Start > Körkortsforum > Tips för att backa runt ett hö…

Tips för att backa runt ett hörn

myomysan 2012-05-10 11:48 ! Citera #
Något man har stor nytta av när man ska backa in på en väg vid ex en korsning är att man helt enkelt ställer ner ytterspegeln så att man ser marken och trottoarkanten (om det finns någon) på höger sida.
sen är det lätt som en plätt eftersom man ser exakt avstånd till kanten.
god luck
inspektörn 2012-05-10 19:15 ! Citera #
Ehhh, kollar du ner i backen rakt framför bilen också när du skall köra framåt och runt ett hörn?
När du ställer ner spegeln så ser du det du just passerar och inte det du kör mot. dessutom ser du inte om bilen är på väg mot eller från kanten.
Mitt tips är att vända sig om och ta ett ögonmärke långt bak och köra mot det så ser man var man har bilen. Det är precis samma sak som man gör när man kör framåt! Man skall visserligen komplettera med speglar och en blick runt om bilen då och då, men mesta uppmärksamheten bakåt genom bakrutan!
myomysan 2012-05-10 19:44 ! Citera #
Menade så klart inte att du ska stirra i spegeln... man vrider så klart på huvudet o tittar ut genom bakrutan men man har högerspegeln till hjälp så att man ser hur långt det är kvar till kanten och nej jag gör inte så när jag kör framåt.
du kanske skulle testa så kanske kanske du märker att iden inte är så dum.
inspektörn 2012-05-10 22:10 ! Citera #
Jag har kört bil i över 30 år och aldrig behövt ställa ner spegeln!
Om du har ställt in dom rätt från början så ser du längs vägen en bra bit bort och vet då var du har bilen.
Ställer du ner spegeln så tappar du lätt kontrollen över om bilen står snett eller inte eftersom dina referensramar försvinner.
Dessutom tar det bara tid att ställa ner dom och det har man inte alltid i trafiken!
Dessutom glömmer 90% av dom som gör det att ställa tillbaka spegeln efter backningen!
Mitt tips är att lär er backa korrekt från början så behöver ni inte titta på det som ni just passerat!
myomysan 2012-05-12 02:12 ! Citera #
Trevligt att du kört bil i 30 år då är du äldre än mig. själv kör jag buss... och speglarna som är stora och fina är mina bästa vänner, man ser hela sidan av bussen o givetvis så backar vi enbart med hjälp av speglarna.
jag har provat att ställa om spegeln i bilen, o eftersom det bara är en elektrisk knapp så är det knappast något besvär att justera den upp eller ner.
jag tycker att man ska använda de hjälpmedel som finns och jag får tycka som jag vill med risken att jag är den enda som tycker som jag gör.
inspektörn 2012-05-12 11:29 ! Citera #
Myomysan!
Blanda inte in bussar i det här!
I en buss har du inte möjlighet att se genom bakrutan utan får ta till det bästa möjliga dvs speglarna. Speglarna på en buss är dessutom utformade på ettt helt annat sätt än på en personbil! Man kan ju undra varför bussar utrustas med backkamera om nu speglarna vore så himla bra!
Min poäng är att du skall skapa så stora säkerhetsmarginaler som möjligt och då ha ett så brett synfält som möjligt.
Det är ytterst få som klarar av att kombinera nerställd spegel med att titta genom bakrutan eftersom man får olika perspektiv när man flyttar blicken från rutan till spegeln. I spegeln ser du nämligen inte vart bilen går utan bara avståndet till kanten precis intill bilen.
Fastnar man sedan med blicken i spegeln, vilket är oerhört vanligt på en uppkörning, är det definitivt inte godkänt på en uppkörning!
Grundregeln är att man skall kunna köra lika bra bakåt som framåt!
Skall vi nörda till det lite så kan man ju undra hur en ovan förare klarar av att backa undan i en kritisk situation där man inte hinner ställer ner spegeln.
Myrtle 2012-05-12 18:04 ! Citera #
Jag har lärt mig att det är bäst att ha kvar spegeln som den är, men du har ändå såklart hjälp av den när du ska backa runt ett hörn. Tex när hörnet försvinner ur högra ytterspegeln, då är det dags att börja vrida på ratten. När man gör det ”på riktigt” så kan det ofta vara lite bråttom, man vill ju inte vara i vägen för annan trafik, och då kanske man inte håller på och justerar speglar direkt...
hesten 2012-05-12 21:57 ! Citera #
Så här har jag fått lära mej:
Jag ser till att bilen står rakt och backar rakt bakåt tills att jag ser att hjulen ungefär står i kant till där hörnet börjar
Därefter vrider jag ratten fullt ut åt det håll jag ska svänga och sedan backar runt hörnet till att bilen står rakt fram.
Nu kommer förmodligen bilen stå en bit ut från kanten, men det justerar jag till när jag backar och ställer mej i lagom avstånd till kanten. :)
Robban 2012-06-10 20:45 ! Citera #
Jag hade en BMW där sidospeglara ställs ner när jag backar och ställs tillbaks när jag lägger på Drive. och jag kör buss också men med bussens speglar så jag ser hela busshöjden och sidor och marken, så de behöver inte ställas upp eller ner när man backar. jag parkerar min bil med hjälp av backspeglarna utan att behöva ställa ner de och det funkar, men viss utan speglarna då är man nästan blind när man backar
Gäst 2012-06-12 16:29 ! Citera #
Jag skulle backa runt ett hörn på min senaste uppkörning som jag också klarade, då ställde jag in spegeln lite neråt så jag såg kanten. :) Man ska använda alla hjälpmedel som finns, bara en idiot inspektör skulle kugga om man tar till bilens hjälpmedel !

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov