instruktören säger. Enda kravet är att du kan hantera fordonet, och följer de säkerhets regler och dylikt som står i häftet du borde ha fått.

Det du kommer få göra är kraftiga inbromsningar på halt och tort väg utan och med hinder för att du ska förstå risker med vad som händer om du kör i 90 tex. och måste tvärnita.

Som sagt, lyssna noga på vad de säger till dig, var absolut inte rädd för att fråga eller dubbelkolla kommandot de ger till dig om du blir osäker.

Och för det sista ha kul! och ta lärdom, det kommer va en dag du sent kommer glömma, jag har redan körkort men planerar på att åka dit igen!
Körkort 2012-07-15 22:20 ! Citera #
Zimmergren, hur har det gått? När jag ska köra halkan så kommer jag också köra upp på den banan. Berätta gärna hur det gick till och så. Nyfiken :)
Gäst 2012-07-19 03:34 ! Citera #
Ska själv snart också göra halkan! Hur gick det?
Hur många gånger man än hört att ”ingen kuggar halkan” kan man inte hjälpa att vara lite orolig nu när det snart är dags...
kimberlypetra 2012-07-19 14:01 ! Citera #
Jag vet inte om det här är en dum fråga, men kan man volta lätt med bilen när man gör halkan? Eller skada sig på något sätt haha?
JH87 2012-07-19 19:33 ! Citera #
kimberlypetra
Jag vet inte om det här är en dum fråga, men kan man volta lätt med bilen när man gör halkan? Eller skada sig på något sätt haha?


Inte så länge som du följer instruktionerna :)
Gäst 2012-07-20 15:26 ! Citera #
JH87


Inte så länge som du följer instruktionerna :)



Haha, skönt att veta såhär några dagar innan man ska göra halkan.
Hade jag läst ”ja, går gör det väl” hade jag helt flippat ur!
Man tror ju nästan alltid att det värsta på något konstigt vis ska hända en själv...
oskar 2012-07-24 13:26 ! Citera #
Oftast så är bilen bara upplyft enbit av en ram som har extra däck. Så läraren kan ändra hur halt det ska simuleras. Jag gjorde halkan för några dagar sedan och det var egentligen ingen fara. Alltså du ska egentligen inte kunna faila på det eftersom du bara ska försöka göra vad de säger till dig och testa hur det går. Alltså du ska lära dig om risker och att du inte kan klara alla situationer... du behöver definitivt inte klara sakerna som de säger. Du ska bara försöka göra det och se hur det går för dig. Om något skulle hända så kan läraren snabbt ändra tillbaka inställningarna på bilen eller hjälpa dig så att faran undviks.
Gäst 2012-08-24 17:16 ! Citera #
Halkan gick super! Jag var mest nervös för att köra dit med massa folk i bilen (2 bilar, 2 lärare och 8 elever). Valde att köra oss hem istället.
Sen var jag nervös för att inte kunna blåsa i alkolåset när legen ska kollas (jag har astma).
Sen var det informationssamtal där de gick igenom banorna och då fick jag ångest över att inte komma ihåg dem.
Sen gjorde vi småtester dvs ”volta” med en bil, krocka i 8 km/h mm på små kontrollerade stationer inomhus.
Och sen var det dags för bana 1. Vi packar in oss i bilarna igen och läraren tar vår grupp upp till första banan; raksträckan. Han kör banan en gång för att vi ska fatta vart vi ska hän. Sen hoppar vi in i våra bilar för att åka ner och ställa oss på led. Då ser jag att min bil är en automatare (E M R istället för RDPN) och får panik! Läraren ringer ner och skäller på den som bokat och det hela slutar med att en kille i gruppen får byte med mig. Blev helt överlycklig över att återse en kopplingspedal igen! Och är glad att jag inte är den som börjar haha!

Vi får väldigt tydliga instruktioner om hastighet och att stanna på röd signal. Panikbromsa och mäta bromssträcka mm.
Jag är den enda i gruppen som klarar att bromsa och väja från ett hinder (släpp bromsen när du väjer)

Bana 2 är en kurva och vi sätter oss i nya bilar. För att vi inte ska ha ”tråkigt” när någon annan kör så ska vi köra på en planka med varierande hjulpar samt sicksacka genom koner. När jag startar och kör genom kurvan i 50 km/h och bromsar på signalen så trodde jag bergis att jag ska välta och kana av vägen. Bilen lättar med högra hjulparen och instinktivt släpper jag bromsen och rätar upp mig igen. Helsvettig men tjutande av skratt! På väg tillbaka i euforin hör jag på komradion ” Glömde köra plankan nr 6” Stackars nummer 6 haha tänkte jag tills jag ser viket numer jag har på rutan: nr 6. Jaja osis och kör sicksack genom konerna ivf.
Andra gången tog vi kurvan i en anpassad hastighet av typ 35 km/h och det gick hyffsat bra. Vi alla kom över på motsatt körbana men det var ju också poängen.

Ingen kuggade och jag körde oss hem halva vägen. Fick där motorstop två gånger i en sväng, missade att se ett rådjur 10 m från vägkanten, trodde kl. var mer än 17 när jag passerade en skola med 30-skylt och i en skarp kurva kom en blådåre på motorcykel och skrämde livet ur alla i båda bilarna. Kröp genom kurvan kan jag säga.
Sannerligen en upplevelse!

Bana: Ring Knutstorp
Gäst 2013-01-10 16:09 ! Citera #
Jag är också nervös över halkan, ska själv göra den snart... Men man kan inte kugga va?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest