Start > Körkortsforum > 30 lektioner inte tillräckligt…

30 lektioner inte tillräckligt?

kommerintepanagot 2012-05-08 09:16 ! Citera #
Har precis börjat övningsköra. Inte kört något innan och kommer köra helt med skolan.
Har haft 2 dubbellektioner av 15. Kommer köra 3 dagar i veckan.

Dit jag kommit är att växla upp och köra på huvudled i 5ans växel sen växla ner och köra sakta genom sväng.
När lektionen var slut fick jag köra tillbaka till skolan. Dvs stanna vid rödljus, svänga i korsningar m.m
Och slutade med att fickparkera vilket jag klarade på ett försök.

Frågade läraren om jag lär mig i bra takt och fick till svar ha, jaa det går väldigt bra! 30 lektioner går det kanske inte på men inte så mycket mer än det i alla fall.

Blev lite besviken på svaret! Tycker själv att det går bra! Känner att jag lär mig fort och har kontroll. Köpte ju detta intensivpaketet med och läraren säger själv att det går väldigt bra och att jag är duktig. Varför skulle jag då inte klara det på 30?

Läst på nätet att skolan gärna vill få ut så mycket pengar som möjligt. Förjävligt om det skulle vara så då det känns som hon redan var inställd på att det tar mer än 30.

Eller vad säger ni, borde jag ha kommit längre?
jesse82 2012-05-10 13:35 ! Citera #
Ärligt så tycker jag att du ska avgöra själv. Går det bra och du känner dig redo sedan så varför inte köra upp efter 20-30 lektioner. Däremot känner du dig själv osäker på diverse moment så låt det ta längre tid.
Zett 2012-08-22 01:28 ! Citera #
30 lektioner bör utan tvekan vara tillräckligt för dig om du har gjort såna presteringar på så kort tid. Sanningen är tyvärr den att körskolor alltid kommer att försöka mjölka dig på pengar.
Jag anser att du ska ta dessa 30 lektioner och efter ungefär 20 så tar du en en liten rundtur(haha) i huvudet och ser över hur långt du har kommit och hur redo du är. Tycker du redan här att du är en ypperligt duktigt förare så är du på god väg mot ditt körkort! Glöm inte att läsa teori parallellt med din körning. Sedan har du också riskettan och risktvåan. Riskettan är vanligtvis tråkig som attan men du får en belöning genom risktvåan, oj oj vad du kommer att ha kul om du kan manövrera bilen. :D
Gäst 2012-08-23 20:43 ! Citera #
Idag tog jag min 40:onde lektion och har motorväg kvar. Prov bokat dock.
Jag har inte kört privat utan min första lektion gick ut på att hitta kopplingen och krypköra i princip.
Skulle jag ha min uppkörning imorgon så hade jag definitivt kuggat för jag känner mig inte tillräckligt säker på att jag skulle klara av den press som man tydligen känner när man har en förarprövare bredvid mig. Hade svettats genom sätet haha.
Summa summarum: det får ta den tid det tar. Även om du känner att du är redo så kanske inte 30 timmar bakom ratten gör dig till en säker förare?!
Gulbil 2012-08-24 22:54 ! Citera #
Allt beror på. Har säkert kört mot 25 lektioner med skolan, och även kört lite hemma. Kände samma sak i början, som att körskolan lurade mig på pengar. Nu ska jag köra upp nästa vecka och har på eget initiativ bokat fler än va skolan rekommenderade. Allt för att jag vill vara säker på allt. Som sagt, det beror på dig, även om det känns mycket så har de ganska bra koll va du behöver. Lärde mig också ganska fort, men det är skillnad på att köra bil och att köra bil. Att köra bil på en väg där ingen annan köra kan vem som helst utan körkort. Att köra bil i Stockholm under rusningstrafiken mitt i smeten med korsningar, cyklister, ljus, skyltar regler m.m. är en heeeelt annan sak. Ju mer du övningskör hemma i början av din körning, ju billigare!
Trafikläare i malmö 2012-09-08 23:04 ! Citera #
Ang lektioner så beror det mkt på vilka förutsättningar man har. Köra privat eller bara mot skola. Ett körkort handlar inte bara om att manövrera ett fordon utan de risker och faror som tillkommer.

Att jämnföra med kompisar/ syskon är en sak man aldrig skall göra när det gäller körkortet. Finns ingen som talar sanning om hur många lektioner man hart tagit för att man ”skäms”. Det behövs mkt träning för att bli en duktig förare som inte hamnar i olyckstatistiken.

Att ta ett körkort i säffle mot i malmö är betydligt lättare och blir ibland billigare beroende på din känsla i bilen. Frågan är dock, hur kommer den som tagit sitt körkort i säffle klara sig när den personen kommer in i en storstad på egenhand med alla nya trafiksituationer? Ett körkort handlar inte bara om en legitimation utan om ansvar och förståelse för dina och andra personers handlingar i trafiken.
N/A 2012-09-23 19:40 ! Citera #
Väldigt individuellt skulle jag säga. Själv körde jag drygt 50 lektioner på bilskolan men jag hade ingen att köra privat med. Jag kan då inte påstå att bilskolan gav intrycket av att vilja få ut mesta möjliga pengar av mig eftersom det var jag själv som bokade lektioner efter lektioner. Varken min körlärare eller någon annan på bilskolan försökte aldrig få mig att köra mer innan uppkörningen. 20 lektioner kändes som ingenting. Plötsligt var jag uppe i 40.

Det är som sagt en hel del man ska lära sig. Det handlar inte bara om att manövera bilen och kunna växla smidigt utan att kunna hantera helheten och bedöma risker samt vara trafiksäker i trafiken.
Gäst 2012-09-24 21:12 ! Citera #
Jag började övningsköra i mitten av juni och blev klar med körkortet i fredags, gick bra och jag klarade teori och uppkörning på första försöket. Körde inget privat utan enbart med körskola och då 2-3 gånger i veckan under hela sommaren och senaste veckorna enbart 1 gång i veckan - mest för att hålla körningen igång.

Jag har nog tagit ca 60 körlektioner, trodde att jag skulle klara mig med ca 30 och körskolan trodde det skulle räcka med kanske 45-50 men jag tog några extra för jag var osäker på vissa moment - ångrar ingenting trots att det blev skitdyrt. Tror jag lagt ut 40000 kr (inkl alla riskutbildningar, utbildningskontroll, landsvägskörning, körkortsprov, lån av bil osv).

Åldern spelar kanske en roll, de säger att det tar lite längre tid ju äldre man är och jag är 35... ;)
Gäst 2012-10-10 19:05 ! Citera #
Jag tog min första körlektion i slutet av augusti och har haft sammanlagt nio lektioner. (svårt pricka tider med barn och jobb). Har även kört med min sambo, men inte speciellt mycket eftersom vi jobbar olika tider (och han har inget tålamod;-))
22/10, om 12 dagar, har jag uppkörning. Har inte känts som att jag lärt mig alls så fort som du verkar göra, så 30 lektioner låter mycket, men vad vet jag?
Gäst 2012-10-10 19:09 ! Citera #
Gäst
Jag tog min första körlektion i slutet av augusti och har haft sammanlagt nio lektioner. (svårt pricka tider med barn och jobb). Har även kört med min sambo, men inte speciellt mycket eftersom vi jobbar olika tider (och han har inget tålamod;-))
22/10, om 12 dagar, har jag uppkörning. Har inte känts som att jag lärt mig alls så fort som du verkar göra, så 30 lektioner låter mycket, men vad vet jag?


Jag igen:-) Ska tillägga att jag är 38 så äldre behöver inte betyda fler lektioner. Jag räknar iofs med att kugga på uppkörningen så det kanske blir 712 lektioner till slut!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 06:14
1
I går 07:24
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest