Här har du teorin:
https://korkortonline.se/teori/omkorningar/
Orkar du inte klicka på länken så står det så här om i vilka fall man inte får köra om:
”Där skylten Förbud mot omkörning finns uppsatt.
Där det kan uppstå fara.
Om någon bakom håller på eller är på väg att köra om dig.
I köer där avståndet mellan bilarna är små, om syftet är att tjäna några meter.
Ifall den du ska köra om blinkar vänster.
Vid möte, om du korsar mittlinjen.
Vid skymd sikt, om du korsar mittlinjen.
I samband med obevakade övergångsställen och cykelöverfarter.
Undantag: Tillåtet att passera i låg fart (så att du hinner stanna) om det finns fler än ett körfält i din färdriktning och något av följande uppfylls:
Körfälten leder till olika färdmål.
Det är tät kö i alla körfält.
Det sker i anslutning till en korsning.
På höger sida.
Undantag 1: Tillåtet om körfälten leder till olika färdmål.
Undantag 2: Tillåtet om det är tät kö i alla körfält.
Undantag 3: Tillåtet om bilarna är i olika körfält vid en korsning.
Undantag 4: Tillåtet om hastighetsbegränsningen är max 70 km/h och det finns minst 2 markerade körfält i samma riktning.
Undantag 5: Tillåtet att passera till höger om ett fordon som tänker svänga vänster.
I samband med högerregelskorsningar.
Undantag: Tillåtet att köra om tvåhjuliga fordon.
I samband med järnvägsöverfarter utan bommar eller trafikljus (rött, gult, grönt).
Undantag: Tillåtet att köra om tvåhjuliga fordon.”