Start > Körkortsforum > Legitimation vid uppkörning.

Legitimation vid uppkörning.

Trafikinspektoren 2019-09-02 12:28 ! Citera #
Med samband menar jag såklart i samband med legkontrollen, dvs precis det första man gör på körprovet.
Björn He 2019-09-02 12:36 ! Citera #
Trafikinspektoren 2019-09-02
Till trådskaparen.
Vi är väldigt noga med leget, dels att det är giltigt och att fotot på dig är välliknande!
Se till att fixa ett nytt leg eller ta med ditt pass. Det går att ansöka om att en annan intygar att du är du men det ska vara en närstående till dig. Ex förälder, myndigt barn eller syskon. Inte morbror eller liknande.
Ansökan gör ni hos trafikverket. Det ska fyllas i och skickas tillbaka till oss för att diareföras. Sen får ni tillbaka ett beslut, det beslutet MÅSTE vara med och personen som ska intyga istället för dig måste I SAMBAND med ditt körprov vara där personligen och intyga att du är du PLUS ha ett eget giltigt leg själv!

Så enkelt sagt, fixa ett giltigt leg eller pass innan körprovet. Eller krångla dig igenom att skaffa en annan som intygar.

Lycka till!
Går det inte att slippa ha med sig sin intygsgivare, om man har en, då man skall göra körkortsprov?

Man kan ju fotografera sig för körkort någon dag i förväg före provet, och för att få fotografera sig måste man ju kunna intyga sin identitet antingen själv eller via en intygsgivare som exempelvis sina föräldrar. Den som gör identitetsprövning då borde väl kunna skriva en bekräftelse att identitetsprövning genomförts och då bör man väl kunna slippa ha med sig sin intygsgivare till provtillfället, varför skall intygsgivaren behöva vara med vid ytterligare en identitetsprövning i samband med provet om det redan gjorts en identitetsprövning i samband med fotograferingen?

Sen undrar jag, varför är inte utländska pass utanför EU/Europa godkända som legitimation vid körkortsprov? Man kan ju använda utländskt pass och uppehållstillståndskort för att legitimera sig hos Skatteverket då man ansöker om att få svenskt ID-kort, men varför tar inte Trafikverket utländskt pass eller uppehållstillståndskort?! Om sådana id-handlingar är godkända hos Skatteverket så borde de väl vara godkända i övrigt också?!
Trafikinspektoren. 2019-09-03 07:44 ! Citera #
Nope. Varje prov kräver en ny identitetsprövning. Därför vi kollar leget på någon som tex ska göra ett omprov trots att den förra gången visade leget.

Det finns massa anledningar till att vi behöver se leg varje gång. Ett utav anledningarna är ju att förhindra fusk.
Trafikinspektoren 2019-09-03 07:50 ! Citera #
Våra direktiv får vi direkt från Transportstyrelsen, det är dem som bestämmer vilka leg vi ska acceptera eller ej.

Jag kan däremot gissa att det har med EU regler att göra OCH satt ett uppehållstillstånds id inte är tillräckligt för att utfärda ett svenskt körkort. En person som har uppehållstillstånd behöver ju inte vara svensk medborgare eller bott i Sverige dem 6 månader som krävs för att få inneha ett körkortstillstånd tex.

Det är MIN gissning. Däremot kan jag säga att vi tar emot färre leg än vad andra myndigheter gör, troligen pga att vi utfärdar ett körkort som är en väldigt stark handling och att beslutet dessutom inte går att överklaga. Därför behöver vi så pass tydliga regler för legitimationen
Björn He 2019-09-03 14:47 ! Citera #
Men jag behövde inte visa legitimation när jag var på Gnesta halkbana för att gå del 2 i riskutbildningen. Vet inte varför halkbaneläraren inte bad mig visa leg men han ansåg kanske att min identitet var styrkt redan eftersom jag uppgav mitt namn och personnummer då jag bokade tid för risktvåan på telefon och då tyckte han väl inte det fanns skäl att behöva be mig visa leg. Jag tycker inte heller att han behövde be mig visa leg, jag var ju ändå den person jag uppgav mig vara, och om han inte hade litat på att jag var den person jag uppgav mig vara så hade han ju bara behövt be mig skicka mina föräldrar till halkbanan för att lämna försäkran om att jag var den person jag uppgav mig vara, eller så hade han ju kunnat be mig återkomma för att visa upp mitt ID-kort då jag fått mitt ID-kort. Jag hade faktiskt inget ID-kort med mig till halkbanan. Jag hade ett bevis på att jag ansökt om ID-kort, alltså ett papper med fotot jag tog på mig själv för ID-kortet och mina personuppgifter, men jag hade ju fortfarande inte fått kortet eftersom det inte blivit färdigtillverkat. Jag hade tänkt försöka använda mitt bevis på att ha ansökt om ID-kort för att legitimera mig om det skulle vara nödvändigt men nu blev jag ju inte ombedd att visa leg överhuvudtaget.

Men jag är inte ensam om att ha fått slippa visa leg vid halkbanetestet, nån annan användare här på forumet har berättat att han/hon inte behövde visa leg på halkbanan heller, tydligen för att det inte behövdes eftersom trafikskolan följde med till halkbanan och de kunde ju styrka att han/hon var den person han/hon uppgav sig vara.
Gäst 2019-09-03 17:03 ! Citera #
Björn He 2019-09-03
Men jag behövde inte visa legitimation när jag var på Gnesta halkbana för att gå del 2 i riskutbildningen. Vet inte varför halkbaneläraren inte bad mig visa leg men han ansåg kanske att min identitet var styrkt redan eftersom jag uppgav mitt namn och personnummer då jag bokade tid för risktvåan på telefon och då tyckte han väl inte det fanns skäl att behöva be mig visa leg. Jag tycker inte heller att han behövde be mig visa leg, jag var ju ändå den person jag uppgav mig vara, och om han inte hade litat på att jag var den person jag uppgav mig vara så hade han ju bara behövt be mig skicka mina föräldrar till halkbanan för att lämna försäkran om att jag var den person jag uppgav mig vara, eller så hade han ju kunnat be mig återkomma för att visa upp mitt ID-kort då jag fått mitt ID-kort. Jag hade faktiskt inget ID-kort med mig till halkbanan. Jag hade ett bevis på att jag ansökt om ID-kort, alltså ett papper med fotot jag tog på mig själv för ID-kortet och mina personuppgifter, men jag hade ju fortfarande inte fått kortet eftersom det inte blivit färdigtillverkat. Jag hade tänkt försöka använda mitt bevis på att ha ansökt om ID-kort för att legitimera mig om det skulle vara nödvändigt men nu blev jag ju inte ombedd att visa leg överhuvudtaget.

Men jag är inte ensam om att ha fått slippa visa leg vid halkbanetestet, nån annan användare här på forumet har berättat att han/hon inte behövde visa leg på halkbanan heller, tydligen för att det inte behövdes eftersom trafikskolan följde med till halkbanan och de kunde ju styrka att han/hon var den person han/hon uppgav sig vara.
Du kan ju inte jämföra id kontroll mellan en uppkörning och halkkörningen.
Det är helt två skilda situationer, den ena gör dig beredd på vad som sker vid halt underlag, den andra ger dig ett körkort!

Och den andra användaren som du syftade på behövde ju inte visa sitt legg just för att hans/hennes körskola var med, då blir ju körläraren elevens ”målsman” som intygade att den eleven var den eleven som var inskriven till halkbanan.
Även där är det två helt skilda saker,..
Pappa 2020-05-15 23:27 ! Citera #
Varför kan man inte ha mobilt bank id som verifikation ?

De finns teknik för detta så de borde gå att lösa lättare.
Gäst 2020-05-16 15:16 ! Citera #
Skaffa leg eller giltigt pass så är problemet ute ur världen....skitlätt


Är ju egetansvar att bära med sig giltiga handlingar.

Bara mer.problem för en egen del o vara utan.

Samt en brasklapp...körkort kan ev snart vara över som iD handling, körkoret visar bara att man är behörig om allt går igenom...dock ej klart än närmsta feamtiden, förslag.
Gäst 2024-04-17 21:04 ! Citera #
Trafikinspektoren 2019-09-03
Våra direktiv får vi direkt från Transportstyrelsen, det är dem som bestämmer vilka leg vi ska acceptera eller ej.

Jag kan däremot gissa att det har med EU regler att göra OCH satt ett uppehållstillstånds id inte är tillräckligt för att utfärda ett svenskt körkort. En person som har uppehållstillstånd behöver ju inte vara svensk medborgare eller bott i Sverige dem 6 månader som krävs för att få inneha ett körkortstillstånd tex.

Det är MIN gissning. Däremot kan jag säga att vi tar emot färre leg än vad andra myndigheter gör, troligen pga att vi utfärdar ett körkort som är en väldigt stark handling och att beslutet dessutom inte går att överklaga. Därför behöver vi så pass tydliga regler för legitimationen
Hej. Är du inspektör?
Björn He I går 01:02 ! Citera #
Jag tycker det är dålig stil av Trafikverket att godta enbart svenskt pass eller EU-pass men inte utländskt pass i övrigt, det innebär ju att exempelvis en svensk från Kina som än är kinesisk medborgare inte kan legitimera sig med sitt kinesiska pass eller sitt uppehållstillståndskort, och det känns ju diskriminerande. Det kinesiska passet eller uppehållstillståndskortet brukar ju innehålla viktiga personuppgifter som exempelvis födelsedatum och personnamn, det borde väl räcka?!

När jag, som själv var kinesisk medborgare (med permanent uppehållstillstånd i Sverige) före årsskiftet 2013/2014, skulle ansöka om ID-kort 2 september 2013 så kunde jag använda mitt kinesiska pass och uppehållstillståndsbevis för att legitimera mig hos Skatteverket, då kan man undra varför inte såna legitimationshandlingar är godtagbara hos Trafikverket; när jag skulle göra synundersökning för körkorts- och övningskörningstillstånd som 16-åring så godtogs inte mitt kinesiska pass som legitimationshandling heller, men som tur var hade jag pappan i närheten, som kunde identifiera min identitet som förälder till mig.

Jag tycker Skatteverket borde kunna utfärda ID-kortet direkt dagen man ansöker om det, och inte först från dagen man får sitt färdigtillverkade ID-kort hemma per post, en som ansöker om ID-kort får ändå ett bevis på godkänd ansökan om ID-kort, som innehåller fotografi och personuppgifter som namn och födelsedatum, och det beviset borde kunna fungera som temporärt ID-kort tills det riktiga ID-kortet är färdigtillverkat och hemskickat per posten. Hade jag ansökt om ID-kort under 1950-talet så hade väl mitt ID-kort varit i pappersform med handskrivna personuppgifter, varför ser inte ID-kortet ut så nu längre? Hade det tillverkats så i pappersform så hade det ju gått mycket fortare att få ID-kort, eftersom man då kunde ha fått det exakt samma dag som man ansöker om det.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov