Start > Körkortsforum > Legitimation vid uppkörning.

Legitimation vid uppkörning.

baconegg 2012-05-18 15:30 ! Citera #
Hej! Hur noga kollar de legitimationen vid uppkörningen?
Jag planerar att köra upp i mitten/slutet av sommaren, men min legitimation är bara giltig till och med maj månad.
Det känns ju onödigt att skaffa ny legitimation när jag ändå ska ta foto och betala för körkort senare i sommar.
Tror ni att de bryr sig om det när jag kör upp?
Micke78 2012-05-18 17:40 ! Citera #
Vad jag har läst om vad som krävs så hittade jag följande: ”Personen du ska köra upp med, trafikinspektören, kontrollerar först din legitimation och att du uppfyller kraven för att få göra en uppkörning”
Så med tanke på det så kommer dom kolla att du har gilltig legitimation, så om jag vore dig så skulle jag fixa id kort, för det kan ju vara så jävligt att du inte grejar uppkörningen direkt, och då står du utan både ID-kort och körkort.
Gäst 2012-05-18 18:37 ! Citera #
Har du inte ett pass du kan använda under tiden?
inspektörn 2012-05-20 21:50 ! Citera #
Man är mycket noga!!!!
är leget ogiltigt blir det inget prov!!!
Kolla ditt pass om det är ok!
Proxy 2012-05-21 01:09 ! Citera #
De är väldigt strikta med sånt, mitt pass hade ungefär 2 månader kvar och inspektören påpekade det. :o
Sigge Spikhak 2012-08-03 13:23 ! Citera #
Är pass utfärdat av polismyndigheten :o 2004 giltig som legitimation?
inspektören 2012-08-03 18:55 ! Citera #
Kolla giltighetstiden! Det står i passet!
Om du inte har giltig legitimation blir det inget prov. man kan söka om undantag, dvs att make/maka, förälder osv intygar. Det skall ansökas om i god tid och personen som intygar måste vara närvarande mm mm. Kolla noga!!!
Björn He 2019-09-02 12:07 ! Citera #
Man kan ansöka om anstånd från kravet på giltig legitimation, om det finns någon närstående person som exempelvis föräldrar/vårdnadshavare man kan få sin identitet intygad av. Men är det verkligen nödvändigt att behöva ha intygsgivaren med sig vid sitt provtillfälle? Går det inte att närvara vid körkortsprovet utan sin intygsgivare?

Man borde väl kunna göra en identitetsprövning på något förarprovskontor i förväg, exempelvis i samband med fotografering, det går ju att fotografera sig någon dag i förväg före sitt inbokade körkortsprov. Vid fotograferingen måste man ju kunna intyga sin identitet antingen själv eller via en intygsgivare. När man får sin identitet intygad av någon intygsgivare, exempelvis sina föräldrar/vårdnadshavare, i samband med fotograferingen för körkort, då borde väl den som prövar identiteten vid fotograferingen kunna skriva ett intyg på att identitetsprövning genomförts och det intyget kan man sedan visa upp för förarprövaren i samband med provet. Eller är det så att intygsgivaren måste närvara vid provtillfället ändå? Borde man inte kunna slippa ha med sig sin intygsgivare till provet om man redan fått sin identitet prövad i förväg och fått intyg på det, eller kan inte Trafikverket skriva något sådant intyg?
Björn He 2019-09-02 12:11 ! Citera #
Det står ju i Transportstyrelsens bestämmelser att körkortsprov endast får genomföras om den person som skall genomföra provet har intygat sin identitet med en godkänd legitimation alternativt via en godkänd intygsgivare, exempelvis sina föräldrar/vårdnadshavare, men det står inte att identitetsprövningen skall göras omedelbart före körkortsprovet, då måste den väl inte det? Man borde väl kunna göra identitetsprövning någon dag i förväg om det går att fotografera sig för körkort någon dag i förväg. När man skall ta ett foto för körkort och måste legitimera sig då, då borde väl den som gör identitetsprövningen då kunna skriva ett intyg på att identitetsprövningen är gjord, och på intyget finns det foto man tagit på sig själv för körkortet och personuppgifterna som namn och personnummer?
Trafikinspektoren 2019-09-02 12:26 ! Citera #
Till trådskaparen.
Vi är väldigt noga med leget, dels att det är giltigt och att fotot på dig är välliknande!
Se till att fixa ett nytt leg eller ta med ditt pass. Det går att ansöka om att en annan intygar att du är du men det ska vara en närstående till dig. Ex förälder, myndigt barn eller syskon. Inte morbror eller liknande.
Ansökan gör ni hos trafikverket. Det ska fyllas i och skickas tillbaka till oss för att diareföras. Sen får ni tillbaka ett beslut, det beslutet MÅSTE vara med och personen som ska intyga istället för dig måste I SAMBAND med ditt körprov vara där personligen och intyga att du är du PLUS ha ett eget giltigt leg själv!

Så enkelt sagt, fixa ett giltigt leg eller pass innan körprovet. Eller krångla dig igenom att skaffa en annan som intygar.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo