Start > Körkortsforum > Tips för att backa runt ett hö…

Tips för att backa runt ett hörn

Gäst 2012-06-12 16:55 ! Citera #
Robban
Jag hade en BMW där sidospeglara ställs ner när jag backar och ställs tillbaks när jag lägger på Drive. och jag kör buss också men med bussens speglar så jag ser hela busshöjden och sidor och marken, så de behöver inte ställas upp eller ner när man backar. jag parkerar min bil med hjälp av backspeglarna utan att behöva ställa ner de och det funkar, men viss utan speglarna då är man nästan blind när man backar


Wow vilken smart bil. Vad är det för modell? En sån skulle man vilja köra upp i. :lol:
inspektörn 2012-06-14 07:56 ! Citera #
Abigail
man blir inte kuggad för att man ställer ner spegeln. Det är helt ok att använda sig av bilens olika hjälpmedel, men då måste man göra det ppå rätt sätt!
Det är vanligt förekommande att man ställer ner högerspegeln, stirrar sig blind i den och kör över på felsida vägen alternativt upp på trottoarkanten eller i bästa fall kör slalom ner för gatan.
Man tappar också koll på vad som händer runt omkring bilen.
Tänk dig istället att du skall titta på samma sätt som när du kör framåt, så kommer du faktiskt rätt, för när du kör framåt och skall svänga runt ett hörn så tittar du ju inte ner i backen precis bredvid bilen, eller?
Gäst 2012-06-18 18:58 ! Citera #
comgoran


Wow vilken smart bil. Vad är det för modell? En sån skulle man vilja köra upp i. :lol:


Har också en Bmw som ställer ner sidospegeln själv då man backar.
GabrielZ 2012-06-27 03:02 ! Citera #
Att backa runt hörn kan vara knepigt, jag brukar ha ett ganska stort avstånd mellan bilen och ’’väggen’’ så att jag kan se mer, sen om man har en passagerare kan man ju alltid ta hjälp utav den personen tills man känner sig säker solo, och var inte för rädd.
LucasJ 2012-08-08 17:38 ! Citera #
Se till att använda speglarna och var rörlig med blicken eftersom andra förare oftast har förkörsrätt vid dessa tillfällen. Använd den sidospegel vars hörn du ska runda, se till att ha den så pass bra inställd att du kan se kanten av vägen. Ett sätt är att backa tills man är vid slutet av vägen (där korsningen är), för att sedan ratta max åt det håll man ska svänga, sedan är det bara att krypköra tills man är parallell med sidokanten och då rätar man ut hjulen.
selina 2012-08-17 14:21 ! Citera #
Jag har lärt mig att man ska använda sig av spegeln och vinkla den neråt, det funkar jättebra. :)
jonas 2016-05-02 21:32 ! Citera #
Jag tycker att det är lätt att backa när man har lärt sig på tydligt sätt. Tips det var kör lärare som är bästa om du våga fråga om man inte förstår. däremot jag är klart uppkörnigen idag. och det var himlen lätt att göra.
sune 2016-05-27 01:03 ! Citera #
Mitt tips är att backa fort
då hinner de inte se om du gör fel

det gjorde jag 8-)
Gäst 2016-05-27 08:55 ! Citera #
sune 2016-05-27
Mitt tips är att backa fort
då hinner de inte se om du gör fel

det gjorde jag 8-)
Väldigt omogna inlägg du kommer med.. Är du 14 år eller?
Tror inte ens du har körkort :lol:
sune 2016-05-31 12:13 ! Citera #
Gäst 2016-05-27
Väldigt omogna inlägg du kommer med.. Är du 14 år eller?
Tror inte ens du har körkort :lol:
är 43 och har haft körkort i många år
vem tror du att du är, jag har svart bälte i ninjateknik och lyfter 300 kg, akta dig

ontopic

ett till bra sätt att backa rätt är att använda dig av den lilla pilen i mitten av bakrutan, nederkanten, de flesta bilar har en sådan
det har min saab
lycka till

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov