Start > Körkortsforum > Påbud eller förbud?

Påbud eller förbud?

becczor 2012-06-23 13:38 ! Citera #
Jag har lite problem med att förstå skillnaderna mellan att det sitter ett påbudsmärke i en korsning eller om det sitter ett förbudsmärke.
Om man har en fyrvägskorsning det är förbjudet att svänga till vänster, så borde det vara ett förbudsmärke mot att svänga vänster. Men i vissa fall kan det vara ett påbudsmärke om att man ska köra framåt eller åt höger. Varför är det olika i olika korsningar??
HammerFall 2012-06-23 17:54 ! Citera #
Det spelar väll ingen roll! Kan du alla skyltar och vet vad dom betyder så gör det inget om det är påbudsskylt eller en förbudsskylt. :D
becczor 2012-06-23 18:39 ! Citera #
Nej men jag menar att det är så konstigt. Jag kan ju märkena så det är inga problem. Det är ju någon bakgrundstanke bakom. Den enda jag kan komma på är att det måste betyda att ett påbudmärke inte är riktigt lika farligt att bryta mot, annars skulle det ju vara ett förbud.
Ett gult och rött förbudsmärke blir man ju mer uppmärksam av också än ett blått påbudsmärke.
Nåt skumt är det!
HammerFall 2012-06-23 19:42 ! Citera #
becczor
Nej men jag menar att det är så konstigt. Jag kan ju märkena så det är inga problem. Det är ju någon bakgrundstanke bakom. Den enda jag kan komma på är att det måste betyda att ett påbudmärke inte är riktigt lika farligt att bryta mot, annars skulle det ju vara ett förbud.
Ett gult och rött förbudsmärke blir man ju mer uppmärksam av också än ett blått påbudsmärke.
Nåt skumt är det!


Där tycker faktiskt jag att du har helt fel, för om du bryter mot ett påbudsmärke så kan du vara en fara för dina medtrafikanter, men visst kan det även vara farligt att bryta mot ett förbudsmärke. Men igentligen så ska man ju vara uppmärksam på ALLA skyltar som sitter uppe, så vilken färg som dom har tycker jag inte har någon speciell roll faktiskt :)
oskar 2012-07-24 16:08 ! Citera #
Förbuds märken = saker som du inte får göra där eller liknande. alltså inte köra med vissa fordon eller liknande. (eller du får inte köra här typ)
Påbuds märken = saker som du måste göra (alltså ska du köra ut från parkeringen så måste du köra rakt fram till en ansluten väg (du får alltså inte ta vänster eller höger och lägga dig direkt ut i vägen du kör över))
oskar 2012-07-24 16:11 ! Citera #
+ påbuds märken gör så att du slipper sätta upp flera märken... som du sa i en korsning så behöver du bara sätta upp ett påbuds märke då.. och inte 1-4 förbudsmärken för alla de andra riktningarna vilket även skulle förvirra andra förare... alltså det är bara för enkelhetens skull egentligen (vad jag förstår i alla fall)
Peter 2018-05-02 15:37 ! Citera #
Vad är det då för skillnad om det gäller hastigheten? Tex 30-skyltar finns ju nåde och.
Gäst 2018-05-02 16:42 ! Citera #
Peter 2018-05-02
Vad är det då för skillnad om det gäller hastigheten? Tex 30-skyltar finns ju nåde och.
Hej Peter, börja med att öppna din teoribok. :)
Gäst 2023-08-17 10:57 ! Citera #
Påbud märke betyder bara att du måste följa det och inga annat , jag fick böter nyss pga det , det borde finns förbud skyllt mot sväng men tyvärr det är bara skit snack , man måste göra som reglar säger
Gäst 2023-08-17 11:28 ! Citera #
Är väl lite onödigt med två skyltar ? Är det påbud att svänga höger är det väl onödigt med förbud att svänga vänster.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov